چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
دفاع پايان نامه مدرسه عالي نواب مشهد

حوزه/ رابطه عدل تکوینی، تشریحی و جزائی با اعطاء عوض بر مصائبی که در دنیا متوجه انسان است، در قالب دفاع پايان نامه سطح سه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، هشتاد و یکمین پایان نامه سطح سه «رشته تخصصی کلام اسلامی» مدرسه علمیه عالي نواب مشهد، با عنوان «رابطه عدل الهی با اعطاء عوض بر مصائب و آلام» دفاع شد.

حجت الاسلام حسن خفاجه، تدوینگر این پایان نامه با بیان این که عدل به تکوینی، تشریحی و جزائی قابل تقسیم بندی است، اظهار کرد: در این پایان نامه رابطه هر یک از انواع عدل را با اعطاء عوض بر مصائبی که در دنیا متوجه انسان است، مورد بررسی قرار داده ایم که کار جدید و بی سابقه ای است.

وی با بیان این که عدالت یکی از پایه های اساسی همه نظام های خلقت است، گفت: عدالت به این معناست که خداوند با توجه به علم و حکمتی که دارد، هیچ فعل قبیحی را مرتکب نمی شود.

حجت الاسلام حسن خفاجه، عدل، انصاف، اعطاء، استحقاق، عوض، ثواب، تفضیل، مصائب و آلام را اساسی ترین مفاهیم مورد توجه در پایان نامه خود برشمرد و افزود: ادعای برخي این است که عوض بر خداوند واجب است و در این تحقیق نیز همین مدعا دنبال شده و ادلّه عقلی و نقلی وجوب اعطاء عوض بیان شده است.

وی هم چنین انزال آلام به عبد، تفویت منافع، انزال غموم، اوامر و اباحات الهی و تمکین غیرعاقل را اسباب وجود عوض معرفی و با بیان این که گاهی خداوند نفع فردی را به خاطر منفعت جامعه از شخص دریغ می کند، ابراز کرد: منشأ برخی از آلام و مصیبت ها اعمال و رفتار خودمان مي‌باشد که تخصصاً از بحث این پایان نامه خارج است.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام و المسلمين علی اکبر نوایی، داور اين جلسه دفاعيه، تمرکز تدوینگر بر عنوان اصلی را یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک پایان نامه دانست و گفت: متأسفانه گاهی در پایان نامه ها به یک موضوع فرعی به طور کامل پرداخته شده و از برخی موضوعات اصلی غافل می مانیم.

وی با با بیان این که تدوینگر پایان نامه در تمام ادعاهای خود باید شاهد و استدلال را ضمیمه موضوع کند، اظهار کرد: تدوینگر باید نقدها و ابهامات مهمی که به ذهن مخاطب می رسد را پیش بینی کرده و در صورت امكان به آن ها پاسخ دهد.

حجت الاسلام و المسلمين نوایی، عدم قوت در استدلال ها، بیان کمرنگ کلام شیعه پیرامون موضوعات موردنظر پایان نامه، اطناب در بیان مفاهیم کلیدی و مناقشه در معانی را مهم ترین اشکالات پایان نامه «رابطه عدل الهی با اعطاء عوض بر مصائب و آلام» برشمرد.

در پایان این جلسه دکتر کهنسال، نماینده گروه علمی مدرسه عالی نواب مشهد و دیگر داور این پایان نامه نیز اشکالات ساختاری، محتوایی و شکلی این پایان نامه را به تدوینگر آن متذکر شد که مورد توجه وی قرار گرفت.

گفتنی است، پس از مشورت اساتید داور، راهنما و مشاور، پایان نامه «رابطه عدل الهی با اعطاء عوض بر مصائب و آلام» با نمره عالي پذیرفته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha