دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام سیدموسوی محمودی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) شهرستان بیجار با اشاره به کم فروشی برخی از بازاریان در این ایام تعطیلات، گفت: در دین مبین اسلام بر اقتصاد سالم و دوری از کم فروشی، گرانفروشی، غش در معامله و... تاکید شده است.

حجت الاسلام سیدموسی محمودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان اظهار داشت: در اسلام قوانین اقتصاد و معاملات تجاری به دقت تنظیم شده است و جایی برای نقصان و یا سوءاستفاده کنندگان اقتصادی در آن دیده نمی شود.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) شهرستان بیجار گفت: متاسفانه در این ایام باید اذعان کرده که عده ای قلیل از بازاریان با علم به اینکه اجناس مورد نیاز مردم در عید نوروز در بازار کم یاب شده است دست به گران فروشی می زنند که این گناهی بزرگ است.

این استاد حوزوی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می فرمایند که «وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ» حق پيمانه و وزن را ادا كنيد! و از اموال مردم چيزى نكاهيد. همین آیه شریفه قرآن کریم و دیگر آیان و احادیث بر مهم بودن معاملات سالم در بازار جامعه اسلامی تاکید موکد دارد، امری که این روزها به تدریج در حال فراموشی است.

حجت الاسلام محمودی تاکید کرد: امام صادق (ع) در حدیثی می فرمایند که:« پیش از ظهور حضرت قائم(عج) از سوى خداوند براى مؤمنان نشانه ‏هایى است. آنها همان گفته خداوند در سوره بقره، آیه 155 است که فرمود: «و شما (مؤمنان) را (پیش از ظهور قائم(عج)) به چیزى از ترس و گرسنگى و کمى دارایى ‏ها و جان ‏ها و میوه ‏ها مى ‏آزماییم؛ پس صابران را مژده ده؛ آن گاه فرمودند: مراد از گرسنگى، گرانى قیمت‏هاست و منظور از کمى دارایى‏ها، کسادی تجارت و کمبود درآمد است و مقصود از نقصان جان‏ها، مرگ‏هاى فراوان و سریع و پى در پى است و مراد از کمبود میوه‏ها، کمبود عایدات و محصولات کشاورزى است. پس صابران را بشارت باد به تعجیل ظهور قائم(عج) در آن هنگام».

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) شهرستان بیجار گفت: کسانی که عمرشان بیشتر از نسل های جدید است، به خوبی می دانند و به یاد دارند که کم فروشی و یا غش در معامله در بازاریان بسیار کم بود و تا حدی بود که در کمتر بازاری فروشنده ای اجحاف کننده و یا گرانفروش دیده می شود، ولی متاسفانه اکنون وضعیت تغییر کرده است.

حجت الاسلام محمودی عنوان داشت: مردم نیز در میانه مقصر هستند و باید از فروشگاه هایی که اقدام به گرانفروشی، کم فروشی و غش در معامله می کنند، خرید نکنند و در مقابل دولت و به ویژه ادارات و بخش هایی همانند تعزیزات وظیفه دارد در تمام ایام، بازار را رصد کند و با شدت با گرانفروشان و آنانی که بین روزی حلال و حرام فرقی نمی گذارند به شدت برخورد کنند.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) شهرستان بیجار گفت: یک از ویژگی های جامعه اسلامی سلامت اقتصاد و معاملات تجاری است، امری که امروزه به دلیل کم شدن ایمان برخی از بازاریان کم رنگ شده است.

این استاد حوزوی عنوان کرد: خداوند متعال در سوره مطففین می فرمایند «وای به حال کم فروشان!  آنان که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم تحویل می گیرند، کاملاً حق خود را استیفاء می کنند ولی وقتی چیزی را تحویل مردم می دهند، در پیمانه و وزن کمتر می دهند. آیا آنها عقیده ندارند که بعد از مرگ زنده خواهند شد و به روز بزرگ رستاخیز ایمان ندارند.» الان این آیت مبارکه اهمیت کار بازاریان را در دین اسلام به خوبی و عینه نشان داده است.

حجت الاسلام محمودی در پایان  افزود: بازاریانی که در ایام کمبود ارزاق عمومی دست به کارهای خلاف شرع، کم فروشی و گران فروشی می زنند باید با توجه به سفارشات قرآن کریم و احادیث بی شمار ائمه اطهار(ع) از کرده نادرست و غیر اسلامی خود برگردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha