یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ اختتامیه دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی

حوزه/ رئیس خانه ملت تاکید کرد: خاستگاه علم هیچگاه غرب و یونان باستان نبوده و هر تحولی در تولید علم بر اساس تعاملات و رفت و آمدهای میان شرق و غرب شکل گرفته و علم هرگز از دین جدا نبوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، علی لاریجانی ظهر امروز در آیین اختتامیه دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی که با حضور جمعی از نخبگان رشته علوم انسانی دانشگاه های کشور در مرکز همایش های غدیر در قم برگزار شد اظهارداشت: برگزاری دوره های آموزشی و تقویت روحیه پرسشگری اقدام منطقی و ارزشمندی است که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برای دومین سال پیاپی برگزار می شود.

رئیس خانه ملت افزود: با تعامل، گفتمان و پرسشگری تولید علم شکل می گیرد به طوریکه در دوران یونان باستان سقراط و افلاطون کلاس درسی نداشتند ولی با «پرسش و پاسخ» و« گفت وگو » مبانی علمی را محقق می کردند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده معتقدم این دوره آموزشی اگر خروجی جزء احیا و تقویت روحیه پرسشگری در بین دانشجویان نداشته باشد توانسته است موفق عمل کند و جای قدردانی و تشکر است.

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حال حاضر سیستم علمی کشور دارای یک نظام کامل همبستگی ندارد بیان داشت: اگر نظام آموزشی و درسی حوزه ها و دانشگاه های ما دارای یک سیستم کامل همبستگی و تعامل بود بدون تردید موفقیت های پیش رو با سرعت بیشتری محقق می شد.

لاریجانی گفت: نبود سیستم همبستگی کامل، تخصصی شدن علوم، عدم مهارت و تسلط افراد به چندین علوم همانند حکیم دوران گذشته، این سرعت تولید علم و عقب ماندگی های فعلی را رقم زده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علم و دین در هیچ برهه از تاریخ جدا نبوده اند، خاطرنشان کرد: اگر به صورت کنکاش و دقیق از دوران یونان باستان، قرون وسطی، دوره جدید را نگاه کنیم هیچگاه تولید علم و علم آموزی جدا از دین نبوده است بطوریکه این سوال مطرح می شود که آیا در یونان باستان به یک باره علم تولید شد؟ همه کسانیکه در یونان بودند دارای نظریات مختلفی پیرامون مسائل متعدد بودند آیا با چنین شرایطی علم از غرب و یونان ظهور کرد؟

وی تصریح کرد: کاوش های جدید نشان می دهد علمایی که در دوران یونان باستان حضور داشتند تعاملات متعددی با شرق و علمای آن دوران داشته اند بطوریکه بسیاری از آثار باستانی از جمله هگمتانه به این تعاملات اشاره کرده اند و اینگونه نیست که یونان باستان مبدآ علم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: پس از ابن سینا تا قرن 15 میلادی فیلسوفان متأثر از ابن سینا بوده اند که غربی ها معتقد هستند پس از ابن سینا،" ابن رشد" آمد که این موضوع نشان می دهد رفت و آمد علمی متأثر از اسلام بوده است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه دموکراسی تنها عامل پیشرفت علمی نیست،افزود: ظهور شگفت انگیز علم در ژاپن براساس عقاید آنها بود ودر شوروی سابق پیشرفت های علمی بسیار ایجاد شد که این موضوع بدون دموکراسی به دست آمد،اگر بخواهیم در زمینه علم پیشرفت کنیم باید موانع موجود و راه های پیشرفت مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد:در دوره قرون وسطی شرایط متفاوتی در تشبیه علم وجود داشت و علل زیادی وجود داشت که پس از قرن دوازده که زمان ابن سینا و ابوریحان بود علم دچار افت شد که علت آن حضور مغول ها و درگیری ها و از بین بردن کتاب ها بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی،ابراز کرد:علم درفضای مناسب رشد می کند و مرتبط با جغرافیای خاصی نیست،علوم انسانی متأثر از مسائل و نگرش های انسان است،این موضوع که انتظار داریم علوم انسانی اسلامی شود و در این زمینه نیازمند اهتمام بیشتری هستیم.

وی گفت: علم هیچگاه از دین جدانبوده و علوم هیچگاه برای غرب نبوده است؛بلکه عقب ماندگی هایی در زمینه علم ایجاد شده است که باید با برنامه ریزی آن را جبران کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام مشخصی برای ایجاد همبستگی در میان علوم وجود ندارد تصریح کرد: نبود مؤلف واحد و تخصصی شدن علوم از علل نداشتن نظام واحد است.

وی ادامه داد: دیدگاه های مختلفی نسبت به علوم مختلف درکشور وجود دارد،براساس گفته های علمای دوران باستان،علوم از شرق آغاز شده و غرب در ترویج این پدیده جایگاهی نداشته است؛این در حالی است که در آن دوران هم ارتباطی میان شرق و غرب وجود داشته است.

دکتر لاریجانی اظهارداشت: بعد از برپایی کلاس های آموزشی و ترویج فرهنگ ترجمه در قرن هزار میلادی آموزه های علمی در غرب به جایگاه مشخصی رسید؛اما سخنان دانشمندانی از جمله" ابن سینا "و "ابوریحان بیرونی" در آن دوره تقلیدی نبوده است.

وی افزود: براساس شواهد تاریخی تولید علم در جوامع مختلف متأثر از اسلام بوده و براساس گفته های دانشمندان غربی تمدن اسلامی سهم قابل توجهی در تولید علم نوین دارد.

رئیس قوه مقننه گفت: تجربه گرایی یکی از دستاوردهای دانشمندان مسلمان در قرون وسطی است و حملات به ملل مسلمان و درگیری های فکری در میان متفکران و افراد متعصب از علل نابودی بخش قابل توجهی از دستاوردهای علمی و تضعیف جایگاه علم در اسلام بوده است.

وی تصریح کرد:ظهور شگفت انگیز علم در ژاپن بدون دموکراسی و بر مبنای گرایش ها و نگاه های دینی نبوده است.

وی از نیوتن و انیشتین به عنوان دانشمندان خداشناس نام برد و افزود: دموکراسی تنها راه پیشرفت علم نبوده و دینداری نه تنها از پیشرفت علم جلوگیری نمی کند؛بلکه سبب پیشرفت علم می شود.

لاریجانی گفت:بخش قابل توجهی از عالمان علوم نوین خداشناس هستند و در تاریخ علم رویگردانی از خداوند متعال دیده نمی شود؛بلکه علوم در فضای همبسته نقش پیدا می کنند به همین علت متفکران در آن نقش داشته و به یک محدوده جغرافیایی محدود نمی شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ایجاد علوم نظری کارکرد دین نیست،گفت:علوم مختلف نظری دارای اصول متعارف بوده و در چارچوب مشخص به سمت نتیجه حرکت می کند که انتخاب این اصول متعارف با موضوع های مختلف فرهنگی ارتباط دارد.

عضو تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: کاوش ها در سطوح مختلف مترتب از فرهنگ هاست براین اساس علوم انسانی نیازمند تامل بیشتر است؛اما در این راستا باید از برداشت های سلیقه ای پرهیز شود، زیرا خواستگاه دین از تاریخ علم جدا نبوده بلکه فقط عقب افتادگی علمی داشته که باید در شرایط کنونی جبران شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: رفع عقب افتادگی نیازمند رسیدن به نظام های جدید در مدت زمان مشخص است، ذات علوم انسانی دارای جاودانگی نیست به همین علت تامل های نظری ونظام ها در این حوزه جاودانه نبوده و نباید انتظارات نادرست از این موضوع داشته باشیم.

نویسنده کتاب « متافیزیک و علوم دقیقه در فلسفهٔ کانت » ادامه داد: راه تحول، پیشرفت، ارتقا علوم بسیار سخت و ناهموار است ولی تلاش، پیگیری و جدیّیت در شناخت مبانی همچنین رد و بدل کردن های مسائل علمی که منجر به نظریه پردازی شود می تواند نقش بسزایی در تولید علم ایفا کند.

لاریجانی افزود: اینکه برخی می گویند همه علوم جدید بر پایه بی دینی است، سخن درستی نیست بلکه علم توسط دانشمندان شکل می گیرد و دانشمندان افراد دینداری بوده اند.

رئیس خانه ملت بیان داشت: راه اندازی دوره های گفتمانی میان نخبگان، اساتید و صاحب نظران ابتکار ارزشمندی است که بدون تردید این حرکت و هدف را شکوفا می سازد .

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha