سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، رئیس بنیاد فرهنگی امامت و عضو گروه کلام تدوین متون درسی حوزه

حوزه/ مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای حذف نهادی به نفع نهادی دیگر و یا غالب کردن نهادی برنهادی نیست، بلکه هدف این است از دو نهادی که هر کدام دارای جایگاه و موضوعات هستند، بهره ببریم و به همدلی و همفکری مشترک فرهنگی و اجتماعی برسیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدتقی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، درباره وحدت حوزه و دانشگاه گفت: مسئله وحدت حوزه و دانشگاه از مسائل مهم است که رهبر انقلاب و دلسوزان نظام و انقلاب بر آن تأکید کرده و دارند و تفسیرهای مختلفی از وحدت صورت گرفته است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت عنوان کرد: آنچه در این اوضاع، مهم و اولویت کار وحدت دو نهاد است و باید قرار گیرد، تفاهم فرهنگی و اجتماعی برای حل معضلات اجتماعی و اقتصادی و دیگر مسائل کشور است.

وی اظهار داشت: با کشوری روبه‌رو هستیم که نوپاست، دارای افق و چالش های زیادی در مسائل مختلف است، مسائل نو و تازه ای دارد. بی‌گمان نظام و انقلاب بدون هماهنگی این دو نهاد شکل نخواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: نخستین گام برای ایجاد وحدت در حوزه و دانشگاه،‌ ایجاد تفاهم و همدلی میان نخبگان حوزه و دانشگاه بر سر مسائل موجود کشور و افق های آینده است.

این پژوهشگر افزود: زمانی وحدت این دو نهاد علمی در نقطه اوج و تعالی خواهد بود که مراکز علمی و جامعه در مبانی علمی و معرفتی همگام و همسو شوند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سبحانی گفت: همکاری ها همیشه خوشایند و همراه با آثار و برکات است، اما اگر دو مجموعه همکار نتوانند بر سر مسائل مهم،‌ اصول مشترک داشته باشند و به روش‌شناسی متناسب خودشان برسند و مسئله های علمی را از یک نگاه واحد بررسی کنند، طبیعی است که این همکاری علمی در مقطعی دچار چالش و مشکل خواهد شد.

وی گفت: آنچه امروز به عنوان حوزه علوم انسانی‌اسلامی یاد می کنیم یا از رابطه میان دانش های جدید و دانش اسلامی سخن می گوییم، در نقطه همکاری دو نهاد متمرکز است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت عنوان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای حذف نهادی به نفع نهادی دیگر و یا غالب کردن نهادی برنهادی نیست، بلکه هدف این است  از دو نهادی که هر کدام دارای جایگاه و موضوعات هستند، بهره ببریم و به همدلی و همفکری مشترک فرهنگی و اجتماعی برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: همچنین در گام دیگر باید تلاش کنیم که از مجموعه مطالعاتی که در حوزه و دانشگاه می شود، به منظومه، فکر، رویکرد واحد و افق روشنی دست یابیم و بعد بتوانیم بین آن دانش‌ها پلی بزنیم تا در مجموع، این دانش‌ها برای کل جامعه مفید باشد.

وی اظهار داشت: آنچه امروز در موضوعات اجتماعی در اختیار داریم، محصول کار نخبگان حوزه و دانشگاه است، ولی به اعتراف خیلی افراد هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. اگرچه افرادی در دو نهاد، نگران مسائل اجتماعی بوده و در حال دنبال کردن اثرگذاری نخبگان در مباحث فرهنگی و اجتماعی هستند ولی این مقدار کافی نیست.

این پژوهشگر افزود: ما اگر با دو نهادی ارتباط داریم که یکی ریشه در سنت های اصیل اسلامی و دینی و دیگری ریشه و سابقه کهن در فرهنگ کشور و بین الملل دارد، نمی‌توان به این سادگی و با حضور چندین نفر و مؤسسه، این کارها را در جامعه انجام داد. برای اثرگذاری در مسائل مختلف لازم است، بسیج همگانی شکل گیرد و مجموعه بزرگ‌تری از نخبگان دو نهاد، پیگیر پروژه اثرگذاری مسائل فرهنگی و اجتماعی و وحدت شوند. این امر ممکن نیست مگر اینکه موانع راه تأثیرگذاری و همکاری نخبگانی، برداشته و زمینه همکاری تقویت شود.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سبحانی گفت: گاهی اوقات برداشت های نادرست و سوءتفاهم‌های اشتباه،‌ مانع وحدت می شود. گاهی برداشت هر نهاد از نهاد دیگر و نخبه‌ای از نخبه دیگر، به مانعی برای رسیدن به اهداف تبدیل می شود.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت افزود: باید تلاش کرد و بسیج عمومی‌تری را در بین نخبگان حوزه و دانشگاه شکل داد تا بتوانیم این مسیر را هموار تر کنیم. امیدواریم در سال‌های آینده، شاهد هم‌افزایی بیشتر نخبگان دو نهاد باشیم.

40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha