سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست معاونان تهذیب مراکز تخصصی حوزه

حوزه/ در زمینه اخلاقی باید یک حرکت جهاد گونه انجام داد و چشم انداز بیست ساله ای باید در این زمینه ترسیم کرد که در ۲۰ سال آینده حوزه از حیث مباحث اخلاقی به چه چشم اندازی باید برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، معاونان تهذیب مراکز تخصصی حوزه در نشستی که با مدیر و معاون مراکز تخصصی حوزه داشتند، برطرح ریزی دقیق و منسجم تهذیبی در مراکز تخصصی تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری شکل گیری معاونت تهذیب در مراکز تخصصی را گامی در جهت اعتلای سطح تهذیبی متخصصان رشته های مختلف علمی و حوزوی دانست و گفت: این نشست هم اندیشی با هدف مرور تجربیات و پیشنهادات نسبت به ادامه روند تشکیل معاونت های تهذیب در مراکز تخصصی برگزار شده است.

برگزاری مشاوره های اخلاقی و خانوادگی

 حجت الاسلام دریاباری معاون مرکز تخصصی مطالعات اسلامی گفت: در این موسسه توجه خاصی به مباحث اخلاقی انجام شده و از بزرگان حوزه نیز در جلسات اخلاق استفاده شده است.

وی افزود: بدون استثناء تمام جلساتی که با دانش پژوهشان این مرکز برگزار می شود همراه با طرح مباحث اخلاقی است؛ آخرین بحث نیز در بحث تفاوت عبد و عابد در پذیرش مشاغل حوزوی بود.

حجت الاسلام دریاباری بیان کرد: مشاوره های اخلاقی و خانوادگی از دیگر برنامه های این مرکز است که هر هفته با استفاده از اساتید در این مرکز تشیکل می شود؛ حس می شود که این مباحث باید به شکل تخصصی در بین دانش پژوهان مطرح شود و به همین خاطر دوره های میان و بلند مدت پیش بینی شده است.

عدم طرح جامعه تهذیبی در مراکز تخصصی

حجت الاسلام نریمانی معاون تبلیغ و تهذیب مرکز تخصصی تبلیغ وسفیران با ذکر این مطلب که یکی از مشکلات مراکز تخصصی تبلیغ این بود که این مراکز تا کنون طرح جامع برای تهذیب مراکز نداشت، گفت: در این زمینه باید اهداف خاص خود را از این مساله بیان کرده و در ادامه به برنامه ریزی لازم در این عرصه دست بزنیم.

وی افزود: نکته اول این است که باید این مساله را پیش فرض بگیریم که معاونت تهذیب مرکز تخصصی با مدارس متفاوت است؛ طرف ما طلابی هستند که دارای خصوصیاتی هستند که از جمله آنها می توان به وقت اندکی که را در اختیار داریم اشاره کرد.

حجت الاسلام نریمانی بیان کرد: مساله دوم این است که اکثر طلاب متاهل و نیز دارای مشکلاتی چون نبود مسکن هستند و به همین خاطر بسیاری از آنها به دنبال مهاجرت از قم می باشند؛ از دیگر سوی مشکلات خانوادگی آنها نیز به دلیل همین کمبود وقت و عدم مسکن و مسائل اقتصادی نیز در جای خود قابل طرح است.

وی گفت: در این عرصه باید یک طرح جامع در نظر گرفته شود؛  در هر سال میزان موفقیت خود در مقاطع مختلف تعیین شود و در یک برنامه هماهنگ به 100 درصد ذهنیات و اهداف خود برسیم.

حجت الاسلام نریمانی بیان کرد: در این مراکز هر روز آیات و احادیث تحت یک موضوع هفته بررسی شده و آموزش داده می شود.

پویایی مساجد قم با حضور طلاب

در ادامه حجت الاسلام کریمی از مرکز تخصصی تبلیغ، گفت: طلاب مشغول در این مرکز با حضور در روستاهای اطراف قم برنامه های تبلیغی خود را به شکل عملی در یک فضای واقعی پیاده می کنند.

وی افزود: یکی از آموزش های این مرکز، روش کلاسداری و کار با کودک و نوجوان و مساجد قم است؛ خوشبختانه مساجد قم نسبت به سالهای قبل پویاتر و زنده تر شده است.

حجت الاسلام کریمی اظهارکرد: پیگیری تشکیل گروه های جهادی در کارهای مختلف از جمله منویات رهبری است که در این مرکز تخصصی انجام می شود؛ مرکز تخصصی طبق مصوبه شورای عالی یک سری دروس را برگزار می کند که جزو نیازهای یک مبلغ است که شاید در مراکز دیگر تخصصی به آن پرداخته نشود.

زندگی چند روزه با چند عدد نخود

در ادامه این نشست؛ حجت الاسلام حسینی از مرکز تخصصی خاتم الانبیا(ص) گفت: طلاب در گذشته در فشار و سختی بودند و برخی از آنان در زمان رضا شاه چند روز با چند نخود زندگی می کردند، زیرا هدف آنها از ابتدا نیز کسب رضایت خدا بود و به سختی این کار نیز واقف بودند.

وی اظهارکرد: امروزه روحانیت به عزت خاصی در جامعه و نظام دست پیدا کرده است و در مشاغل فراوانی حضور دارند، ولی این مساله نیز می توان یک آسیب باشد؛ زیرا ممکن است فردی گمان کند که با حضور در این کسوت می تواند به این مشاغل و مدارج برسد که این مساله از بزرگترین آسیب ها است که باید به شدت مراقب این مساله بود.

حجت الاسلام حسینی اظهارکرد: طلاب امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند مباحث اخلاقی و تهذیبی هستند؛ طلاب در گذشته در ابتدای ورود به حوزه خود را آماده طعنه شنیدن و گرسنگی و مشکلات مادی و جسمی و می کردند و هدف مقدسی پیش روی خود داشتند؛ باید این اهداف در حوزه مجددا رونق بگیرد و همه طلاب باید نیت خدایی داشته باشند.

وی گفت: درس اخلاق رسمی بازدهی لازم را ندارند؛ در این زمینه همه اساتید به خصوص اساتید برجسته باید چون آیت الله مشکینی به طرح مباحث اخلاقی بپردازند تا هر روز طلاب درگیر این تفکر متعالی باشند که با چه هدفی به حوزه آمده و از این حضور چه می خواهند.

برگزاری اردوهایی علمی، زیارتی و تهذیبی

در ادامه این نشست هم اندیشی رابط مرکز تخصصی شیعه شناسی نیز گفت: در این مرکز دروس اخلاق و سلسله دروس تخصصی اخلاق برگزار می شود و هر ترم از وجود اساتید مهذب در این زمینه استفاده می شود.

حجت الاسلام حسینی از برگزاری اردوهایی علمی و زیارتی و تهذیبی و بازدید از مراکز اهل سنت و آشنایی با فعالیت های علمی آنها در این مرکز نام برد.

وی تصریح کرد: بازدید ودیدار با خانواده اساتید و طلاب از دیگر برنامه های این مرکز است؛ همچنین نمایشگاه محصولات علمی وفرهنگی نیز ویژه طلاب در این مزکر استفاده می شود.

حجت الاسلام حسینی گفت: اساتید سطح بالای تهذیب در مراکز تخصصی بسیار مهم است؛ در این زمینه می توان با انتشار یک نشریه تربیتی مراکز تخصصی به رشد مبانی اخلاقی دربین طلاب کمک کنیم؛ همچنین معاونت های مراکز تخصصی می توانند در قالب مصاحبه هایی به ارایه عملکرد خود بپردازند.

وی در پایان به بیان اهمیت برگزاری سلسله مسابقات کتابخوانی فرهنگی و تهذیبی در بین مدارس تاکید کرد.

لزوم مشورت با بزرگان حوزه

در ادامه این مراسم حجت الاسلام بهشتی از مرکز تخصصی کلام گفت: مسایل تهذیبی در حوزه باید به شکل یک عرصه رسمی وارد میدان شود.

وی افزود: اگر می خواهیم قرآن را در حوزه نشر دهیم باید به شکل صحیح و اصولی کار کنیم؛ باید معاون تهذیب با علما و بزرگان مشورت کرده و در خصوص وضع یک دروس و کلاس های خاص به نتیجه مطلوب برسند.

تحصیل 600 طلبه در مرکز تخصصی قضا

از دیگر سخنرانان این جلسه می توان به سخنرانی حجت الاسلام آتش زر از مرکز حقوق و قضای اسلامی اشاره کرد که وی در ابتدا گفت: این مرکز بزرگترین مرکز تخصصی در حوزه است که بیش از 600 طلبه دارد، ولی هنوز در عرصه مسایل تهذیبی به خاطر مشکلات خاص نتوانستیم فعالیت خاصی را در قالب رسمی انجام دهیم که باید در این زمینه تلاش بیشتری به خصوص از حیث فعالیت های پژوهشی انجام داد.

لزوم تدوین چشم انداز 20 ساله تهذیبی

در ادامه این نشست حجت الاسلام سلیمانی از مرکز تخصصی نهج البلاغه نیز گفت: در زمینه اخلاقی باید یک حرکت جهاد گونه انجام داد و چشم انداز بیشت ساله ای باید در این زمینه ترسیم کرد که در 20 سال آینده حوزه از حیث مباحث اخلاقی به چه چشم اندازی باید برسد.

وی اظهارکرد: مرکز نهج البلاغه از مراکز مهجور تخصصی است با وجود اینکه با توجه به اینکه حکومت امام علی(ع) تنها تجربه حکومت داری یک امام است، باید دقت نظر بیشتری به این عرصه در عرصه فقه حکومتی و نظایر آن داشت.

معاون مرکز تخصصی نهج البلاغه بیان کرد: طلاب در مراکز تخصصی نباید رها شوند و پس از فراغت از تحصیل نیز باید آنها را رصد کرد و برای آنها برنامه های تهذیبی برگزار کرد زیرا بازخورد اصلی آنها در جامعه پس از فراغت از تحصیل است.

در ادامه حجت الاسلام نوری از موسسه امام رضا(ع) گفت: یکی از مباحثی که در این مرکز به خوبی دنبال می شود مساله حوزه انقلابی است.

وی افزود: بحث حوزه انقلابی و طلبه انقلابی از مسایلی است که باید در عرصه مدیریت تهذیبی در مدارس به خوبی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام سلیمانی گفت: در این عرصه باید با شکل دهی به یک کارگروه تخصصی یک اقدام بنیانی در این زمینه انجام دهیم؛ حوزه انقلابی و آسیب شناسی حوزه امروز از جمله مسایلی است که باید در این کارگروه مورد توجه واقع شود.

لزوم استعدادیابی در مراکز تخصصی

در ادامه معاون مرکز تخصصی معارف اهل بیت(ع) و مرکز تخصصی امامت گفت: شرکت در نمایشگاه کتاب و قرآن و اعزام طلاب به اربعین و حضور طلاب در مسابقات کتابخوانی و برگزاری همیاش های خانوادگی تربیتی و اخلافی و فرهنگی در مجموعه طلاب از جمله فعالیت هایی است که در این مرکز انجام می شود.

وی در ادامه بر لزوم استعدادیابی در مراکز تخصصی و حوزه برای برنامه ریزی بلند مدت علمی و اخلاقی روی طلاب توانمند تاکید کرد.

نقش کلیدی اساتید در تربیت و بصیرت افزایی طلاب

در ادامه حجت الاسلام حسینی از فعالان و مدیران تبلیغی حوزه گفت: علما بیان می کردند که طلاب با دو بال اخلاق و آموزش حرکت می کنند، ولی در واقع یک برنامه منسجم آموزشی و پرورسی در زمینه تهذیب تدوین نشده است.

وی افزود: تا زمانی که برنامه آموزشی وتهذیبی و تبلیغی یکپارچه دیده نشود  این هماهنگی بین ارکان فعالیت های حوزویان ایجاد نمی شود؛ طرح جهادی تبلیغی در حال اجرا است و برای مدیران نیز اجرا شد زیرا معتقد هستیم، اساتید خود می توانند نقش کلیدی در تربیت و بصیرت افزایی طلاب داشته باشند.

فارغ التحصیلان حمایت شوند

در ادامه حجت الاسلام صادقی از مرکز تخصصی تخصصی تفسیر حوزه گفت: برنامه های خاصی در طول سال برای قرآن پژوهان برگزار می شود که از جمله آنها می توان به اردوهای علمی زیارتی تا نمایشگاه های داخلی و بین المللی و همایش فارغ التحصیلان اشاره کرد.

وی افزود: نباید به هیچ عنوان پایان تحصیل را آخرین مرحله کار روی طلاب بدانیم بلکه فارغ التحصیلان باید از سوی مراکز تخصصی که رشته آنها را در واقع دنبال می کنند حمایت شوند.

معاون آموزش مرکز تخصصی تبلیغ بیان کرد: سال گذشته 700 نفر از فارغ التصحیلان در برنامه اخلاقی و تهذیبی که با حضور و سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد شرکت کردند.

وی گفت: از دیگر برنامه های این مرکز تخصصی می توان به استمرار در برگزاری نشست های اخلاقی و تهذیبی ویژه قرآن پژوهان و خانوده های آنها اشاره کرد که هر ترم این جلسات برای آنها برگزار می شود.

حجت الاسلام صادقی بیان کرد: از جمله پیشنهاداتی که در این عرصه مطرح می شود شکل گیری یک کارگروه تهذیبی در مراکز تخصصی است که راهبری این عرصه با به شکل کامل به عهده داشته باشند.

وی شکل گیری یک نشریه داخلی و سرکشی به طلاب و خانواده های آنها را اقدامی مثبت در جریان فعالیت های موثر اخلاقی و تهذیبی در بین طلاب دانست.

مساله تهذیب در حوزه ماهیت شناسی شود

حجت الاسلام صابر جعفری از موسسه آینده روشن نیز در سخنانی گفت: باید مساله تهذیب در حوزه ماهیت شناسی شود که ما به دنبال چه امری در حوزه هستیم؛ آیا مسایلی که بیست سال پیش در حوزه مطرود بود امروز نیز مطرود است؟

وی تصریح کرد: باید مرام نامه تهذیبی و رفتاری طلاب کاملا مشخص شود و در این عرصه یک فعالیت و برنامه فرهنگی هماهنگ در بین مراکز تخصصی اجرا شود

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha