شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست مدیران و شخصیت های ارشد رسانه ای در رسانه رسمی حوزه

حوزه/ نشست مدیران و شخصیت های ارشد رسانه ای با موضوع «تعاملات رسانه ای بین حوزه و صداوسیما» با حضور حجج اسلام والمسلمین حسینی کوهساری، رفعتی و ... در محل رسانه رسمی حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نشست مدیران و شخصیت های ارشد رسانه ای با موضوع «تعاملات رسانه ای بین حوزه و صداوسیما» در محل رسانه رسمی حوزه های علمیه برگزار شد که در این گزارش، گوشه ای از سخنان شرکت کنندگان در این نشست تقدیم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید فرید حاج سید جوادی، مدیر مدرسه عالی فقه و اصول در این نشست گفت: میان حوزه و روحانیت تمایز وجود دارد؛ چراکه حوزه نهاد تربیت روحانی است؛ اما رسالت حوزویان در گرو سربازی دین می باشد و رسانه در هر دو حیث با حوزه و روحانیت ارتباط دارد.

وی اظهار داشت: تمرکز در بازنمایی حوزه های علمیه در رسانه ها اعم از صداوسیما و ... یکی از ضروریاتی است که باید به آن سمت پیش رفت.

این فعال رسانه ای ابراز داشت: رسانه در بخش رسالت روحانیت که تبلیغ، ترویج، تبیین و ... است، نقش اساسی دارد و باید در این بخش فعالیت بیشتری صورت بپذیرد.

همچنین، دکتر علیرضا پویا، رئیس دانشکده دین و رسانه در این نشست خاطرنشان ساخت: رسالت حوزه در بحث رسانه ای به غیر از ترویج دین و پرداختن به مباحث حوزوی، دفاع از نظام اسلامی است که باید انجام شود.

وی تصریح کرد: امروز مسئله ای که نیاز به فوریت داشته و باید عملیاتی شود، راه اندازی کمیته مشترک میان حوزه و رسانه ملی برای اجرایی سازی برنامه هاست تا ارتباط میان حوزه و صداوسیما در عمل آغاز شود.

این فعال رسانه ای بیان داشت: امروز در کشور هیچ نهادی جز حوزه علمیه نمی شناسیم که صلاحیت، ظرفیت و شأنیت ترویج محتوای دینی در رسانه ها را داشته باشد؛ امروز کمیته مشترک میان این دو نهاد باید مبتنی بر طرح های موجود، ظرفیت های دو طرف را سنجیده و فعالیت های عملی را آغاز کند.

دکتر محمد حسین ظریفیان، مديركل پژوهش‌هاي اسلامي سازمان صدا و سيما نیز در این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز در سازمان صدا و سیما عطش نسبت به این تعاملات و فضای بهره مندی دوجانبه جدی تر شده و مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما اساسا با  همین هدف راه اندازی شده است.

وی اظهار داشت: مسیرهای مناسبی در سازمان صداوسیما پیموده شده که بازخوانی آن خالی از لطف نیست و می تواند کمک شایانی به ما کند.

این فعال رسانه ای ابراز داشت: مسئله ای که مکرر با آن در حوزه و صداوسیما مواجه بوده ایم، عدم اطلاع و شناخت دقیق از یکدیگر است؛ امروز حوزه، مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما و رسانه ملی را نمی شناسد و همین عدم شناخت در این طرف نیز وجود دارد؛ نباید چرخ را از اول اختراع کنیم؛ بلکه باید مبتنی بر طرح های موجود، فعالیت ها را آغاز نماییم.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین طیب حسینی، مدیر روابط عمومی حوزه های علمیه نیز در این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: اگر به دنبال اجرایی سازی تصمیمات مدیر حوزه های علمیه هستیم، باید کمیته ای در این راستا تشکیل داده و فعالیت ها را عملی کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: این دغدغه از سال های گذشته وجود داشته و کمیته های گوناگونی نیز در این راستا راه اندازی شد؛ اما امروز نوبت به عملیاتی سازی این کمیته ها و طرح ها رسیده است.

تقی ربانی، معاون سیمای صداوسیمای مرکز قم نیز در این نشست تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر، نگاه حوزه به صداوسیما بسیار خوب شده است.

وی بیان داشت: نیازسنجی یکی از نیازهای امروز برای همکاری و تعامل میان حوزه و صداوسیماست و باید بدانیم در چه زمینه هایی باید کار بیشتری انجام بپذیرد.

این فعال رسانه ای اظهار داشت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، شناخت کارشناسان مذهبی رسانه ملی است؛ کارشناسان این فضا باید بدانند که چه نکاتی را بیان کرده و چه مباحثی را در این رسانه طرح کنند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

ربانی ابراز داشت: تبادل آرشیو، اسناد و محتواها یکی از کارهای خوبی است که باید انجام شود و می توان محتواهای مناسبی از این آرشیوها ساخت و به مخاطب عرضه کرد.

وی خاطرنشان ساخت: وظیفه داریم مستندهای مناسبی از علمای حاضر بسازیم تا بتوانیم به مخاطبان خود عرضه کنیم.

استادیان، سردبیر خبرگزاری رسا نیز در این نشست با بیان این مطلب که امروز نوع نگاه به رسانه در حوزه های علمیه تغییر کرده و حرکتی مبارک است، تصریح کرد: امروز نیازمند به رصد و آسیب شناسی مباحث گذشته هستیم؛ شناخت ظرفیت ها، آسیب ها، تهدیدها و .... از ضروریاتی است که باید به آن توجه کرد و بر اساس آن به برنامه ریزی پرداخت.

وی بیان داشت: ما نیازمند استفاده از تجربیات در نهادهای گوناگون دیگر هستیم و می توانیم از این فرصت ها استفاده کنیم؛ به عنوان مثال نیروی انتظامی کارهای مناسبی در بخش رسانه انجام داده و باید از تجربیات آنان استفاده کنیم.

این فعال رسانه ای اظهار داشت: امروز ابعاد علمی حوزه در رسانه ملی کم رنگ است و باید وجهه علمی، آکادمیک و پژوهشگری حوزه در این سازمان دیده شود.

استادیان ابراز داشت: امروز خنثی سازی توطئه ها از وظایفی است که متأسفانه کم کاری هایی در این زمینه صورت پذیرفته است؛ در طول یک سال اخیر هجمه عجیبی در تخریب وجهه روحانیت راه اندازی شده که البته برخی از این تخریب ها به دلیل فعالیت های نامناسب برخی از روحانیون بوده و بخشی هم به صورت هوشمندانه از سوی دشمنان انجام می شود.

وی خاطرنشان ساخت: امروز رسانه های دینی برای رفع تهدیدها کاری نکرده اند و کار به جایی رسیده که در بستر نت سایتی را راه اندازی کرده و بر علیه روحانیت کار می کنند.

حجت الاسلام خدابخش عظیمی، معاون طرح و ارزیابی رادیو معارف نیز در این نشست تصریح کرد: برنامه ریزی و راه اندازی هیأت اندیشه ورز برای تعاملات میان حوزه و رسانه ملی از ضروریات است.

وی بیان داشت: حوزه در مباحث گوناگون ظرفیت سخن دارد و باید در این مباحث، نگاه دینی رایج بوده و حوزه باید در این زمینه برنامه داشته باشد.

این فعال رسانه ای با تأکید بر اینکه حوزه باید در موضوع برنامه سازی ورود کند، اظهار داشت: پرورش و شناسایی افرادی که توانایی فعالیت در عرصه رسانه را دارند از جمله کارهایی است که باید انجام بپذیرد.

حجت الاسلام عظیمی ابراز داشت: پژوهش، رصدگری و مشاوره برای برنامه سازان از دیگر کارهایی است که حوزه باید در آن ورود کند؛ در رادیو معارف این کار را آغاز کرده و نیازمند کمک رسانی حوزه هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: ایجاد رشته سواد رسانه ای در دوره های تخصصی تبلیغ از کارهایی است که حوزه باید در آن فعالیت های عملیاتی خود را آغاز کرده و همیار رسانه باشد.

معاون طرح و ارزیابی رادیو معارف در پایان گفت: امروز 68 هزار ساعت صوت از علما، کارشناسان و دانش آموختگان حوزه در آرشیو رادیو معارف وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.

حجت الاسلام حسینی عارف، مدیرعامل خبرگزاری أبنا نیز در این نشست تصریح کرد: بالابردن سواد رسانه ای در میان طلاب و اساتید حوزه از ضروریاتی است که باید به آن پرداخته شود.

وی بیان داشت: سند بالادستی برای فعالیت های رسانه ای در حوزه نیاز است؛ اما نباید در آن متوقف شویم.

مدیرعامل خبرگزاری أبنا اظهار داشت: سرمایه گذاری و ورود به مباحث داستانی از دیگر ضروریاتی است که باید در صداوسیما انجام شود.

حجت الاسلام حسینی عارف ابراز داشت: امروز باید در «پیام» برنامه های دینی ورود کرده و برنامه هایی بسازیم که در آن پیام دینی وجود داشته باشد؛ امیدسازی و اعلام دستاوردهای جمهوری اسلامی از دیگر ضروریاتی است که باید در آن ورود کرد.

وی خاطرنشان ساخت: امروز دستاوردهایی که جمهوری اسلامی در این 39 سال در راستای رفاه مردم داشته است، واقعا در کشورهای اطراف ما نیست و باید قدردان آن بود.

مدیرعامل خبرگزاری أبنا تصریح کرد: امروز واکنش های حوزه علمیه و صداوسیما نسبت به اتفاقاتی که می افتد، کند است و باید سریعتر انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha