جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
عاون اجرایی دبیرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

حوزه/ معاون اجرایی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی به تشریح فعالیت های اجرایی این کنگره پرداخت.

حجت الاسلام موسوی نسب در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با  اشاره به کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم  که با طرح مرجع روشن ضمیر و آگاه  آیت الله العظمی مکارم در مهرماه 1395 طرح گردید گفت:  با توجه به برگزاری همایش هایی علیه جریان های تکفیری،  حضرت آیت الله مکارم لازم دیدند، نقش شیعه در جهان امروز شاید مغفول مانده است و باید کار گسترده جدی در این عرصه انجام شود و خودشان این کنگره را پیشنهاد کردند و اعضایی نیز برای این کار تعیین گردید.
معاون اجرایی دبیرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تصریح کرد: سه مرکز و موسسه ای که تحت اشراف معظم له در حال انجام فعالیت های علمی پژوهشی است شامل دارالاعلام شیعی لمدرسه اهل البیت(ع)، مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی و مرکز تخصصی شیعه شناسی ماموریت یافتند که برگزاری جلسات و طرح موضوعات و طرح کار را در دستور کار خود قراردهند.
معاون اجرایی این همایش بیان کرد: این جلسات از مهرماه شکل گرفت و لازمه کار این بود که دبیرخانه و ستاد گسترده ای برای اداره این امور شکل بگیرد که در ابتدا از حقیر برای حضور در این جلسات دعوت شده بود که در ادامه جلسات برگزار شد؛ این جلسات با مدیران این مراکز انجام شد و مقررگردید، دبیر و مسئول کار باید مشخص شود؛ مسئولیت کلی کار بر عهده حجت الاسلام والمسلمین  محمدعلی رضایی اصفهانی قرار گرفت.
وی افزود: وقتی ایشان به این سمت انتخاب شدند، کارهای جدی تر در ماه های آبان و آذر دنبال شد؛ کارها شکل گرفت و دبیرخانه کنگره نیز در محل جدیدالتاسیس مجتمع علمی دارالولایه سامان گرفت و سازماندهی شد و بخش های مهم علمی و اجرایی با دعوت از همکاران آغاز به کار کردند.

معاون اجرایی دبیرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی افزود: برای هر همایش و کنگره ای، تشکیل ساختارهای سازمانی اهمیت بسیاری دارد که در این زمینه با دعوت از شخصیت های نخبه حوزه در شورای سیاست گذاری، اولین جلسه شورای سیاست گذاری به عنوان کار اصلی و عملی این کنگره آغاز شد.
حجت الاسلام موسوی نسب اظهارکرد: طرح موضوعات، بحث ها و بررسی ها، کارگروه های علمی، تنظیم میزان دقیق تعداد کارگروه ها، سازماندهی و ترسیم فعالیت های اجرایی از جمله تشکیل دفتر دبیرخانه، واحد رسانه ای، واحد بین المللی و مجموعه های ستادی و اجرایی و پشتیبانی و حراست و نشریه ها و واحد چاپ و نشر از جمله کارهایی بود که باید در وهله نخست انجام می شد.
وی گفت: یکی دیگر از بخش های معاونت اجرایی، تشکیل کمیته اجرایی کنگره است که لازم است که در ایامی که کنگره برگزار می شود این کمیته فعالیت های خود را سامان دهد.

معاون اجرایی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تصریح کرد: اهمیت کار از جایی ناشی می شود که این کنگره با این وسعت و شکل و موضوع کم نظیر است، زیرا این کنگره به دنبال بیان نقش با عظمت و با شکوه شیعه در تاسیس و گسترش علوم اسلامی و تحت نظر مرجع تقلید برگزار می شود؛ این کنگره باید تشکیلات قوی داشته باشد و کمیته اجرایی نیز این کار را به یاری خداوند به انجام می رساند.
وی گفت: این کمیته وظایفی را به عهده دارد که شامل نمایشگاه های جانبی است که در خصوص احیای آثار و معرفی علما و اندیشمندان شیعه که در تا کنون در این زمینه گام برداشتند.

معاون اجرایی دبیرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی اظهارکرد: نشر آثار، تشریفات امور داخلی و بین المللی، فراهم سازی و انجام مقدمات و لوازم برگزاری مراسم اصلی، فراهم سازی و مقدمات برگزاری پیش نشست های علمی در داخل و خارج کشور و پشتیبانی امور پژوهشی و علمی و تجهیز کتابخانه منابع علمی کنگره و چاپ ونشر آثار علمی کنگره و همچنین فراهم کردن زمینه حضور میهمانان داخلی و خارجی و نظارت بر فعالیت های کارکنان این کنگره از جمله وظایف کمیته اجرایی این کنگره است.
حجت الاسلام موسوی نسب خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات مهم داخلی و ستادی دبیرخانه کنگره از دیگر وظایف معاونت اجرایی است که امیدواریم بتوانیم بار دیگر در زمینه معرفی شیعه و نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گام مهم و اساسی برداریم.
وی گفت: با توجه به زمان برگزاری که در اردیبهشت ماه سال 97 برگزار شود پیش بینی می شود که این کنگره به مدت دو روز برگزار شود و امیدواریم که بتوانیم پرچم شیعه را در جهان اسلام پیروزمندانه و سرافرازانه به اهتزار در بیاوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha