یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه خراسان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر این که تحول به معنای نفی گذشته حوزه نیست، از فعالیت ۱۴۹ مدرسه علمیه با بیش از ۲۷ هزار و ۵۰۰ طلبه برادر و خواهر در استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، امروز در اولین نشست خبری خود، در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت تحول در حوزه، گفت: امروز  ظرفیت مناسب برای حرکت های تحولی در حوزه ایجاد شده  و این مهم نیاز به مدیریت جامع و کامل دارد .

وی با بیان این که حوزه علمیه نیاز به تحولی همه جانبه دارد و این به معنای نفی گذشته حوزه نیست، بلکه باید دائما مطابق نیازهای روز ظرفیت شناسی شود، ابراز داشت: دین به دلیل فکری بودن زنده می ماند، ولی حوزه اگر بخواهد شاداب و بانشاط بماند باید در برابر نیازهای جامعه و نظام پاسخگو باقی بماند و پی در پی راه های تحول را طی کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به زیر ساخت های تحول در حوزه اشاره کرد و گفت: زیر ساخت های تحول در حوزه زیاد است که برخی از عوامل اساسی و برخی فرضی است.

طلبه نمی تواند خود را محصور در مدرسه علمیه بداند

حجت الاسلام و المسلمین مصباح عاملی با تاکید بر اینکه طلبه نمی تواند خود را محصور در مدرسه علمیه بداند، افزود: با توجه به شرایط زمانه حاضر حوزه باید در همه عرصه ها حضور جدی داشته باشد .

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه امروز  انقلاب اسلامی به تمام جهان صادر شده است، ادامه داد: برای بیان ابعاد و اهداف انقلاب اسلامی حوزه علمیه باید فعال بوده و جهانی فکر کند، لذا امروز صرفا متنی که متعلق به 150 سال قبل است، حتی اگر بار علمی فراوانی داشته باشد متناسب با طلبه امروزی نیست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، امر تحول را همگانی و نیاز به تلاش جدی همه مسئولان و طلاب دانست و با اشاره به نقش مدیران مدارس در این عرصه، اظهار داشت: مدیران مدارس نقش اساسی در  تحول ایجاد می کند که این مهم باید مدنظر داده شود.

تشکیل کمیسیون ها

وی با اشاره به اینکه در راستای تحول در حوزه خراسان، کمیسیون هایی در  بخش های تبلیغ، پژوهش، فرهنگی اجتماعی، سیاسی، معیشتی تشکیل شده است بیان داشت: هفتاد موضوع کلیدی در دستور کار کمیسیون ها قرار داده شده است که در آنها کارگروه های تعریف شده است که در حال حاضر حدود هفت برنامه آموزشی و پژوهشی کار خود را آغاز کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین مصباح عاملی از اجرای برنامه جامع آموزشی در مدارس علمیه خراسان رضوی، شمالی و جنوبی خبر داد و افزود: این برنامه به لحاظ محتوایی و ساختاری جامع در نظر گرفته شده است. همچنین  این برنامه آموزشی مبتنی بر استعدادهای برتر ، مدارک تحصیلی بالا، استعدادهای پایین، مدارک تحصیلی پایین است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمود، طلبه بعد از 12 سال تحصیل باید مجتهد شود، گفت: آنچه که رهبر انقلاب گفتند در حوزه علمیه امروز قابل تحقق است، همانطور که در قبل از انقلاب نیز عالمان زیادی بودند که در سال های کوتاهی با توجه به تلاشی که از خود نشان دادند به درجه اجتهاد رسیدند.

راه اجتهاد پژوهش است

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که راه اجتهاد پژوهش است، توضیح داد:  امروز باید روحیه پژوهشگری را  در حوزه احیا کرد تا شاهد تربیت طلاب توانمند باشیم .

وی  در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد شورای عالی حوزه  پاسخگویی به نیاز جامعه شبهات در عرصه بین المللی است، افزود: در جریان تحول، همکاری با سایر نهادها، سازمان ها باید سازماندهی شده باشد و تعاملی به وجود آید تا نهادهای حوزوی تبدیل به یک جزیره واحد شوند تا شاهد تحولی عظیم باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، به طرح های تحولی که در تابستان اجرا شده اشاره کرد و افزود: طرح میثاق نور، حافظان قرآن کریم، مکالمه عربی، آشنایی با مبانی انقلاب، طرح مهدی یاوران سبک زندگی اسلامی و طرح بنیان پیرامون همسرداری  از جمله دوره های تابستانی بود ، در برنامه های آینده نیز که تحت پوشش داریم تلاش شده است که برنامه های حوزوی پیرامون تعلیم و تربیت داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه،  تصریح کرد:12 هزار نفر برای حضور در حوزه خراسان ثبت نام کرده بودند که در دوره های ارزیابی در حال حاضر ۳ هزار نفر حضور موفق به حضور شدند .

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به تلاش های حوزه جهت جذب جوانان علاقه مند، گفت: تلاش شده که کمیت و کیفیت در حوزه علمیه خراسان بالا برود؛ به طوری که در گذشته خواهران باید از دیپلم وارد حوزه می شدند که با برنامه ریزی جدید می توانند از مقطع سیکل هم وارد حوزه شوند.

تحصیل بیش از ۲۷ هزار و ۵۰۰ طلبه برادر و خواهر

وی با یادآوری این مطلب که 149 مدرسه علمیه در خراسان بزرگ وجود دارد، بیان داشت: از این تعداد 105 مدرسه مربوط به برادران و 44 مدرسه را خواهران تشکیل می دهند، هم چنین  تعداد طلاب برادر23 هزار و 484 نفر مشغول به تحصیل و تعداد خواهران 4 هزار و248 نفر می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به نظام سازی آموزش، تبلیغ و پژوهش، گفت: با این که 1700 استاد و 300پژوهشگر در کل سه استان خراسان مشغول فعالیت هستند، اما ما هنوز کار تبلیغی در قالب  گروه خاصی نداریم، لذا  وضعیت تبلیغی فعلی پاسخگوی نیاز جامعه نبوده و نیازمند کار جدی در این عرصه هستیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان، اساس کار حوزه انقلابی را با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و عدالت گستری عنوان و افزود: کرامت انسانی، ولایت مداری از دیگر ویژگی های حوزه علمیه انقلابی است؛ همچنین احیا اهداف نظام و ارزش های انقلاب و حاکمیت دینی از ویژگی های حوزه علمیه انقلابی می باشد که باید این موارد مورد اهتمام قرار گیرد.

انتهای پیام/ ح

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha