یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام  خسرو تقدسی نیا_مولف و ناشر حوزوی

حوزه/ مولف و ناشر حوزوی با تاکید بر لزوم حمایت هدفمند دولت از حوزه نشر تصریح کرد: توجه به بُعد خلاقیت و نیازسنجی مخاطب از جمله عوامل موفقیت ناشران دینی و مذهبی است.

حجت الاسلام  خسرو تقدسی نیا، مسئول انتشارات ائمه (ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که فعالیت در حوزه نشر و چاپ کتاب را از سال 75 آغاز کرده است، اظهار داشت: در طول این بیست سال علاوه بر آن که خودم چندین کتاب را تالیف و منتشر کردم ، ده ها کتاب را به زیور طبع در این انتشارات آراسته ایم که برخی از آن ها در جشنواره ها مورد تقدیر و تجلیل هم قرار گرفتند.

وی در خصوص آثار این انتشارات در نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: ما در این دوره از نمایشگاه کتاب حدود 15 عنوان کتاب چاپ اولی و مجموعاً بیش از 40 عنوان کتاب داریم که همگی در موضوعات دینی و مذهبی با رویکرد عمومی می باشد.

تغییر مکان نمایشگاه کتاب مفید و لازم بود

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر شما تغییر مکان نمایشگاه به مجموعه شهر آفتاب، در رونق این نمایشگاه موثر بوده است یا خیر ، گفت: به هر حال مکان های قبلی نمایشگاه چندان مناسب نبود و لذا محل امسال بسیار بهتر است، البته چون سال اول برگزاری و تجربه نخستین در اینجاست، طبعاً نواقص و ایراداتی وجود دارد که در سال های آتی با رفع آن ها شاهد نمایشگاه به مراتب بهتر و مطلوب تری خواهیم بود.

وی ضمن ابراز خرسندی از استقبال عموم مردم از کتب دینی و مذهبی نمایشگاه ابراز داشت: این که گفته می شود فرهنگ مطالعه در کشور ما ضعیف است درست می باشد اما نباید همه تقصیر را هم گردن مردم بیندازیم بلکه باید یک آسیب شناسی جدی صورت گیرد تا ایرادات مشخص شده و در جهت رفع آن ها برنامه ریزی شود.

لزوم خلاقیت و نوآوری در نگارش کتب  

 وی تاکید کرد: الان ما می بینیم کتاب هایی دینی و مذهبی برخی ناشران همان کتاب هایی قبلی است که دوباره آن ها را چاپ می کنند و لذا خلاقیت و نوآوری در آن ها کم است ، ضمن آن که عموم مردم یا این کتاب ها را دارند و یا به آن دسترسی دارند و حال آن که ما باید به سمت تالیف و انتشار کتاب هایی برویم که نیازی از مردم را پاسخ گفته و به شبهات و موضوعات جدید بپردازند.

حجت الاسلام تقدسی نیا افزود: از سویی بسیار لازم است که اطلاعات و شناخت ناشران دینی و مذهبی نسبت به حوزه کاری خود روز به روز تقویت شود و این در حالی است که اگر یک تحقیق میدانی کنیم و ناشران مذهبی را ببینیم و از آن ها سوال بپرسیم متوجه می شویم که برخی از ناشران دینی آن چنان که باید و شاید اطلاعاتی درباره کتب دینی ندارند

ناشران تخصصی با نگاه کارشناسی وارد عرصه شوند

وی گفت: نکته مهم دیگر این است که می بایست ناشران تخصصی وارد این عرصه شوند نه این که یک ناشر عمومی بدون شناخت لازم وارد کار شود و نتیجه و خروجی ، آن چیزی نباشد که مخاطب به دنبال آن است.

مسئول انتشارات ائمه (ع) همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم حمایت هوشمندانه و هدفمند مسئولان و دولت از ناشران به ویژه ناشران بخش خصوصی اظهار داشت: متاسفانه عموماً در بین همه دولت ها شاهد ضعف در سیاست گذاری و سازماندهی هستیم و حال آن که توفیق صنعت نشر در گرو برنامه ریزی منسجم و سازماندهی حساب شده است.

لزوم حمایت دولت از بازار نشر و کتاب

وی افزود: البته ما منکر این مساله هم نیستیم که شاید دولت ها مشکلات و ملاحظاتی در این باره داشته باشند اما به هر حال معتقدیم که برای تقویت حوزه نشر کتاب به عنوان یکی از مهم ترین مصادیق کار فرهنگی دولتمردان باید بهتر از این ها وارد عمل شوند.

وی بیان داشت: از سویی در این خصوص شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نتواند موفق باشد و لذا سازمان های فرهنگی و نهادهای دیگر نیز باید دغدغه مندانه و دلسوزانه مشارکت کنند تا مشکلات و تنگناهای مالی و غیرمالی ناشران و مولفان به حداقل ممکن کاهش یابد.

رسانه ها به ترویج فرهنگ کتاب خوانی کمک کنند

این مولف و ناشر حوزوی همچنین از رسانه های جمعی به ویژه رسانه ملی خواست که بیش از پیش در ترویج و نهادینه سازی فرهنگ کتاب خوانی در جامعه اهتمام ورزند و گفت: بخشی از دلایل این که مردم ما چندان میانه خوبی با مطالعه کتاب ندارند به مسایل اقتصادی بازمی گردد و این که گرفتاری ها و مشغله های مردم آن چنان است که شاید چندان در این باره وقت لازم را نداشته باشند.

وی افزود: از سویی برخی از علل و ریشه ها به مسایل اجتماعی ، فرهنگی و حتی سیاسی بازمی گردد که در جای خود نیاز به شرح و بسط کافی دارد و باید به آن ها به صورت تخصصی و کارشناسی شده پرداخت.

حجت الاسلام تقدسی نیا همچنین در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: ما باید مطالعه در زندگی روزمره را به یک فرهنگ ثابت در سبک زندگی تبدیل کنیم ، همچنان که در برخی کشورها مردم در قطار و اتوبوس و خیابان و اماکن عمومی به مطالعه می پردازند و متاسفانه در کشور ما کمتر به این موضوعات توجه می شود و گاه دیده می شود که بسیاری از مردم خصوصاً نسل جوان وقت خود را به بطالت در فضای مجازی سپری می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha