یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم استفاده از روش های درست امربه معروف و نهی از منکر در کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت  آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفتند: خوشبختانه مسئله امر به معروف و نهی از منکر در مسیر صحیحی قرار دارد و امیدواریم الگوی خوبی برای کشورهای اسلامی گردد.

ایشان افزودند: با نظر به آیات و روایات مشاهده می کنیم که امر به معروف از مهمترین وظایف شمرده می شود، در حالی که از مظلومترین واجبات است؛ دلیل آن هم این است که درباره هیچ امری در قانوان اساسی تاخیر نیفتاد، ولی امروز نیز باید از این ظرفیت قانونی در کشور استفاده کنیم.

معظم له اظهارکردند: فعالیت در این حوزه باید از شکل فردی به شکل گروهی تبدیل شود؛ این امر باید در آموزش و پرورش و بیمارستان ها و نیروی انتظامی و دانشگاه ها و.... پیگیری شود؛ چنان بسیجیانی که در همه ارگان ها حضور دارند، آمران به معروف نیز باید در همه ارگان ها حضور یافته و فعالیت کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: دشمنان از قدیم برای مردم ذهنیت ایجاد می کردند که امر به معروف خشونت و دخالت در کار مردم است و به همین دلیل نیز این تاخیر در تصویب قانون نیز انجام شد؛ گاهی دوستان نادان نیز به جای اینکه به درستی امر به معروف کنند، با زبانی تند و ناپسند این کار را می کردند؛ باید این مساله را در جامعه نهادینه کرد که امر به معروف دخالت در زندگی مردم و همراه با خشونت نیست.

حضرت آیت الله مکارم گفتند: این تفکر که نیازی به امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد، مساله ای غربی و غیر دینی است؛ غربی ها چنین مساله ای را ندارند؛ گویی که مردم مشاهده می کنند یک فرد به راحتی خودکشی می کند و دیگران او را نگاه می کنند؛ این فرهنگ کم کم در میان ما نیز نفوذ پیدا کرده و باید جلوی نفوذ آن را بگیریم.

ایشان افزودند: فقه ما بیان می کند که برای مقابله با برخی از مفاسد باید از جاهای کوچکتر شروع کنیم؛ همانگونه که  قرآن در مساله مشروبات الکلی چنین بحثی را بیان می کند؛ این روش باید به فعالان این حوزه آموزش داده شود؛ مساله بعدی این است که امربه معروف و نهی از منکر نیازمند لحاظ کردن مسایل مالی است؛ زیرا گاهی می شود با صرف هزینه های جلوی مفاسد و مشکلاتی را گرفت.

معظم له اظهارکردند: استفاده از تبلیغات شهری در زمینه امربه معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، زیرا انعکاس چنین مساله ای در روح افراد بسیار مهم و موثر است؛ صداوسیما و روزنامه ها در این زمینه وظیفه سنگینی به عهده دارند،؛ مسوولان در قیامت می توانند روی خدمات خود در این حوزه حساب کنند و به همین دلیل باید در این عرصه تلاش خاصی انجام شود.

ایشان گفتند: این ستاد باید از نظر اهمیت چون یک وزارت خانه بزرگ باشد البته نه وزارتخانه دولتی؛ بلکه این ستاد باید تشکیلاتی قوی و وسیع داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha