شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همایش

حوزه/ ھمایش علمی در مدرسه الامام‌المنتظر(عج)، از مدارس تحت اشراف جامعه‌المصطفی، درباره معلم و رکن شیعه، «سیدمرتضی علم‌الهدی» و استاد‌العلمای پاکستان، «علامه سیدمحمد یار نقوی النجفی»، برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سخنران نخستین نشست، «آیت‌اللہ سیدحافظ ریاض حسین نجفی»، رئیس وفاق‌المدارس الشیعه پاکستان، گفت: برگزاری ھمایش برای یادآوری علمای گذشته، که نقش بزرگی در تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) داشتند، سزاوار تحسین است. لقب «علم‌الہدی» از طرف امام زمان(عج) به سیدمرتضی عطا شد.

وی افزود: سیدمرتضی، عالم بزرگی بود. وی در سال ۳۴۴ به دنیا آمد و در سال ۴۳۶ به عالم ملکوتی پیوست. این عالم بزرگ در عمر بابرکت خویش ۱۲۸ جلد کتاب نوشت.

رئیس وفاق‌المدارس الشیعه پاکستان دربارہ سیدمحمد یار نقوی اظهار داشت: استادالعلما علاقه زیادی به سیدمرتضی علم‌الہدی داشت و دوست نداشت لقب «علامه» برای ایشان نوشته شود و می‌گفت: علامه فقط یکی است و آن، علامه حلی است.

وی گفت: شیوه زندگی وی بسیار سادہ بود. استاد‌العلما درس قرآن و نہج‌البلاغه داشت و در پایان درس، ذکر مصیبت آل‌محمد(ص) می‌کرد.

در نشست دوم، «آیت‌اللہ فقیھی»، عضو جامعه مدرسین، بیان کرد: سیدمرتضی علم‌الہدی همه وجودش را برای اسلام وقف کرده بود و با تألیفاتش از عقاید راستین اسلامی دفاع می‌کرد.

وی، دربارہ استادالعلما تصریح کرد: علمای کنونی پاکستان ھستند، با واسطه یا بدون واسطه، از شاگردان استادالعلما ھستند. وی از سادات نقوی بود.

شایان ذکر است: در این همایش، که شمار زیادی از علمای بزرگ، مدیران مدارس، استادان، نمایندگان تشکل‌ها و طلاب حضور داشتند، طلاب و استادان ایران و پاکستان دربارہ این دو شخصیت مقالات نوشتند و خلاصه مقالات منتخب در این ھمایش خواندہ شد.

خاطرنشان می‌شود: در این ھمایش علمی، از کتابی که دربارہ استادالعلما نوشته شدہ بود، به دست آیت‌اللہ سیدحافظ ریاض حسین نجفی رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha