یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
معماری مدرن و سنتی

حوزه/ عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران با اشاره به این که خلأ آموزه های مهدوی در معماری و شهرسازی امروز کاملاً هویداست، گفت: تزریق نگاه مهدوی و دینی به این مقوله میتواند به سان نوشدارویی برای معماری آشفته و بی هویت مدرن باشد.

حجت الاسلام سعید اصفهانیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران در طول یک سال اخیر به بررسی طرح های کلان پژوهشی با موضوعات دینی و با نگاه به آموزه های مهدوی پرداخته است، اظهار داشت: این طرح ها و برنامه ها با نگرش کلان به موضوع مهدویت بوده است و در این راستا طی سال گذشته در قالب سه سلسله نشست مباحث را در فضای علمی و ترویجی دنبال کرده ایم.

وی افزود: گرچه در سال 93 این مرکز دو گروه علمی و ترویجی داشته اما در حال حاضر این میزان به پنج گروه رسیده که خود نشان دهنده توسعه کمی و کیفی در فعالیت های پژوهشی و علمی است.

فعالیت 5 گروه علمی در مرکز پژوهش های مسجد جمکران

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: این گروه ها شامل گروه مطالعات بنیادین مهدویت، مطالعات تمدنی و راهبردی، مطالعات هنر و رسانه ، مطالعات حوزه مسجد و مناسک دینی و نیز مطالعات کاربردی است.

وی بیان داشت: طرح های پژوهشی مرکز در هر کدام از گروه ها طبق اصول و ضوابط خاصی مشخص می شود و اساتید در این حوزه نیز بر این منوال به فعالیت جدی خود می پردازند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: در بخش نشست های تخصصی نیز بر اساس نیازهای کاربردی جبهه حق و آموزه های مهدوی یک سری سلسله نشست در موضوع انقلاب اسلامی با عنوان بررسی ابعاد فکری – فرهنگی انقلاب اسلامی در نسبت به مهدویت و آینده مهدوی برگزار کردیم که این برنامه علاوه بر مسجد مقدس جمکران در تهران نیز برگزار شد.

بررسی علمی پدیده اربعین به عنوان رستاخیز عظیم شیعه

وی گفت: همچنین یک سری نشست های دیگر با توجه به اهمیت موضوع اربعین به عنوان نوشداروی زمانه ما در سال جاری با عنوان بررسی نظام اربعین در حرکت به جامعه آرمانی مهدوی برگزار شد.

حجت الاسلام اصفهانیان همچنین اضافه کرد: حقیقتاً اتفاقی که در ماجرای اربعین صورت گرفته و می گیرد یک پدیده مادی نیست چه آن که خاستگاه آن الهی است که باعث تحول در قلب ها و خیزش عظیم میلیونی عاشقان سیدالشهدا(ع) شده است.

وی گفت: بی شک این رستاخیز بزرگ شیعی مقدمه ای است برای حرکت به سمت آرمان شهر مهدوی که باید ما مقدمات حرکت در این مسیر مشخص و سعادتمند را در زمانه حاضر به خوبی فراهم کنیم.

وی افزود: در همین راستا از سوی مسجد مقدس جمکران سلسله نشست ها و سمینارهای متعددی برگزار شد که مهم ترین آن کنگره بین المللی اربعین در حرم مطهر امام حسین(ع) در ایام اربعین بود که بیش از 50 تن از اساتید شاخص شیعی در آن حاضر بودند و البته در این برنامه علاوه بر عتبه حسینیه ، مراکز حوزوی همچون پژوهشکده باقرالعلوم(ع) نیز با ما همکاری کردند.

عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران یادآور شد: ماحصل این نشستها و کنگره و نیز مصاحبه با شخصیت های دعوت شده  و سخنرانان در قالب سه کتاب هم اکنون زیر چاپ است که تا یک ماه آینده منتشر می شود.

وی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از فعالیت های بسیار مهم این مرکز برگزاری سلسله نشست هایی با موضوع فضاسازی شهری و معماری مهدوی است که در این خصوص نیز تاکنون پنج نشست و سمینار با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شده است.

لزوم تغییر ریل و نگاه در معماری و شهرسازی

این مولف و محقق حوزوی همچنین با اشاره به این که امروزه یکی از مهم ترین نیازهای ما در زمینه عمل به آموزه های جامعه مهدوی ناظر به مساله شهرسازی و فقه معماری است،گفت:متاسفانه در این خصوص دانش های بنیادین ما یا ریشه در مبانی علوم غربی دارد و یا این که اگر کسانی خوش ذوق مطالعات اسلامی را با آن پیوند داده اند ، گاه در یک مسیر التقاطی افتاده اند و حال آن که راه صحیح آن است که این امر منبعث از کلام قرآن و روایات عترت(ع) باشد و البته این تغییر ریل در شهرسازی و خانه سازی می بایست به تدریج صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما در مرکز پژوهش های مسجد جمکران در مقوله معماری مطالعات گسترده ای را سامان داده ایم که در این راستا از منابع قرآنی و روایی به طور خاص استفاده زیادی شده است.

دست یابی به آرامش حقیقی در سایه عمل به آموزه های مهدوی

این استاد حوزه افزود: شهر اسلامی و مهدوی دارای شاخصه ها و مولفه های ارزشمندی است که آن را در جهت و مسیر مشخص خود قرار می دهد و هدف نیز در نهایت ایجاد فضایی برای بندگی بهتر خدای متعال است.

وی افزود: بی شک اگر شاخصه های مورد نظر جامعه مهدوی در شهرسازی و معماری لحاظ شود نتیجه اش آسایش و آرامشی است که امروز بشریت تشنه آن است و برخلاف ادعاها، غربی ها نتوانسته اند به حقیقت آن دست یابند.

حجت الاسلام اصفهانیان همچنین ابراز داشت: ما در بررسی این طرح های مطالعاتی و پژوهشی علاوه بر دیدگاه صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی از نظرات کارشناسی معماران و مهندسان نیز بهره مند شده ایم به طوری که می توان گفت تلفیق علم و تجربه و آموزه های دینی رخ داده است.

خلأ آینده نگری مهدوی در خانه سازی و شهرسازی امروز

وی با بیان این که یکی از شاخصه های مهم در جامعه مهدوی، بحث آینده نگری است، گفت: وقتی انسان بداند که دارای آینده ای است که باید به سمت آن حرکت کند و آن را به بهترین شکل رقم بزند، دیگر در معماری و شهرسازی خود نسبت به مقولات کلان بی توجه نیست و دچار روزمرگی نمی شود.

عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش های مسجد جمکران خاطرنشان کرد: به تعبیر رسای مقام معظم رهبری معماری شهرهای ما یک معماری وحشی و بی هویت است که بدون توجه به یک مسیر واحد در حال رشد و توسعه می باشد.

راهکار مقابله با تنش ها و مشکلات امروز بشری

وی افزود: این در حالی است که از نگاه آموزه های مهدوی باید نگاه جامعی به فضای زندگی انسان موحد و آینده نگر داشت و از این رو اگر مولفه های مهدوی و دینی در معماری با تکیه بر فقه شیعی و آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) ، بسیاری از مشکلات و تنش های زندگی فردی و اجتماعی امروز حاصل نمی شود.

حجت الاسلام اصفهانیان در خاتمه سخنان خود با ابرازامیدواری نسبت به نتیجه تلاش های علمی و پژوهشی نخبگان حوزه و دانشگاه در این باره گفت: بی شک دست یابی به نقطه ایده آل در این باره مستلزم تداوم فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی است که مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران در این راستا در طول یک سال گذشته گام های خوبی برداشته و ان شاءالله با تداوم این روند در آینده شاهد به ثمر نشستن این گونه تلاش ها در ساختن جامعه مهدوی باشیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha