یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام فردوسي پور

حوزه/ حجت الاسلام فردوسی پور با طرح این سئوال که چه کسی در جامعه مسئولیت تامین امنیت فرهنگی را به عهده دارد؟ ابراز کرد: در این خصوص دو نگاه و دیدگاه وجود دارد كه اولین دیدگاه نسبت به امنیت فرهنگی به چشم یک کالای خصوصی بنگریم و نگاه دوم این که آن را به عنوان یک کالای عمومی بدانیم.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمد فردوسی پور، در جمع مسئولان آموزش مدارس علمیه خواهران خراسان در مدرسه حضرت زینب(س) مشهد با اشاره به امنیت و فرهنگ در جامعه بیان کرد: این دو مقوله در رشد و تعالی فرد و جامعه تاثیر بسیاری دارد.

وی افزود: بر اساس آیات نورانی قرآن کریم امنیت یکی از مهمترین نیازهای بشر است و حضرت امام صادق(ع) در دعاهای خود می‌فرمایند« خداوندا هر روزی که خورشید بر من غروب و طلوع می‌کند، امنیت را در من نهادینه کن» كه این موضوع نشان دهنده اهمیت امنیت از دیدگاه اسلام است.

معاون فرهنگی و تبليغي حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: بحث امنیت و فرهنگ جدای از هم نیستند و همان طور که امنیت باعث مصونیت فرد و جامعه از آسیب‌ها و تامین امنیت جامعه می‌شود، امنیت فرهنگی نیز موجب مصونیت افراد جامعه از آسیب‌های مربوطه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ مبدا و منشاء تکامل یا انحطاط بشر مي باشد و یکی از مهمترین مسائلی که می‌تواند در رشد و تعالی جامعه موثر باشد مساله امنیت فرهنگی  است.

حجت الاسلام فردوسی پور با طرح این سئوال که چه کسی در جامعه مسئولیت تامین امنیت فرهنگی را به عهده دارد؟ ابراز کرد: در این خصوص دو نگاه و دیدگاه وجود دارد كه اولین دیدگاه نسبت به امنیت فرهنگی به چشم یک کالای خصوصی و نگاه دوم اهم این که آن را به عنوان یک کالای عمومی بدانیم.

وی بیان کرد: اگر نگاه ما به فرهنگ به عنوان یک کالای عمومی باشد بدون تردید وظیفه دولت است که با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهایی مانند پلیس، نگهبان، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و ... این امنیت را ایجاد کند.

معاون فرهنگی و تبليغي حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: گاهی ممکن است امنیت فرهنگی ما کالای خصوصی باشد که در این صورت، فرد وظیفه دارد این امنیت فرهنکی را در محیط خانوادگی خود ایجاد کند.

وی گفت: اگر کالای خصوصی ویژه حوزه علمیه شد، حوزه باید این امنیت فرهنگی را در جامعه با استفاده از آموزش‌های دینی رواج دهد، چرا که این امر باعث ایجاد امنیت فرهنگی در محیط جامعه خواهد شد.

حجت الاسلام فردوسی پور افزود: گاهی اوقات در بحث ایجاد امنیت فرهنگی این سئوال مطرح می‌شود که به طور مثال بحث حجاب و یا مسئله امر به معروف و نهی از منکر مربوط به حکومت مي باشد یا بحثی است که مربوط به کالاهای خصوصی افراد است و افراد باید خود در این حوزه ورود پیدا کنند.

وی بابيان اينكه برای ایجاد امنیت فرهنگی نیاز به ابزاری داریم که با استفاده از این ابزار ذهن افراد جامعه را برای پذیرش مسائل تربیتی آماده شود، اظهار كرد: یکی از این ابزارها استفاده از انگاره‌های فرهنگی و تصویر سازی است که دشمن دائم در حال استفاده از این روش مي باشد.

معاون فرهنگی و تبليغي حوزه علمیه خراسان ادامه داد: تصوير سازي دشمن عليه ما به گونه اي است كه بسیاری از مردم را به سمت خود جذب می‌کند و ما هم باید از این روش برای جذب مخاطب استفاده کنیم.

وی، وضع حقوق و قوانین موضوعه را از دیگر شیوه‌های ایجاد امنیت فرهنگی دانست و اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با وضع برخی قوانین اجتماعی می‌تواند امنیت فرهنگی را در جامعه گسترش دهد.

استفاده از روش های سیاسی و نظامی  از دیگر مواردی بود که حجت الاسلام فردوسی پور به آن اشاره کرد و گفت: بهره برداري از این ابزارها توسط حکومت در ایجاد و گسترش امنیت فرهنگی تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه با اشاره به عوامل نا امنی در جامعه بیان کرد: برخی از افراد ریشه ناامنی را در طبع بشری جستجو می‌کنند و اعتقاد دارند که بشر به طور طبيعي احساس نا امنی می‌کند و به همین خاطر، همیشه به دنبال ایجاد امنیت برای خود است.

معاون فرهنگی و تبليغي حوزه علمیه خراسان در ادامه به راه‌های ایجاد امنیت فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: شناخت آسیب‌هایی که باعث ایجاد نا امنی فرهنگی می‌شود و بر طرف کردن این آسیب‌ها می‌تواند در ایجاد امنیت فرهنگی جامعه و فرد موثر باشد.

حجت الاسلام فردوسی پور عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری و توجه به فرهنگ علوی را از دیگر مواردی دانست که در تحقق امنیت فرهنگی در جامعه موثر است.

وی در پایان به آسیب‌هایی که متوجه امنیت فرهنگی است، اشاره کرد و گفت: اولین  نکته‌ای که باعث ایجاد آسیب‌های فرهنگی می‌شود، ایجاد تردید در نظام فرهنگی است؛ به عنوان مثال ایجاد تردید و شبهه در نظام عزاداری سیدالشهداء(ع) که این روزها در فضای مجازی در حجم گسترده‌ای به چشم می‌خورد و باعث ایجاد آسیب‌های فرهنگی می‌شود.

معاون فرهنگی و تبليغي حوزه علمیه خراسان یادآور شد: از دیگر مواردی که امنیت فرهنگی را دچار آسیب می‌کند تهاجم فرهنگی دشمن است و یک تهاجم فرهنگی برنامه‌ریزی شده و سازنده می‌تواند ریشه ارزش‌ها را قطع کند مانند اقدامات گروه داعش که سعی دارند چهره زشتی از اسلام ارائه دهند یک تهاجم فرهنگی است که البته ما باید در صدد مبارزه با این تهاجمات باشیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha