سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کد خبر: 385637
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: با وجود اهمیت علم آموزی، القابی مانند آیت الله و حجت الاسلام ارزشی ندارد بلکه علم مفید داشتن مهم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در بخشی از سخنان خود در جمع طلاب مدرسه علمیه عالی نواب با اشاره به اهمیت دعا گفت: اینکه در دعای مجیر چندین مرتبه از «نار» گفته می شود، به طور حتم مطلبی در آن نهفته است.

این مفسر قرآن یادآور شد: اگر طلبه به دعاها توجه کند، بر دیگران هم تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به حدیث «ثمره العلم العبودیه»، ابراز داشت: با وجود اهمیت علم آموزی، القابی مانند آیت الله و حجت الاسلام ارزشی ندارد بلکه علم مفید داشتن مهم است که در شخصیتی مانندامام خمینی(ره) وجود داشت.

این  محقق حوزوی، به ارزش و اهمیت اشک و دعا در مسیر بندگی خدا اشاره و خاطر نشان کرد: داشتن مدرک ارزش نیست ، حتی خیلی برای کسانی که حجت الاسلام هستند اما به آنها دکتر می گویند، غصه می خورم؛ ما حرف قرآن را نفهمیدیم.

وی به بیان قرآن درباره «نفخ فی الصور» که هم می میراند و هم زنده می کند اشاره و عنوان کرد: مرحوم فلسفی در قالب مثالی این امر را توضیح می دهد که «فوت کردن» در «صور» مانند روشن  و خاموش کردن آتش به این وسیله است.

این استاد حوزه با توجه دادن به سخنان و رفتار مردم، توصیه کرد: نسبت به آنچه می بینید، حساس باشید و دقت کنید که چه مسئله یا مطلبی بیان می شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی حمایت و تشویق از ابتکار و نوآوری طلاب را از جمله کارهای یک مدیر دانست و گفت: یکی از کارهای ما در دوران حج این بود که علیرغم ممانعت سعودی ها از افراد زبان دان برای ارتباط گیری با مسلمانان کشورهای دیگر با طرح های مختلف و ابتکاری، استفاده می کردیم.

پاسخ به شبهه طول عمر امام زمان(عج)

 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در ادامه  با توجه به ۱۵ رمضان و شب ولادت امام حسن مجتبی(ع)، با اشاره به آیه « کيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ ءَايَٰتُ ٱللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُۥ وَمَن يَعْتَصِم بِٱللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلَىٰ صِرَٰطٍۢ مُّسْتَقِيمٍۢ»، گفت:  بر طبق این آیه  از کسی که آب و خاک دارد، می پرسند چرا کشاورزی نمی کنی. همینطور اگر رسول نباشد، انسان حق دارد کافر باشد وگرنه حق ندارد بگوید که امکانش را نداشته است.

این مفسر قرآن افزود: بنابراین آیه مذکور به صورتی قوی بیان می کند که اگر معصوم نباشد، اگر انسان کافر شود جایز است و نمی توان از او توقع داشت.

وی افزود: شبیه این امر در شب قدر نیز اتفاق می افتد که می فرماید: «تنزیل الملائکه» که این نزول فرشتگان باید بر پیامبر(ص) یا امام معصوم باشد تا پرونده یک سال مردم و امور به ایشان عرضه شود.

این محقق دینی به مثالی قرآنی درباره طول عمر امام زمان(عج) اشاره و با بیان آیه ۲۵۹ سوره بقره خاطر نشان کرد: بنابراین وقتی خداوند به طور طبیعی می تواند چندهزار برابر طول ماندگاری یک غذا، آن را سالم نگه دارد، طول عمر حضرت ولی عصر(عج) زیاد محسوب نمی شود.

وی درباره زندگی امام حسن(ع) و مظلومیت آن حضرت، با اشاره به آیه «ثم لیقضوا تفثهم ولیوفوا نذورهم ولیطوفوا بالبیت العتیق»، گفت: حاجیان حین طواف دور قبر اسماعیل می گردند و این امر نشان می دهد که اگر کسی مانند اسماعیل تسلیم امر خدا شد، همه باید دور آن بچرخند بنابراین، برای کسی مانند حضرت قاسم که گفت عاشقم و شهادت را شیرین تر از عسل خواند، اگر همه دور قبر آن حضرت بچرخیم، جا دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha