سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
فیلم

حوزه/ تعامل و ارتباط حوزه و سینما آن چنان مهم و ضروری است که کمتر کسی منکر آن می شود اما در مقام عمل متاسفانه هنوز هم این ارتباط چندان تنگاتنگ و تعمیق یافته نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، چند سالی است که به مدد برگزاری جشنواره هایی همچون "هنر آسمانی"، "فیلم اشراق" و نیز جشنواره "روحانی و سینما"، تا حدودی توجه سینماگران به نهاد روحانیت از یک سو و ارتباط روحانیون و حوزویان با مقوله سینما و هنر از سوی دیگر افزایش یافته است.

با این همه هنوز هم این ارتباط آن چنان قوی و تعمیق یافته نیست که بتوان از رهگذر آن به تولید آثار فاخر و ارزشمند بیشتری در رابطه با حوزه و روحانیت و نیز فیلم های دینی و مذهبی اُمید بست.

با تنی چند از روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای حوزه سینما گپ و گفتی داشته و نظر و دیدگاه آنان درباره بایسته های ارتباط حوزه و سینما را جویا شویم که ماحصل آن در ادامه می آید؛

حضور روحانیت در سینما در دو عرصه مهم

مهرداد معظمی ، دبیر تحریریه پایگاه خبری- تحلیلی سینماپرس با اشاره به این که متاسفانه در گذشته تا حدودی رابطه حوزه و سینما ضعیف بوده است، می گوید: به اعتقاد بنده روحانیت باید حضور بیشتر و بهتری در سینما داشته باشد که این مساله شامل دو بخش مهم است ؛ نخست آن که حوزویان و روحانیون خود اهل سینما رفتن و تماشای فیلم باشند تا بهتر بتوانند درباره آثار سینمایی موضع گرفته و نقطه نظرات راهگشای خویش را ابراز کنند.

وی می افزاید: دوم هم این که در صورت فراهم شدن شرایط، دستگاه روحانیت خود متولی ساخت و تولید فیلم سینمایی شود و چه به عنوان کارگردان و نویسنده و یا تهیه کننده، عزیزان روحانی در این امر مشارکت داشته باشند.

حضور معدود روحانیون فیلمساز ارزشمند است اما...

این روزنامه نگار بخش سینمایی همچنین بیان می دارد: در مقطع کنونی بسیار خوشحال می شویم وقتی مشاهده می کنیم که فردی همچون حجت الاسلام آقایی در کسوت روحانیت به جرگه فیلمسازان درآمده یا یکی دو تن دیگر از فیلمسازان جوان و خوب سینما و تلویزیون ما خودشان طلبه هستند اما نباید به همین چند نفر معدود اکتفا کرد و لذا نیاز است که حوزه و روحانیت ورود جدی تری به این مقوله داشته باشد.

وی می افزاید: برخی فیلم ها و سریال هایی ساخته می شود که در آن ها برخی بازیگران هم نقش روحانی را ایفا می کنند و حال آن که به دلیل عدم شناخت مناسب فیلمساز و هنرپیشه، این گونه آثار دارای اشکالات ساختاری و محتوایی بسیاری است و حال آن که وقتی روحانیت خود وارد این مباحث می شود طبعاً به دلیل شناخت لازم ، آثار قابل قبول تری می سازد که مورد اقبال مخاطبان نیز قرار می گیرد.

از نگاه نقادانه حوزویان به سینما استقبال می کنیم

معظمی همچنین تاکید می کند: ما در سایت سینماپرس از نگاه حوزویان به سینما و تلویزیون استقبال کرده و از نقدهای آن ها در این مقوله ها استفاده می کنیم به ویژه وقتی به این قبیل سوالات پاسخ داده شود که چرا در سینمای فعلی کشور ما، سبک زندگی دینی چندان جریان ندارد و این که بالاخره ایراد های کار کجاست.

وی با اشاره به این که روحانیون فرهیخته و علاقه مند به مباحث سینمایی و هنری باید وارد این مقولات شده و به بررسی و تحلیل و ارایه نظر بپردازند، اظهار می دارد: نیروهای ارزشی و از جمله روحانیون صاحب نظر باید وارد این مباحث شوند و به خصوص با توجه به فراگیری شبکه های اجتماعی در این عرصه درباره سینما و بایسته های آن سخن بگویند و مطلب بنویسند تا به تدریج شاهد ترویج گفتمان اسلامی و انقلابی در سینما باشیم.

لزوم رویکرد متفاوت به عرصه فرهنگ و هنر کشور

سمانه نعیمی ، عضو هیئت تحریریه روزنامه صبا که به طور اختصاصی در زمینه فرهنگ و هنر منتشر می شود نیز با اشاره به این که ما در کشور نیاز به نگاه و رویکرد بهتری در عرصه فرهنگ و هنر هستیم، می گوید: چه به صورت کلی در عرصه هنر و چه به طور خاص در زمینه سینما باید به سلایق و نیازهای مختلف توجه داشت و در این رابطه رسانه های سینمایی و هنری می بایست به اصل واقع نگری و تعادل در برآوردن نیازهای مخاطب پایبند باشند.

وی با اشاره به این که در سال های اخیر آثار فاخر و متعهدانه خوبی تولید و اکران شده است، می افزاید: به عنوان مثال فیلم شیار 143 توانست مخاطبان خوبی را به خود جذب کند ، هر چند که شاید از نگاه بسیاری، مولفه های جذابیت برای عامه مردم را نداشت یا فیلم ایستاده در غبار که به لحاظ سینمایی اثر ارزشمند بود که طیف های گوناگون مردم نیز مخاطب آن بودند.

نیازشناسی و زمان شناسی؛ لازمه مواجهه روحانیت با سینما

محمد شکیبی ، عضو تحریریه مجله تخصصی فیلم با اشاره به این که استقلال روحانیت و حوزه از دولت یکی از ویژگی های برجسته آن است و باید هم این طور باشد، ابراز می دارد: روحانیت به خصوص در مواجهه با مقوله هنر و سینما باید قبل از هر چیز نیازهای زمانه را به خوبی بشناسد تا بتواند با مباحث نوین به خصوص در رابطه با هنر هفتم واکنش و موضع گیری لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر نگاه ها و ذائقه های مخاطبان در مواجهه با هنر – صنعت سینما می گوید: یکی از اقشاری که با تغییر در نگاه خودمی تواند در این عرصه تحول آفرین باشد حوزه و روحانیت است و به خصوص ما در جامعه خودمان نیاز داریم که به این دست مقولات از سوی متولیان امور دینی نگاه تازه تری وجود داشته باشد؛ نگاهی که نزدیک باشد به دید و نگاه عموم جامعه تا آن را شناخته و ارتباط بگیرد.

نگاه روحانیت به مقوله سینما برایمان اهمیت دارد

علی نجفی ، عضو شورای سردبیری روزنامه هنرمند نیز لزوم شناخت ذائقه و سلیقه مخاطب را یک اصل مهم در مواجهه با سینما دانسته و بیان می دارد: نگاه علما و روحانیت به مساله هنر و سینما برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است و ما در روزنامه خود سعی کرده ایم که در حد توان به این مباحث توجه جدی داشته باشیم.

وی اضافه می کند: طبعاً در نقد وضعیت فعلی سینما نیز صرفاً نمی توان با جبهه گیری یکسویه به اصلاح وضعیت همت گماشت چه آن که در مقطع فعلی باید برخورد منطقی با مسایل داشت و قبل از هر چیز اقتضائات هنر و رسانه را شناخت تا در تحلیل آن ها به اشتباه نیفتاد.

این روزنامه نگار همچنین می گوید: خوشبختانه در سال های اخیر به تدریج شاهد تغییر نگاه و رویکرد حوزه های علمیه به بحث هنر و سینما هستیم هر چند که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله قابل توجهی احساس می شود که در این باره نمایشگاه مطبوعات و نشست های تخصصی میان حوزویان و اهالی هنر و سینما می تواند تا حدود زیادی راهگشا باشد.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha