شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی، روشنگری و بصیرت افزایی را از مهمترین وظایف ائمه جمعه بر شمرد وگفت: مقام معظم رهبری در اهميت نماز جمعه 'گفتند : «نماز جمعه يك سنگر بسيار كارآمد در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن است كه بايد قدر آن را دانست، اين جزو گران‌بهاترین دستاوردهای انقلاب است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به اینکه در آستانه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در جمهوری اسلامی هستیم، اظهار داشت: نخستین آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه پنجم مردادماه سال 58 به‌فرمان امام خمینی (ره) و به امامت مجاهد نستوه آیت الله طالقانی، در دانشگاه تهران برگزار شد.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اهمیت برپایی نماز جمعه گفت: رسول خدا (ص) نماز جمعه را حج مساكين دانسته و آن را موجب آمرزش گناهان شمرده است .

وی با بیان اینکه نماز جمعه ، نمايش وحدت و قدرت مسلمانان است، اظهار داشت: نماز جمعه نمايش اقتدار جامعه اسلامی بوده و پشتيبانی آحاد مسلمانان از حاكميت دينی را نشان می‌دهد که مسلمانان بايد به اين مسئله اهميت لازم را بدهند

امام‌جمعه بجنورد، روشنگری و بصیرت افزایی را از مهمترین وظایف ائمه جمعه بر شمرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری در اهميت نماز جمعه فرمودند: «نماز جمعه يك سنگر بسيار كارآمد در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن است كه بايد قدر آن را دانست، اين جزو گران‌بهاترین دستاوردهای انقلاب است».

وی با بیان اینکه نماز جمعه نقش مؤثری در ايجاد اخوت و محبت در ميان نمازگزاران دارد و مردم را به مشاركت در امور اجتماعی، سياسی، فرهنگی و اقتصادی دعوت می‌كند، گفت: نماز جمعه نقش مؤثری در اتحاد مسلمين دارد و آن‌ها را به سمت‌وسوی يك هدف واحد هدايت می‌كند و باعث يكرنگی و يكپارچگی مردم می‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه نماز جمعه باعث ارتقای بينش سياسی و اجتماعی است، افزود: شناخت جریان‌های مقابل نظام اسلامی، شناخت نقشه‌ها و توطئه‌ها، آمادگی برای مقابله و تلاش برای خنثی‌سازی آن‌ها، دوست‌شناسی و دشمن‌شناسی، جريان‌شناسی و معرفت است.

وی با بیان اینکه بركات و آثار سازنده تربيتى و اجتماعى اين عبادت سياسى بسيار است، گفت: نماز جمعه فضای مشاركت، همكاری، تفاهم، همبستگی و بینش سیاسی را ايجاد می‌كند كه در حقيقت فلسفه اين فريضه سياسی و عبادی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه خطبه‌های نماز جمعه تأثیر بسزایی در زندگی مردم دارد، چراکه سبب آگاهی آنان از تمامی مسائل روز جامعه و نقشه‌های شوم دشمنان می‌شود، افزود: همچنین خطبه‌های نماز جمعه علاوه بر آگاه‌سازی مردم، آنان را از خواب غفلت بیدار و سبب خودسازی می‌شود.

وی در بخش دیگری با اشاره به کیفیت نماز جمعه گفت: نماز جمعه در عصر غيبت، واجب تخييرى است و انسان می‌تواند نماز جمعه يا نماز ظهر بخواند.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: نماز جمعه دو ركعت است و حتماً بايد به‌صورت جماعت خوانده شود، پيش از نماز، دو خطبه واجب است كه خطيب در آن‌ها علاوه بر دعوت به تقوا، مسائل اجتماعى سياسى مسلمانان را هم بايد مطرح كند.

وی با بیان اینکه وقت انجام نماز جمعه، از آغاز ظهر تا حدود يك ساعت پس از اذان است و از آن ديرتر روا نیست، افزود: حداقل افرادى كه با حضور آنان نماز جمعه تشكيل می‌شود، پنج نفر است و فاصله دو نماز جمعه نیز نبايد كمتر از یک‌فرسخ باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه روایات رسول خدا (ص) و پيشوايان معصوم درباره نماز جمعه، بيانگر اهمیت آن و ضرورت اهتمام به اين فريضه است، گفت: امام على (ع) به‌عنوان بزرگداشت نماز جمعه و تعظيم اين شعائر، پابرهنه براى نماز جمعه حاضر می‌شد و کفش‌ها را در دست چپ می‌گرفت و می‌فرمود: اين نماز، جايگاه خاصّ الهى است ، و اين كار را از روى تواضع در برابر خداوند انجام می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: نماز جمعه نمايشى از قدرت سياسى و اجتماعى اسلام است که بايد هر چه با شکوه تر و پرمحتواتر اقامه شود و مسلمانان با شركت خود، بايد اين سنگر اسلامى را هر چه عظیم‌تر و بلند پایه‌تر حفظ نمايند، تا به بركت آن، توطئه‌های خائنان و دسیسه‌های مفسدان خنثى شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha