سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
 تصاویر/ آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت معصومه (س) در شب اول محرم

حوزه/ شهر کریمه اهل بیت(ع) با فرا رسیدن محرم حسینی غرق عزا و ماتم شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شهر مقدس قم با رسیدن ماه عزا و ماتم حسینی، یکپاچه سیاه پوش شده است و دلباختگان مکتب اهلبیت(ع) به استقبال از ماه محرم و صفر رفته اند.

ویژه برنامه های دهه نخست محرم در مساجد، تکایا، حسینیه ها، بقاع متبرکه و امامزادگان تدارک دیده شده که از طریق بنر و پارچه نوشته ها به عموم مومنان و دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اطلاع رسانی می شود.

دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید میزبان عزاداران و سوگواران حسینی در دهه نخست محرم هستند.  

همچنین ایستگاه های صلواتی متعددی در مناطق مختلف شهر به مناسبت ایام عزاداری شهادت سالار شهیدان بنا شده است.

خیابان ها، محله ها و کوچه های شهر مقدس قم به مناسبت آغاز محرم به همت شهرداری قم و هیئات مذهبی سیاه پوش شده اند.

هیئت ‌های مختلف عزاداری با برپایی آیین ‌های سوگواری به عزاداری و تبیین فلسفه و اهداف قیام عاشورا خواهند پرداخت.

*حرم حضرت معصومه(س)

همزمان با آغاز ماه ماتم حسینی، پرچم گنبد مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شب نخست محرم بر فراز گنبد مطهر حرم حضرت معصومه(س) به اهتزاز درآمد.

حرم کریمه اهلبیت(س) ویژه برنامه های متعددی را برای دهه نخست ماه محرم در قالب مجالس سخنرانی و مرثیه خوانی در دو نوبت صبح و عصر، قرائت زیارت ناحیه مقدسه، محفل عزاداری ویژه نوجوانان، ویژه برنامه شیر خوارگان حسینی، مسابقه کتابخوانی، دوره کوتاه مدت آفتاب بر نی(ویژه بانوان)، همایش بزرگ پیامبران کربلا(ویژه بانوان)، دوره کوتاه مدت عقیله بنی هاشم(ویژه بانوان)، مراسم عزاداری آذری و عرب زبان ها و مراسم احیای شب عاشورا تدارک دیده است.

مجالس سخنرانی و عزاداری حرم مطهر حضرت معصومه(س) در نوبت صبح با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در 5 روز نخست و حجج اسلام والمسلمین میرشفیعی و ماندگاری در 5 روز باقیمانده در دهه اول محرم از ساعت 10:30 صبح در شبستان امام خمینی حرم مطهر برگزار می شود.

مجلس عزاداری نوبت عصر پنج روز نخست محرم نیز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ از ساعت 16:30 برگزار می شود.

همچنین مجالس سخنرانی و عزاداری در دهه نخست محرم هر شب با حضور نمازگزاران، زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) بعد از نماز مغرب وعشاء با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین میرباقری(5شب نخست) و ماندگاری (5شب دوم) و مداحی حاج عباس حیدزاده برگزار می شود.

*جمکران

امسال هم برنامه عزاداری «هیئت فاطمیون قم» همزمان با فرا رسیدن ماه عزای سید و سالار شهیدان در دهه نخست محرم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر آقا تهرانی و مداحی حاج مهدی سلحشور از ساعت 19:30 در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

همچنین ویژه برنامه مراسم شیرخوارگان حسینی همزمان با دعای ندبه در روز جمعه 16 مهرماه در مسجد جمکران برگزار خواهد شد.

*مسجد اعظم

در «مسجد اعظم» نیز به همت بیت آیت الله العظمی بروجردی، مجلس عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) با سخنرانی حجج اسلام والمسلمين رفیعی(5 شب نخست) و میرشفیعی( 5 شب دوم) و مداحی حاج رضا عاصی از شب اول محرم تا شام عاشورا مصادف با چهارشنبه 21 مهرماه برگزار می شود.

*هیئت رزمندگان اسلام قم

ویژه برنامه عزاداری دهه نخست محرم «هیئت رزمندگان اسلام قم» نیز با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین دکتر رفیعی(پنج شب نخست) و ماندگاری(پنج شب دوم) و مداحی حاج سید مهدی میرداماد هرشب از ساعت 20 در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) برگزار می شود.

*هیئت ثارالله

همچنین «هیئت ثارالله قم» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری عضو خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و مداحی حاج رضا ایدی از ساعت 19:30 شب اول محرم به مدت 12 شب در مدرسه فیضیه به استقبال ماه عزای حسینی رفته است.

*هیئت خادم الرضا(ع)

همچنین برنامه سوگواری و عزاداری «هیئت خادم الرضا» از شب اول محرم تا شب عاشورای حسینی از ساعت 21 با قرائت زیارت عاشورا توسط علی پاکزمان در ورزشگاه حیدریان آغاز می شود و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ظهیری و مداحی یاسین شیخ زاده و حاج حسین سیب سرخی از دیگر برنامه های این مراسم خواهد بود.

*هیئت محبین اهلبیت(ع)

«هیئت محبین اهلبیت(ع)» نیز مراسم سوگواری شهادت سالار شهیدان را از روز دوشنبه 12 مهرماه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد پـنــاهـیــان از ساعت 14:30 ظهر در مصلی قدس برگزار خواهد کرد.

*هیئت یازینب(س)

مجلس عزاداری «هیئت یازینب(س)» در دهه اول محرم از ساعت 17 با قرائت زیارت عاشورا و روضه آغاز و پس از اقامه نماز مغرب و عشا، با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین ضیایی و الیاسی و مداحی کربلایی هادی خادم الحسینی در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار می شود.

*هیئت رضائیه

برنامه عزاداری «هیئت رضائیه» نیز از شب اول محرم به مدت یازده شب از ساعت 20:30 با نوای حاج عباس حیدرزاده در مسجد بزرگ رضائیه واقع در میدان سعیدی برگزار می شود.

*هیئت کف العباس(ع)

مراسم عزاداری دهه نخست محرم «هیئت کف العباس(ع)» نیز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی همراه با اقامه نماز ظهر و عصر در حسینیه شهداء واقع در بلوار پانزده خرداد برگزار می شود.

*هیئت عزاداران حسینیه ارک

هیئت عزاداران حسینیه ارک قم نیز از شب اول ماه محرم مراسم عزاداری خود را با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین زندقزوینی و مداحی مادحین اهلبیت(ع) از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه برگزار می ‌کند.

*خاطرنشان می شود در این گزارش به منتخبی از برنامه های عزاداری هیئات مذهبی در قم اشاره شده است.

گزارش: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha