یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام عباس ابراهیمی

حوزه/ مشاور فرهنگی تولیت مقدس جمکران گفت: مطالعه و توجه به سیره و دغدغه‌های حضرت زهرا(س) می‌تواند بشر سردرگم امروز را نجات دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباس ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: رابطه و احترامی که پیامبر اکرم (ص) نسبت به حضرت زهرا(س) داشته‌اند فراتر از رابطه و احترام و محبت یک پدر به فرزند است.

وی با اشاره به دوران و شرایط ویژه بعد از رحلت رسول خدا(ص) و شهادت حضرت زهرا(س)افزود: بااینکه تاریخ، یک قرن و نیم شاهد ممنوعيت تدوين حديث پیامبر اکرم(ص) بوده است اما احادیث نبوی (ص) پیرامون حضرت زهرا (س)دارای مضامین بلند و عمیقی است که بازخوانی آن در هر عصری پاسخگوی نیازهای مختلف اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در حوزه سبک زندگی است.

وی با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) درباره جایگاه ویژه ‌این بانو تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) درباره ایشان می‌فرمایند: «لَوْ كَانَ الْحُسْنُ هَيْئَةً لَكَانَتْ فَاطِـمَةَ بَلْ هِـيَ أَعْـظَمُ إِنَّ فَاطِـمَةَ ابْنَتِي خَيـْرُ أَهْـلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَـرَفاً وَ كَرَماً». اگر تمام نیکویی‌ها و زیبایی‌های جهان نماد بیرونی پیدا می‌کرد حتماً شبیه حضرت زهرا (س)بود. بلکه فاطمه فراتر از تمام نیکویی ها و زیبایی‌هاست. به‌درستی که دخترم فاطمه بهترين اهل زمين است در شرافت و کرامت.

مشاور فرهنگی تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: این مضامین و تعابیر بلند از زبان پیامبر خاتم و افضل انبیا الهی در خصوص این بانوی بزرگوار نشان از عظمت جایگاه و رفعت شأن ایشان است و نشان می دهد تمامی نیازهای بشر در فهم و درک خوبی‌ها از مسیر شناخت و بازخوانی سیره وزندگی حضرت فاطمه (س)میسر است؛ چرا که زیبایی‌هایی در زندگی این بزرگوار وجود دارد که هر انسانی در برابر آن خاشع و خاضع است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی با بیان اینکه تبیین دقیق این جایگاه در تمامی حوزه‌ها نیازمند مجال ویژه‌ای است، بیان کرد: با توجه به ایام ولادت این بزرگوار و روز زن ذکر این نکته ضروری است که با توجه به محدودیت‌های نقل حدیث از پیامبر و اهل‌بیت (ع) احادیث محدودی به ما رسیده؛ اما هرکدام دارای مفاهیمی عمیق و بلند است.

وی افزود: یکی از محوری‌ترین نکات در سبک زندگی و سیره این بانوی بزرگوار دغدغه‌ مندی در دین و موضوعات دینی است تا جایی که می‌فرمایند؛ «اللهم لا تجعل مصيبتي في ديني، ولا تجعل الدنيا أكبر همّي».

مشاور فرهنگی تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه دریافت درست از دین و عمل به دستورات دینی نکته کلیدی در سبک زندگی اسلامی است، بیان کرد: این موضوعی است که باید جزء نگرانی های ما باشد، اما اگر این نگرانی وجود نداشته باشد و یا رفع نشده باشد انسان دچار مصیبت در دین خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی گفت: عدم توجه به آخرت و دنیا محوری، بشر را مبتلا به گرفتاری های فراوان کرده است؛ گرفتاری هایی که امروز در قالب فروپاشیدن نظام خانواده، ستم به مظلومین و محرومین در عالم رخ نشان داده است.

وی یکی از دلایل بیماری‌ها و سردرگمی‌های روحی بشر امروز را فراموشی اصل دین محوری دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه دغدغه‌های دینی بشر امروز کم و یا اصلا به فراموشی سپرده شده است.

مشاور فرهنگی تولیت مسجد مقدس جمکران توجه به مسائل دینی را عامل رشد انسانیت در جامعه دانست و اظهار کرد: هر قدر توجه به مسائل دینی در جامعه پررنگ‌تر شود ایثار و فداکاری و اخلاق‌مداری در جامعه ظهور و بروز بیشتری پیدا خواهد کرد و ما شاهد حرکت بشر به‌سوی کمال خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی با تاکید بر اینکه دین محوری را در تمامی ابعاد زندگی و سیره حضرت فاطمه (س)قابل مشاهده است، ابراز کرد: انتخاب همسر با محوریت رضایت خداوند، تقسیم کار در زندگی با همسر و به تعبیر امیرالمومنین (ع) بهترین همراه برای بندگی خدا، توجه به همسایه، تربیت فرزند، انفاق و ساده زیستی و.. تنها گوشه ای از شخصیت دین محور این بانوی بزرگوار است.

مشاور فرهنگی تولیت مسجد مقدس جمکران در بخش دیگری از سخنان خود بعد سیاسی زندگی حضرت زهرا(س)را مورد توجه قرارداد وبیان کرد: با اینکه شاهد تلاش حاکمان مبنی بر سکوت تاریخ نسبت به سیره اهل‌بیت(علیهم السلام) هستیم اما آن‌چنان بعد سیاسی زندگی حضرت زهرا(س)بارز و پررنگ است که نتوانسته‌اند آن را از بین ببرند.

وی، دفاع حضرت زهرا(س)از مقام ولایت را مورد توجه قرارداد و خاطرنشان کرد: ایشان برای تشکیل حکومت اسلامی و مقام ولایت تمام‌قد ایستادند و خطبه فدکیه و گفت‌وگوهایی که از ایشان با زنان مدینه در تاریخ ثبت‌شده است نمونه بارز این تلاش است.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha