شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین عباس اسکندری

حوزه/ دشمن را باید دشمن دانست؛ ولی لازمه این دشمنی صرفا بد حرف زدن نیست؛ زیرا رسالت قرآن، هدایت انسان‎ها است و شرط هدایت آن است که طرف مقابل ما را بپسندد؛ نه هوا و هوس باشد؛ در حقیقت باید کاری کنیم که فطرت دشمن ما را بپسندد؛ گرچه قطعا هوی و هوس او ما را نخواهد پسندید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‎الاسلام والمسلمین عباس اسکندری پیش از ظهر امروز در همایش مدیران مؤسسات و خانه‎های قرآن شهری و روستایی و افتتاحیه فعالیت‎های مهدهای قرآنی با اشاره به اهمیت خودسازی قرآنی گفت: خرسندی از فعالیت های قرآنی زمانی به دست می آید که قرآن را در متن زندگی خود عملی کنیم.
وی افزود: اگر بتوانیم در موقع سخن گفتن، قرآنی سخن بگوییم، می‎توانیم مدعی باشیم که عنصری قرآنی بوده‎ایم؛ خداوند ما را به «قولوا للناس حسنا» فراخوانده است که ظاهر آن، به این معنی است که با مردم نیکو سخن بگویید؛ ولی قول دارای دو بخش پنهان است که شامل فکر و اندیشه و منطق و رفتار است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان این مطلب که دو مبحث درباره سخن گفتن وجود دارد، ابراز داشت: نخست حرف خوب زدن و دیگری خوب حرف زدن است؛ هردو مورد از فکر و اندیشه درست نشات می گیرد.

*دشمن را دشمن می دانیم؛ اما لازمه آن بد سخن گفتن نیست
وی گفت: قرآن کریم در این آیه به ما هشدار می دهد که حق نداریم با احدی حرف بد یا بد حرف بزنیم؛ این مساله در سیره پیامبر و اهل بیت(ع) ما وجود دارد؛ دشمن را باید دشمن دانست؛ ولی لازمه این دشمنی صرفا بد حرف زدن نیست؛ زیرا رسالت قرآن، هدایت انسان‎ها است و شرط هدایت آن است که طرف مقابل ما را بپسندد؛ نه هوا و هوس باشد؛ در حقیقت باید کاری کنیم که فطرت دشمن ما را بپسندد؛ گرچه قطعا هوی و هوس او ما را نخواهد پسندید.
حجت الاسلام والمسلمین اسکندری بیان کرد: اگر بتوانیم روی خط فطرت او حرکت کرده و او را آزرده ننماییم، می‎توانیم او را هدایت کنیم؛ اگر دیگران از ما دوری می کنند، به این دلیل است که نتوانستیم روی خط فطرت آنها کار کنیم؛ اگر بخواهیم قرآنی عمل کنیم و قرانی سخن بگوییم، باید در مقابله با دشمن، هنری داشته باشیم که روی خط فطرت او حرکت کرده و او را صید نماییم؛ رام کردن عرب‎های جاهلی لجوج از سوی پیامبر(ص) با زور و ناسزا انجام نپذیرفت؛ بلکه نبی مکرم اسلام (ص)، ندای فطرت آنها را بیان می‎‌کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم اظهار داشت:‌یک عنصر قرآنی نباید هیچگاه سخنی بی‎مبنا و بدون حساب و کتاب بزند؛ سخنان عناصر قرآنی باید قول سدید و محکم و منطقی و استوار و غیر قابل تزلزل باشد؛ همیشه باید سخنی بگوییم که قابل دفاع بوده و یا بتوانیم از آن دفاع کنیم.
وی افزود: اردوگاه استکبار همیشه در طول تاریخ زور گفته‎اند و زور خواهند گفت؛ اما همه جهان اردوگاه استکبار نیست؛ در این جهان انسان‎های حقیقت جو زندگی می‎کنند که اگر نسیم قرآنی به روح آنها بوزد، آنها هدایت شده و در این مسیر قرار می‌گیرند؛ علت اینکه مستکبرین عالم به نام اسلام گروه های بی منطق و خشک سری را درست کرده و به جان ملت ها می‌اندازند، آن است که نسیم روح افزای قرآن و رسالت به اندیشه های آماده بشر نرسد و در این زمینه باید کاملا بر عکس آنها عمل کنیم.

*روش پیامبر در برخورد با مستکبرین
مدیرکل تبلیغات اسلامی بیان کرد: پیامبران در برخورد اول حتی با مستکبرین به سراغ فطرت آنها می‎رفتند؛ فطرت، کلام لین را می‌پسندد؛ قرآن از فرعون هم ناامید نبود و به همین خاطر به پیامبر خود امر به سخن نرم می‎کند تا به فطرت وی متذکر شده و از خدای عالم خوف پیدا کند.
حجت الاسلام والمسلمین اسکندری گفت: اگر قرآن را وسیله ای برای منافع و مقاصد شخصی و گروهی قرار داده و به دنبال مقصدی باشیم که آن مقصد، مطابق با آیات الهی نیست؛ حتی اگر گزارش کار نیز داده شود، قطعا گزارش قرآنی نخواهیم داشت؛ فعالان قرآنی باید تلاش کنند تا قرآن را در متن زندگی مردم پیاده کنند؛ عناصر قرآنی باید در مطالب خود همیشه ازپشتوانه‎های قرآن استفاده نمایند.
وی تصریح کرد: معاویه گفته بود که همه عمر تلاش کردم که نام پیامبر ص که در واقع همان نام علی(ع) است را از مأذنه پایین بکشم؛ ولی نتوانستم؛ زیرا تا زمانی که این نام در اذان بیان می‎شود، نام نیک از آن این خاندان است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم در پایان خاطرنشان ساخت:‌صلوات بر پیامبر و آل پیامبر ندایی ملکوتی و قدسی است؛ به همین خاطر دشمنان این خاندان همیشه صلوات‎های خود را آهسته می فرستند؛ ولی شیعیان همیشه این ندا را با طنین و آوای بلند بیان می‎کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha