یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 501799
۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
هیأت انتخاب و خرید کتاب

حوزه/ هیئت انتخاب و خرید کتاب در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌ها، گزارشی از روند فعالیت خود در سال ١٣٩٧ را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» براساس گزارش ارائه شده از سوی هیئت انتخاب و خرید کتاب، در سال ١٣٩٧ از بین کتاب‌های ارائه شده به این هیئت تعداد هفت هزار و ٩٥٧ عنوان کتاب در یک میلیون و ١٨٢ هزار و ١٤٥ نسخه با مبلغ کل پشت جلد ٢٧٢ میلیارد و ٣٢٢ میلیون و ٤٩٨ هزار و ٥٠٠ ریال برای خرید تصویب شده است.

از بین این تعداد کتاب یک هزار و ٥٠١ عنوان کتاب با موضوع دین، دو هزار و ٦٠٥ عنوان کتاب در موضوع علوم اجتماعی، انسانی و دانش عمومی، یک هزار و ٦٣٦ عنوان با موضوع کودک و نوجوان و دو هزار و ٢١٥ عنوان کتاب با موضوع هنر و ادبیات بوده‌اند.

آمار درصدی کتاب‌های خریداری شده در سال ١٣٩٧ به تفکیک گروه نیز از این قرار است:  ١٨درصد در گروه دین (مسائل فقهی، تاریخ اسلام و دین، معرفت‌شناسی دینی، تفسیر، اهل بیت، اخلاق)، ٢٤ درصد در گروه هنر و ادبیات (داستان، شعر، سینما، نمایش، هنرهای تجسمی، رسانه، زبان‌شناسی و پژوهش‌های مربوط)، ٢٥ درصد در گروه کودک و نوجوان، و ٣٣ درصد در گروه علوم اجتماعی، انسانی و دانش عمومی (تاریخ، سیاست، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، حقوق، فلسفه، جغرافیا، اقتصاد، مدیریت، دانش‌نامه‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها، دایره‌المعارف‌های عمومی، ورزش، میراث‌های فرهنگی، ایران‌شناسی، و...) است.

براساس اعلام هیئت انتخاب و خرید کتاب تفکیک‌های موضوعی فوق برای تخصصی‌تر شدن روند بررسی و اعمال دقت بیش‌تر در فرایند انتخاب کتاب در نظر گرفته شده‌اند و بسیاری از عناوین، با یکدیگر هم‌پوشانی موضوعی دارند و واجد مرزهای مشترک هستند.

براساس گزارش یاد شده، در یک تقسیم‌بندی دیگر براساس تألیف/ ترجمه بودن آثار خریداری شده در سال ١٣٩٧،  ٦٥ درصد کتاب‌های خریداری شده تألیفی و ٣٥ درصد آن ترجمه بوده است. همچنین تقسیم‌بندی آثار خریداری شده براساس ناشر خصوصی و غیر‌خصوصی نیز نشانگر آن است که ٩٨ درصد آثار خریداری شده از سوی هیأت انتخاب و خرید کتاب در سال گذشته متعلق به ناشران خصوصی و سهم ناشران غیرخصوصی فقط 2 درصد بوده است.

بخش دیگری از این گزارش به آثار اهدایی در سال گذشته اختصاص دارد که به دو روش اهدای کتاب به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها‌ و درخواست مراکز صورت گرفته است. بر این اساس در مجموع ٢٤٣ میلیارد و ١٩٥ میلیون و ٦٠٧ هزار و ٦٨٠ ریال کتاب برای تجهیز کتابخانه‌ها در اختیار مجموعه‌های مختلف در سراسر کشور قرار گرفته است.

براساس این طبقه‌بندی ٤٩ درصد کتاب‌های اهدایی به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها، ٦ درصد کتاب‌ها به هیأت امنای کتابخانه‌های کشور، ٢١ درصد کانون فرهنگی هنری مساجد و ٢٤ نیز به مراکز مستقل اهدا شده است.

در گزارش هیئت انتخاب و خرید کتاب آمده است که علت افزایش آمار مبلغ اهدا به نسبت آمار مصوبات خرید، بهره‌مندی از ظرفیت موجودی خرید سال‌های قبل است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha