یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
الازهر

حوزه/ الازهر اعلام کرد: نظر الازهر همان است که توسط شیخ الازهر در کنفرانس چچن مطرح شد و بر این اساس اهل سنت عبارتند از: اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث. این دیدگاه، خشم وهابی ها و به خصوص سعودی ها را برانگیخته زیرا آنها اصرار دارند جنایت های خود را به اهل سنت منسوب کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته مدیریت الازهر با صدور بیانیه ای اعلام کرد شایعاتی که این روزها درباره نظر الازهر در مورد دایره اهل سنت در کنفرانس "من هم اهل السنة" (اهل سنت چه کسانی هستند) در چچن گفته می شود نادرست است و نظر الازهر همان است که توسط شیخ الازهر در این کنفرانس مطرح شد و بر این اساس اهل سنت عبارتند از: اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث.

شیخ الازهر در سخنرانی خود در کنفرانس "اهل سنت چه کسانی هستند" در کشور چچن، اهل سنت را منحصر به سه فرقه یاد شده دانست و علاوه بر اعلام نظر خود به نظر علامه السفارینی در این زمینه نیز اشاره کرد که اهل سنت را شامل الاثرية (به امامت احمد بن حنبل)، اشعریه (به امامت ابوالحسن اشعری) و ماتریدیه (به امامت ابومنصور ماتریدی) می داند و افزود: علاوه بر این علامه مرتضی الزبیدی نیز اهل سنت را شامل چهار فرقه می داند که عبارتند از: محدثان، صوفیه، اشاعره و ماتریدیه و بدین ترتیب الازهر با استناد به نظر شیخ احمد الطیب و نظر علمای دیگر اهل سنت، خارج بودن سلفی ها و وهابی ها را از دایره اهل سنت اعلام کرد و همین امر باعث خشم وهابی ها و سلفی ها و علمای آنها شد.

در همین راستا و در واکنش به سخنان شیخ الازهر شیخ علوی السقاف از شیوخ سلفی ضمن اظهار نارضایتی از این کنفرانس گفت: طبق این اظهار نظر شیخ الازهر خیلی از گروه ها از اسلام خارج می شوند در حالی که نظر شیخ الازهر خارج بودن سایر فرقه ها از دایره اهل سنت را نشان می دهد.

اما محمد السعیدی از شیوخ سعودی نیز این کنفرانس را یک توطئه علیه جهان اسلام و عربستان دانسته است.

جمال خاشقجی نویسنده معروف عربستانی و مدیر پایگاه خبری العرب گفته من به این کنفرانس بدبین هستم و احتمال می دهم سرآغاز یک دودستگی و اختلاف باشد.

لازم به ذکر است احمد الطیب شیخ الازهر در اوایل شهریور امسال برای شرکت در کنفرانس اهل سنت چه کسانی هستند عازم چچن شد و در پنجم شهریور در سخنان خود در این کنفرانس فقط سه فرقه اشاعره،‌اهل حدیث و ماتریدیه را اهل سنت دانست و بدین ترتیب فرقه های وهابیت و سلفیت را خارج از دایره اهل سنت دانست و همین امر خشم وهابی ها و سلفی ها را به ویژه در عربستان سعودی برانگیخت؛ ‌چراکه آنها تا کنون اصرار داشتند جنایت ها و خشونت و ها و افکار افراطی داعش را به اهل سنت منسوب کنند و خود را با اهل سنت یکی بدانند و اکنون این موضع گیری شیخ الازهر باعث شد تروریست های متکی به اندیشه وهابیت از این پس نتوانند جنایت های خود را به اهل سنت منسوب کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هاشم IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    0 1
    الازهر حالا که داعش شکست خورده داره از سلفی ها و تندروهای وهابی فاصله مییره وگرنه نان شبش رو هم عربستان و وهابین ملعون میددادند