شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تشکیل کلاس‌های ضدداعشی در مدارس اسلامی انگلستان

حوزه/ رهبران مسجد معتقدند که کلاس‌های ضد داعشی که هشت ماه پیش آغاز شده‌اند بخشی از استراتژی مردمی برای مقابله با داعش محسوب شده و از برنامه‌های ضد افراط‌گرایی دولتی نیز بهتر عمل می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از ibtimes.co، امامان جماعت و مدرسان اسلامی انگلستان اعلام کرده اند جنگ علیه ایدئولوژی‌ افراط‌گرایی را در مدارس، اجتماعات اسلامی و شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند.

در همین راستا مدارس اسلامی شهر لوتون، شهری صنعتی در شمال غربی لندن برای جلوگیری از ترویج تفکرات داعشی میان کودکان و دانش آموزان، کلاس‌های ضدداعشی برگزار می‌کنند.

مسجد الحرا، که جایگاه یکی از بزرگترین مدارس اسلامی در شهر لوتون است، برای نخستین برای کلاس‌های ضدداعشی را برای دانش آموزان سنین 11 تا 16 برگزار می‌کند. به گفته مسئولان مسجد، این کلاس‌ها که هشت ماه پیش آغاز شده‌اند، بخشی از استراتژی مردمی برای مقابله با داعش محسوب شده و از برنامه‌ها و طرح‌های ضدافراط‌گرایی دولتی نیز بهتر عمل می‌کنند.

داوود مسعود مدیر ارشد الحرا در این باره می‌گوید: بیشتر جوانان از سنین 9 سالگی به بعد به شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته و داعش را می‌شناسند و سقوط به راه انحرافی برای آن‌ها بسیار محتمل است. ما در مسجد روزانه با جوانان زیادی روبرو شده و ایجاد روایت درست برای آن‌ها و در امان نگه داشتن آن‌ها بسیار مهم است.

مدرسان این مدرسه با دانش آموزان درباره داعش پرس و جو کرده و از آن‌ها می‌خواهند نظرات خود را درباره این گروهک تروریستی بیان کنند. دانش آموزان در جواب نیز می‌گویند که معتقدند داعش گروهی جنایتکار است که انسان‌های بی‌گناه را به قتل می‌رساند و آن‌ها به اعضای این گروه نباید اعتماد کنند. زیرا آن‌ها خطرناک بوده و پیروان واقعی اسلام نیستند.

جذابیت اسلحه و اتومبیل‌های نظامی

زیشان شهزاد، نوجوان 16 ساله مدرسه الحرا درباره داعش می‌گوید: من یک سال قبل از وجود داعش مطلع شدم و ویدئوهای زیادی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کردم. تصور می‌کنم ویدئوهای داعش برای جوانان بسیار جذاب هستند. اسلحه‌ها، اتومبیل‌ها و ماجراجویی برای جوانانی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند بسیار مسحور کننده هستند. بیشتر دوستان من قبول دارند که داعش بسیار بد است، اما بعضی از مردم تصور می‌کنند که اعمال آن‌ها درست است و با آن‌ها موافق هستند. کلاس‌های مدرسه نیز نقش مهمی در افزایش اطلاعات عمومی ما دارد.

حریرا محمود دانش آموز 14 ساله الحرا در لوتون که ویدئوهای داعش را دیده در مقابل معتقد است که این ویدئوها شوکه کننده و محتویات آن‌ها مخالف اسلام هستند.

محمود در این باره می‌گوید: در یک ویدئو که اخیرا دیدم آن‌ها می‌گفتند که بدون اسلحه و شمشیر نمی‌توان قانون را به اجرا گذاشت. داعشی‌ها مردمانی خشن هستند و این اسلام حقیقی نیست. آن‌ها تنها از اسلام برای سرپوش گذاشتن روی اعمالشان استفاده می‌کنند و کاملا با اسلام در تضاد هستند.

دولت انگلستان راه را گم کرده است

امام احسان از مدرسه الحرا معتقد است که دولت انگلیس راه درست را گم کرده و می‌گوید: مسئولین باید در آینده منابع بیشتری در حمایت از کلاس‌های ایجاد اعتماد همانند آنچه در مدرسه الحرا برگزار می‌شوند خرج کنند. این کلاس‌ها در صورتی که حمایت دولت را داشته باشند، بیشتر می‌توانند موثر باشند. زیرا کودکان و والدین‌ آن‌ها به مساجد اعتماد دارند. دانش آموزان نیز به معلمان‌شان اطمینان خاطر داشته و آزادانه با آن‌ها به بحث و گفتگو می‌پردازند.

داوود مسعود نیز می‌گوید: من احساس می‌کنم دولت انگلستان اگر با شیوه‌های مردمی پیش رفته و با اجتماعات محلی فعالیت داشته باشد به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنند. چرا که بیشتر مسلمانان مخالف افراط‌گرایی بوده و بسیاری از آن‌ها علیه تروریسم سخن می‌گویند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha