سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز

حوزه/ نشست علمی «بررسی ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب و نقش جامعه المصطفی العالمیه در تمدن سازی نوین اسلامی» از سلسله پیش نشست های همایش بین المللی بازخوانی علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعةالمصطفی برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز، در نشست علمی «بررسی ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب و نقش جامعه المصطفی العالمیه در تمدن سازی نوین اسلامی» که به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برگزار شد، بر اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره نمود و ابراز داشت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ضمن تبیین مراحل چهل ساله نخست انقلاب اسلامی، دستاوردها و ضعف های این مسیر را مورد توجه قررا دادند.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیة با اشاره به این که خطاب پیام رهبر معظم انقلاب، عمومی، همگانی و برای تمام مسلمانان به ویژه جوانان است، خاطرنشان کرد: در این بیانیه از چهل سالگی انقلاب به بلوغ و کمال انقلاب یاد شده که همه فعالیت های مسیر برای ورود به خودسازی، جامعه سازی و سپس تمدن سازی صورت گرفته است.

وی با بیان این که بیانیه گام دوم گشوده شدن فصل جدیدی از انقلاب با ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور صاحب الزمان(عج) است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین انقلاب عصر جدید، در جهانی دو قطبی، وجهه حکومتی اسلام را به منصه ظهور  و بروز رساند؛ در این بیانیه اصول و ارزش های انقلاب اسلامی مطابق با فطرت دانسته شده است.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیة بر مولفه های ماندگاری و همیشگی انقلاب اسلامی اشاره نمود و ابراز داشت: انقلاب اسلامی ضمن استفاده از نقد ها، نظرات و دیدگاه ها، هرگز از اصول و مبانی و ارزش های خود دست نکشیده است.

وی با بیان این که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بر پیشرفت روز به روز انقلاب اسلامی در بستر دشمنی ها و مشکلات اشاره شده، تصریح کرد: انقلاب اسلامی برای جبران عقب ماندگی هایی که در دوران حکومت های استبدادی پیشین به وجود آمده، رشد و پیشرفت در ساحت های مختلف به ویژه عرصه های علمی و دانشی را با سرعت مثال زدنی طی نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز در ادامه به فرازهایی از منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره نمود و اذعان داشت: علی رغم کاستی ها، ضعف ها و مشکلاتی که پیش روی حرکت انقلاب اسلامی به وجود آمده است؛ جمهوری اسلامی اکنون به قوی ترین نماد مقابله با استکبار جهانی تبدیل شده است.

سخنران این نشست در تبیین توصیه های بیانیه گام دوم انقلاب، اذعان داشت: بحث اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی و تضعیف روز افزون استکبار جهانی از شالوده های مهم پیام رهبر معظم انقلاب است؛ برای رسیدن به احیای تمدن نوین اسلامی، همه آحاد جامعه باید با همت و هوشیاری این راه را ادامه داده، از تمام سرمایه های اجتماعی استفاده حداکثری صورت گیرد.

وی با اشاره به این که بیانیه گام دوم انقلاب علم و پژوهش را آشکارترین وسیله عزت کشور برشمرده است، تصریح کرد: علی رغم همه توسعه های چشم گیر علمی، همچنان نسبت به قله های دانش جهانی عقب مانده ایم؛ بحث عبور از مرزهای دانشی باید از تکالیف اندیشمندان جوان کشور قرار گیرد.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیة توجه به بنیه های اخلاق و معنویت را از دیگر توصیه های بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه ضمن تصریح بر نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی، بر جلوگیری از نفوذ سبک زندگی غربی در جامعه اسلامی تأکید می کنند.

وی با تأکید بر این که بیانیه گام دوم انقلاب منشور و سند تحول تمدنی جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: این که بالاترین شخصیت دینی و سیاسی یک کشور ضمن بررسی رویکردها و جهت گیری های گذشته، برای قدم های بزرگتر آینده، برنامه ریزی دقیق و عملیاتی را ارائه می دهد، بی سابقه است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز امیدوارکنندگی بیانیه گام دوم را از مهمترین ویژگی های این بیانیه عنوان کرد و یادآور شد: پرهیز از اعتماد به دشمن از شاخصه های توصیه ای بیانیه گام دوم انقلاب است.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیة ابراز داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب ضمن اذعان به عدم رضایت از عدالت اجتماعی حاکم بر کشور، بر افتخار آمیزی چهل ساله انقلاب در عرصه های مختلف تصریح شده است.

وی بر اهمیت جایگاه ولایت فقیه در رشد و پویایی جامعه اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با این پیام، وظیفه راهبری، ارشاد و هدایت جامعه را به نحود احسن نشان دادند؛ برداشتن گام به گام رشد و توسعه پایدار و عمیق، نیازمند حضور همگانی به ویژه قشر جوان جامعه است.

سخنران این نشست علمی افزود: روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب ضمن اشاره به اصول، ارزش ها، مبانی و مبادی، بر پیشرفت همه جانبه در تمام ابعاد زندگی تأکید نموده، مدیریت جهادی و برخورداری از روحیه انقلاب را بسیار مهم و مؤثر برشمرده است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز در ادامه توجه به مؤلفه های خودسازی معنوی را لازمه ماموریت تاریخی انقلاب اسلامی و بستر سازی ایجاد تمدن نوین اسلامی و رساندن آن به ساحت شریف صاحب العصر و الزمان(عج) دانست.

وی ضمن اشاره به ویژگی های مؤثر بر ارزشمندی و اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب، تصریح کرد: نشست های مختلفی را باید برای فهم دقیق مطالب و اجرایی و عملیاتی سازی منویات رهبر معظم انقلاب برگزار نموده، گام های بزرگ و موثری را برای پویایی و ارتقاء سطح انقلاب اسلامی برداریم.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیة در بخش دیگری از سخنان خود به نقش جامعه المصطفی در عرصه تمدن سازی اشاره نمود و اذعان داشت: احیای امر اهل بیت علیهم السلام از زمینه های مهم تمدن سازی نوین است؛ تمام حملات و هجمه هایی که علیه جامعةالمصطفی صورت می گیرد، نشان دهنده عمق و دایره تأثیرگزاری تمدنی  جامعةالمصطفی در  عرصه های بین المللی است.

وی نقش جامعةالمصطفی در پاسخ گویی به نیازهای مختلف معرفتی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: جامعةالمصطفی ضمن شبکه سازی فعالان عرصه پاسخ به نیازهای مختلف بشری، نقش فعالی در حوزه اسلامی سازی علوم انسانی داشته است.

سخنران نشست به ظرفیت های جامعةالمصطفی در کادرسازی جهانی عرصه تمدن سازی اشاره نمود و اذعان داشت: لازم است تا علوم مختلف حوزوی را ناظر به شرایط، اقتضائات و نیازهای بین المللی ترسیم و تدوین نماییم؛ نقش جامعةالمصطفی در این مسیر بسیار مهم و انکار ناپذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز در پایان سخنان خود انتقال رویکرد و نگاه بین المللی به حوزه متفکرین اسلامی را از دیگر وظایف جامعه المصطفی در حوزه تمدن سازی دانست و یادآور شد: وجود روحیه تقریب و همزیستی مسالمت آمیز و تعامل اسلامی از مقدماتی بایسته تمدن سازی به شمار می رود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha