چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله سیدان از علمای مشهد

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد گفت: حضرت علی(ع) قوام و رستگاری جامعه را به سه گروه "عالم ناطق عامل"، "انسان ثروتمند و دارای امکانات مالی" و "فقیر صابر" می دانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد آیت الله سید جعفر سیدان، امروز در جلسه تفسیر خود با اشاره به اهمیت تبلیغ دین و آموزه های اهل بیت(ع)گفت: زهد همراه با عافیت را مهم نیست، بلکه دشمنی با دشمنان خدا و ایستادگی در مسیر حق را مهم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد در ادامه به روایتی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت مردم را به سه گروه زاهد، صابر و راغب تقسیم کرده اند.

وی، زاهد را کسی دانست که از تعلقات این عالم دل کنده و در عین استفاده از همه لذت های مشروع در این عالم، به این دنیا دلبستگی ندارد. امیرالمومنین(ع) زاهد حقیقی را کسی دانسته اند که اگر دنیا به او روی آورد، خوشحال نمی شود، مگر برای انجام یک کار خیر و اگر دنیا را از او بگیرند، ناراحت نمی شود.

این مفسر قرآن و نهج البلاغه به سئوال فردی درباره آموزش یک نکته برای نجات از آتش جهنم در این روایت، اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت علی(ع) قوام و رستگاری جامعه را به سه گروه "عالم ناطق عامل"، "انسان ثروتمند و دارای امکانات مالی" و "فقیر صابر" می دانند.

آیت الله سیدان، در توصیف عالم عامل ناطق  توضیح داد: این افراد کسانی هستند که دین را فهمیده، به دیگران می گویند و خودشان هم عمل می کنند و از آنچه باید عمل کنند و بگویند، کتمان و کوتاهی نمی کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد، گروه دوم را ثروتمندان و افراد دارای قدرت مالی دانست که بخل نورزند و نسبت به ارحام و خویشان خود و دیگران که گرفتاری مالی دارند، بی خیال نباشند.

وی با بیان اینکه گروه سوم نیز افرادی هستند که فقیرند، ولی صبر می کنند، گفت: اگر این سه گروه آن ویژگی را نداشته باشند، جامعه به سوی نابودی می رود.

آیت الله سیدان با تاکید بر اینکه عالم باید به دیگران علم بدهد، انسان غنی از ثروتش ببخشد و فقیر صبر کند، ابراز داشت: انسان جزو هر گروهی که باشد اگر به تکلیفش عمل کند، زمینه نجات فراهم می یابد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد درباره چگونگی مشاهده خداوند از بیان امیرمومنان(ع) استفاده کرد و اظهار داشت: آن حضرت می فرمایند که چشم سر، خداوند متعال را نمی بیند، ولی دل، باطن و روح انسان و به تعبیر خودشان قلب، خدا را می بیند و این رویت به حواس انسانی نیست. این دیدن  با وجود اینکه غایب از همه حواس ظاهر و باطن می باشد، ولی روشن تر از همه چیز است و رویتی قلبی دارد.

وی با بیان اینکه وجود خدا در فطرت هست، گفت: زمین، آسمان، وجود انسان و... نشان از ساخته و مخلوق بودن آنها دارد که امیرمومنان(ع) نیز به آن اشاره کرده اند.‌

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha