شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام سعیدی

حوزه/ حجت الاسلام سعیدی گفت: علی رغم اینکه فقهای عظام در طول تاریخ دوازده قرن تلاش های بسیاری داشته اند جامعه امروز با توجه به اینکه با مسائل جدید و مستحدثه و تمدن غربی و مدرنیسم بسیاری مواجه شده است و فقه شیعه می بایست پاسخگوی نیازها و مشکلات امروز باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سعیدی در نشست سه روزه هم اندیشی «فقه حکومتی»، در هتل پاسداران مشهد به تبیین نظریه استاد علی اکبر رشاد پیرامون فقه حکومتی پرداخت و بیان کرد: باید یک تحول معرفت شناسی در فقه حکومتی از جانب مبانی و مبادی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه مبانی همان پیش انگاره ها و تکیه گاه های معرفتی است و  مبادی هم قبل از ورود به مسائل یک علم مطرح می گردد که به تصوریه و تصدیقیه تقسیم می شود، ابراز کرد: این تحول می بایست در علم کلام و فلسفه و سایر علوم اسلامی هم پدید آید تا با پیوند با علم فقه به تحول معرفت شناسی برسد.

این محقق حوزوی با بیان اینکه تعریف استاد رشاد از فقه حکومتی، یک تعریف حداکثری است که همه شئون حیات فردی و جمعی انسان ها را در بر می گیرد و نسبت به هیچ یک از شئون انسان ساکت نیست و در هر مرحله از زندگی انسان طرح و برنامه داشته باشد، اظهار کرد: یعنی این امر به گونه ای نباشد که فقهای معظم گوشه ای بنشیند و دیگران بیایند از آنها استفتاء کنند بلکه برای اداره جامعه بر اساس منویات شارع معظم به شیوه ای فعالانه تولید مسئله کنند و مدل و برنامه ارائه دهند.

حجت الاسلام سعیدی افزود: فقه نباید نظاره گر تحولات اجتماعی باشد بلکه می بایست نقش فعالی ایفا و فقه اسلامی در کنار اخلاق و عقاید نظام جامع و منسجمی را برای همه شئون انسان ها ارائه کند.

 وی خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه فقهای عظام در طول تاریخ دوازده قرن تلاش های بسیاری داشته اند جامعه امروز با توجه به اینکه با مسائل جدید و مستحدثه و تمدن غربی و مدرنیسم بسیاری مواجه شده است که فقه شیعه می بایست پاسخگوی نیازها و مشکلات امروز جامعه باشد.

این محقق حوزوی با بیان اینکه فقه ما نوعاً فردگرا و مسئله مدار بوده و به نظام سازی ورود پیدا نکرده و نتایج فقهی به رسائل عملیه محدود شده است و با شرایط جامعه امروز و نیازهای آن سنخیت ندارد، توضیح داد: مشکل دیگر این است که فقه، تکلیف مدار بوده و در قالب احکام خمسه بیان شده است و از طرفی با مشکلات و چالش های موضوعات جدید آشنا نبوده و از تحقیقات موضوع شناسی غفلت دارد.

حجت الاسلام سعیدی افزود: فقه موجود از منابع قطعی همچون قرآن کمتر بهره برده و این امکان هست که یک دوره اصول و فقه را گذراند و حتی به یک آیه قرآن و سنت فعلی و سیره عملی هم استناد نکرد و یا حداکثر به یک سری آیات الاحکام محدود استناد شده است.

وی با بیان اینکه استاد رشاد با تأکید بر دو دانش فلسفه فقه و فلسفه اصول، سعی در هدفمندی و غایت مند کردن فقه و اصول دارند، ابراز کرد: یکی از نکات مورد تأکید استاد این است که فقه تخصصی شود، زیرا یک فقیه نمی تواند در همه رشته ها و موضوعات به تخصص برسد و از آنجا که پاسخگویی در همه رشته ها و موضوعات ممکن نیست که به طور مثال یک نفر می بایست در فقه پزشکی متخصص شود تا بتواند به سؤالات تخصصی آن رشته پاسخ دهد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha