جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام علی راد

حوزه/ معتقدیم رویکرد تمدنی به معنای استخراج نظام ها، نظریه ها و آموزه ها ازسیره امام رضا(ع) مورد غفلت اهل علم و مراکز پژوهشی حوزه ودانشگاه قرار گرفته است. این همایش به دنبال ایجاد بستری برای ترویج گفتمان سیره پژوهی روشمند با رویکرد تمدنی با سیره امام رضا(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علی راد در نشست خبری که با موضوع دومین همایش علمی سیره امام رضا(ع)؛ آموزه ها و کارکردها در دفتر نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی قم برگزار شد با اشاره به هدف برگزاری این همایش گفت: مهمترین هدف از برگزاری همایش سیره امام رضا(ع)، احیاء گفتمان سیره پژوهی روشمند با رودیکرد تمدنی به سیره رضوی است.

رئیس دفتر نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی قم افزود: بر این باور هستیم که تاکنون رویکرد تمدنی به معنای استخراج نظام ها، نظریه ها و آموزه ها ازسیره امام رضا(ع) مورد غفلت اهل علم و مراکز پژوهشی حوزه ودانشگاه قرار گرفته است و این همایش به دنبال ایجاد بستری برای ترویج گفتمان سیره پژوهی روشمند با رویکرد تمدنی با سیره امام رضا(ع) است.

وی اظهارداشت: معتقدیم بخشی از نیاز و نصوص منسوب به امام رضا(ع)، رویکرد تقریبی ایشان به رهبران ادیان یهودی و مسیحیت را نشان می دهد. ما در برخی از مناظرات امام(ع) تعامل انسانی وممتاز در مواجه با یهودیت ومسیحت شاهد هستیم.

حجت الاسلام  راد گفت: این ویژگی ها باعث شده، شخصیت فرا مذهبی وفرا ادیانی آن حضرت، مورد توجه سایر مذاهب و ادیان دیگر مسیحی ویهودیت قرار گیرد.

رئیس دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: می توان این ویژگی را از بُعد دیگر گفتمان تقریب بین مذاهب و ادیان و منطق گفتگوی وحیانی بین پیروان مذاهب آسمانی یادکنیم. این ویژگیهای امام رضا(ع) اقتضاء می کند بیش از این به آن شخصیت همام بپردازیم.

وی به نقش بنیاد پژوهشهای آستان قدس در برگزاری همایش علمی اشاره کرد و گفت: بنیاد پژوهشهای آستان قدس، متعلق به مجموعه آستان قدس رضوی است. این تعلق الزام می کند که بنیاد پژوهشهای آستان قدس نسبت به ترویج، فرهنگ، آموزه ها و شخصیت این امام همام، اهتمام جدی داشته باشد. الان این اهتمام جدی را در بنیاد شاهد هستیم. اختصاص گروه ویژه به عنوان گروه فرهنگ و سیره رضوی دربنیاد پژوهشها یکی از شواهد این اهتمام بنیاد به فرهنگ، آموزه ها و شخصیت امام رضا(ع) است.

حجت الاسلام  راد افزود: شاهد دیگر اختصاص برگزاری همایش ها و نشست های علمی با محوریت آموزه ها و شخصیت سیره رضوی است، این همایش دومین همایش بنیاد پژوهشهای آستان قدس در قم است که بابرگزاری آن ابعاد آن را بیشتر مورد توجه قرار خواهیم داد.

رئیس دفتر نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، افزود: نکته دیگر این است براین باوریم که در دو دهه و 20سال اخیر سیره پژوهی در بین حوزویان و دانشگاهیان آنچنان که شایسته وبایسته این گرایش مطالعاتی است، مورد توجه قرار نگرفته، منظور سیره پژوهی هدمند و روشمند با رویکرد جدید است که موردغفلت قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: منظور از این رویکرد جدید استخراج نظام، نظریه های فرهنگی، تمدنی، اخلاقی وسیاسی از سیره اهل بیت(ع) است. معمولا در سیره نگاری به توصیف نگارشی ابعاد شخصیتی معصوم(ع) اکتفاء می کنیم، ولی درسیره پژوهی در دهه های اخیر وارد رویکرد جدید شده است.

حجت الاسلام راد گفت: گاهی از روایت مهم ناظر به سیره پیامبر(ص) یا اهل بیت(ع) می توان آموزه های مهم بنیادی را استخراح کرد. باتوجه به نکات مطرح شده، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس، احیاء فرهنگ رضوی را در بین نخبگان وفرهیختگان حوزه ودانشگاهی مورد اهتمام جدی قرار داده و از دو فرصت طلایی در طول سال یعنی دهه کرامت و دهه آخر صفر، ایام شهادت امام رضا(ع) برای برگزاری همایش ها و نشستهای علمی با محوریت سیره امام رضا(ع) استفاده می کند.

رئیس دفتر نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی افزود: بخشی از این همایش معطوف به آموزه های سیره رضوی، بخشی مربوط به جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ و میراث اسلامی و اهل سنت و بخشی هم به جایگاه و نقش سادات رضوی ایران در احیای فرهنگ اهل بیت(ع) مربوط است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha