شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
حضرت معصومه

روایات و زیاراتی درباره شخصیت و جایگاه علمی و اخلاقی حضرت فاطمه معصومه(س) وجود دارد که نشان می دهد ایشان دارای مقام شفاعت در روز جزا و کمالات و فضائل اخلاقی ویژه ای هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در خطبه های نماز جمعه مسجد امام علی (ع) هامبورگ، با اشاره  به امنیت خانواده  در جامعه امروزی گفت:امروز دنیای شرق و غرب از هر جهت به امنیت خانواده  نیازمند هستند و مختل شدن این نوع امنیت، مشكلات فراوانی را در انسجام و استحكام امور خانواده و حتی جامعه پدید می‌آورد.

دولت  قوانین استحكام در نظام خانواده را زمینه‌سازی كند

وی با بیان این که  پیامبر اكرم(ص) ازدواج را به عنوان محبوب‌ترین بنای اولیۀ تشكیل خانواده نزد خدای متعال می‌دانند بیان داشت: برای  تحقق این امنیت، باید حقوق متقابل زن و شوهر شناخته و رعایت شود و نظام تربیتی خانواده با مبانی و اصول تربیتی در مسیر خود قرار گیرد و همچنین دولت نیز قوانینی را برای تسهیل امور خانواده تدوین نماید و شرایط رشد و استحكام در نظام خانواده را زمینه‌سازی كند.

مدير مرکز اسلامی هامبورگ با بیان این که نهاد خانواده امری مقدس است که  باید ضریب امنیت آن از هر جهت بیشتر و افزون‌تر گردد اظهارداشت: باید  به جنبه‌های حقوقی و اخلاقی نظام خانواده كه منجر به امنیت این نهاد مقدس می‌شود، توجه بایسته صورت گیرد و دولت و حاكمیت هم برای تشكیل خانواده زمینه  اشتغال، مسكن، هزینۀ ازدواج، تهیۀ جهیزیه و امثال آن‌ها را تسهیل کند.

لزوم آموزش‌های دینی و اخلاقی به خانواده ها

 وی با بیان این که  شروع زندگی با مشكلات رفاهی در اختلاف زن و شوهر تأثیرگذار است گفت: در این امر،اگر   آموزش‌های دینی و اخلاقی به زن و شوهر كه دو عنصر تشكیل دهندۀ خانواده هستند، انجام گیرد، مشكلات در این بخش كمتر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان این که متأسفانه عوامل تهدید کنندۀ امنیت خانواده فراوان است تصریح کرد: اگر برای مقابله با آن، تمهیدات لازم صورت نگیرد، آشفتگی، اضطراب و ناامنی بر فضای خانواده حاکم می‌شود.

 وی  یکی از مشکلات خانواده ها در غرب را مسئله اعتیاد برشمردو بابیان این که اعتیاد از جنبه‌های مختلف زیان‌های فراوانی در ثبات خانواده پدید خواهد آور، اتلاف وقت و جوانی، اتلاف اموال و سرمایه‌های مادی، صدمه‌های جسمی و اختلالات عصبی، زیان‌های معنوی و روحی، زیان‌های حیثیتی و آبرویی را از دیگر عوامل  فروپاشی و متلاشی شدن استحكام خانواده برشمرد.

مدير مرکز اسلامی هامبورگ فقر و بی‌كاری را از دیگر  عوامل تهدید جدی‌ در سامان‌دهی وضعیت خانواده بیان کرد و گفت: انسان فقیر حتی در نزد زن و فرزند خود هم، بی‌مقدار است و به همین جهت است كه در روایات ما سفارش شده كه باید همگان در جهت توسعۀ معیشت خانواده بكوشند و راحتی را برای خانواده فراهم كنند.

وی بابیان این که امنیت شغلی در اسلام مورد تأكید قرار گرفته و این وظیفه تا حد زیادی بر عهدۀ كارگزاران نهاده شده تا زمینۀ اشتغال را فراهم كنند افزود: موضوع که كسب و كار  در اسلام به عنوان یک عبادت بزرگ معرفی شده و در حدیث معراج، نُه جزء عبادت در طلب حلال دانسته شده است، به این علت است كه افراد جامعه كار و تلاش را جدی بگیرند.

 حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان روایتی از امام صادق(علیه السلام) که فرمودند،«اسْعَ عَلَى عِيَالِكَ وَ إِيَّاكَ أَنْ يَكُونَ هُمُ السُّعَاةَ عَلَيْك»  اظهارداشت:

برای امنیت در خانواده باید انگیزه‌های ازدواج را تصحیح نمود و به انگیزه‌های زودگذر دل نبست. متأسفانه برخی، به خاطر جمال و زیبایی، ثروت و سرمایه، ویژگی‌های تحصیلی، هنری و شغلی، اجبار و تحمیل اطرافیان، با یكدیگر ازدواج می‌كنند.

خطیب مسجد امام علی(ع)  هامبورگ ادامه داد: این نوع ازدواج‌ها پایدار نخواهد بود. اما، اگر برای نجات از تنهایی، محبت‌ورزی، داشتن فرزند و تربیت آن، پاسخ‌گویی به غریزۀ جنسی از طریق قانون الهی، حفظ پاكدامنی، محبت الهی را كه اصلی‌ترین نقش را در پایداری ازدواج داشته باشد رعایت كنند، بدون شك چنین خانواده‌ای در كمال امنیت و آرامش خواهد بود.

وی درپایان خاطرنشان کرد: امنیت در خانواده برای جامعه‌ای سالم، نقش بسیار مهمی را ایفاء می‌كند، بنابراین، مادران و پدران باید به دقت نقش خود را در خانه‌ای امن مرور كنند تا  فرزندانی صالح را به جامعۀ بشری تحویل دهند .

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha