سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
علوم انسانی

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: توجه صرف به اندیشه های غربی در عرصه علوم انسانی به صلاح کشور و نظام اسلامی نیست.

حجت‌الاسلام بهروز محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که علوم انسانی گستره وسیعی دارد، اظهار داشت: از این حیث تلاش در مسیر اسلامی سازی و بومی سازی این دسته از علوم نیازمند تلاشی همه جانبه در عرصه ها و شاخه های گوناگون است و این که حوزه و دانشگاه با هم افزایی و همدلی و همفکری در این راستا گام بردارند.

وی افزود: متاسفانه با وجود این همه تاکید بر لزوم توجه به علوم انسانیِ اسلامی هنوز هم بسیاری از اندیشه ها و آرای غربی در عرصه علوم انسانی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ما تدریس می شود که تداوم این روند به صلاح کشور و نظام اسلامی نیست.

این نویسنده و محقق حوزوی خاطرنشان کرد: متاسفانه علوم انسانی که در دانشگاه‌های ما محل توجه و تدریس است بیشتر ناظر به تبیین و توسعه آرای اندیشمندان غربی است و این سیاست غلطی است که حتما برای پاسخ گویی درست به نیازهای جامعه و نظام اسلامی باید آن را اصلاح کنیم.

وی بیان داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید داشته اند، بهترین راهکار برای اسلامی سازی علوم انسانی، مشاهده مسائل مربوط به اندیشه غربی است، یعنی به عنوان مثال ما باید ببینیم نگاه غرب به سیاست و اخلاق و فلسفه چگونه بوده و نگاه دین به این مسایل چگونه است.

وی افزود: در مسیر اسلامی سازی علوم غربی، اگر منظورمان از علوم انسانی، علوم غربی باشد، در ابتدا باید مسائل لاینحل علوم غربی را مشاهده کرده و آن‌ها را نقد و بررسی کنیم و سپس با توجه به علوم انسانی مبتنی بر آموزه های اسلامی به پاسخگویی آن‌ها بپردازیم که قطعاً نتیجه این تلاش و برنامه ریزی ، تولید علوم انسانی اسلامی و بومی خواهد بود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha