پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
آیت الله سیدان

حوزه/ آیت الله سیدان با اشاره به اهمیت توجه به بهره برداری از این دنیای زودگذر برای آخرت، تصریح کرد: دست کم صبح و شام به ساحت مقدس اباعبدالله(ع) عرض ادب و سلام داشته باشیم و هرچه کوتاهی کنیم، ضرر کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سیدان، امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر خود در ماه ضیافت الهی، ضمن زودگذر خواندن دنیا و لزوم بهره برداری از آن طبق بیان قرآن و روایات، گفت: به جلسات روضه اکتفا نکنیم و دست کم صبح و شام به ساحت مقدس اباعبدالله(ع) عرض ادب و سلام داشته باشیم و هرچه کوتاهی کنیم، ضرر کرده ایم.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد با اشاره به اینکه قرآن این دنیا را دار گذر و بی ثبات می داند، ابراز داشت: انسان باید از فرصت زندگی بی ثبات، برای زندگی همیشگی استفاده کند.

وی با بیان این که مرگ تدریجی و یا ناگهانی، نشان دهنده بی ثبات بودن این عالم است، خاطر نشان کرد: انسانی که متوجه این امر شود، از این دوران کوتاه برای زندگی همیشگی استفاده می کند و می داند هرچه در دنیا باشد، به نفعش نیست و از او گرفته می شود.

آیت الله سیدان با اشاره به جمله «ما عِندَكُم يَنفَد وما عِند الله باقٍ» در آیه ۹۶ سوره نحل ، اظهار داشت: گاهی انسان با دیدن مرگ برخی افراد، تکان می خورد و مشاهده می کند که همه ثروت و اموال را گذاشته و از این دنیا رفته است.

وی با بیان این که امیرمومنان(ع) دنیا را دارای سه آفت فریب، ضرر رسانی و زودگذر بودن دانسته اند، افزود: انسان فریب خورده فکر می کند که همیشه سلامتی، قدرت و پول  وجود دارد، در حالی که این گونه نیست و حتی ضرر می بیند و این دنیا مانند ابرها می گذرد و پایان می یابد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد به حکمت ۳۸۴ نهج البلاغه اشاره و خاطر نشان کرد: انسان وقتی می بیند پدر، مادر و شخصیت های مختلف از این دنیا رفته اند و باز به دیوار در حال ریزش و بی ثبات دنیا، تکیه و اعتماد کند، مصداق جهل و نادانی است.

وی ادامه داد: انسان اگر بداند هرچه بهتر نماز بخواند و صله رحم کند و راستی، امانتداری، خیررسانی واخلاق و رفتار خوب داشته باشد، برایش سودمند است، ولی کوتاهی کند، ضرر خواهد کرد.

آیت الله سیدان با تاکید بر اینکه باید متوجه بی ثباتی دنیا بود و از فرصت آن بهره برد، اضافه کرد:  انسان می تواند با استفاده از امکانات مختلف مادی و معنوی، به دیگران خدمت کند تا سود ببرد و این امر به پولدار بودن نیاز ندارد.

وی با بیان این که امیرمومنان(ع) این دنیا را پست و ناچیز می دانند، با اشاره به آیه ۳۳ سوره زخرف که می فرماید: «وَلَوْلا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فَضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ »، گفت: خداوند متعال دنیا را متاع قلیل نامیده و امیرالمومنین(ع) نیز دنیا را محل گناه و دل نبستن و ترک آن را موجب رسیدن به خوشبختی دانسته اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد، تصریح کرد: اگر کسی به صورت جدی بخواهد از همه امکانات در اختیار در دنیا برای امر خیر و با هدف آخرت و کسب رضای الهی استفاده کند، خوب و مفید است. حتی در اسلام نسبت به تلاش برای امر اقتصادی در دنیا با نیت درست و الهی به عزت تعبیر شده که هیچ مکتب اقتصادی جز اسلام این تعابیر را ندارد.

آیت الله سیدان با بیان این که غم و غصه برای امر اقتصادی با نیت الهی، کفاره انسان محسوب می شود، گفت: بهره برداری از قدرت، سلامت و... نیز همانند کار و فعالیت اقتصادی به شرط نیت الهی و همراه با رعایت تعادل، مورد تایید است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha