شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
دکتر عبدالوهاب فراتی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: کم رغبتی برخی از مردم برای حضور در انتخابات باید در قالب مناظره و کرسی های آزاداندیشی مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گیرد.

دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که یکی از عرصه های مهم برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نقد و بررسی علمی باید ناظر به حوزه های مهم سیاسی از جمله بحث مشارکت در انتخابات باشد، ابراز داشت: در این خصوص باید بستری فراهم کرد تا افراد مختلف در یک فضای باز علمی و توأم با احترام متقابل، ایده ها و نظرات خود را بیان کنند که این مساله قطعاً همراه با برکاتی برای جامعه ما خواهد بود.

وی افزود: بنده معتقدم که نظام معرفتی و سیاسی ما آن قدر توانمند و قدرتمند است که نباید نسبت به طرح آزاد اندیشه ها و آرا و نظرات، نگران بوده و احیاناً حالت انفعالی به خود بگیرد، ضمن آن که اتفاقاً هر چقدر این گفتگوها تعمیق و بسط بیشتری پیدا کند، این امر به نشاط و بالندگی نظام سیاسی کمک بیشتری خواهد کرد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به این که در آستانه انتخابات مهم مجلس یازدهم هستیم، گفت: این که در حال حاضر برخی از افراد جامعه، بی رغبت و یا کم رغبت نسبت به حضور در انتخابات آتی هستند را می توان در قالب کرسی های آزاداندیشی و نقد و بررسی علمی مورد تحلیل قرار داد و از دل این مباحث، راهکارهای خوبی برای رونق بخشیدن به حضور مردم در این آوردگاه مهم، استخراج و معرفی کرد.

وی تصریح کرد: به هر حال آن عوامل و زمینه هایی که به خاطر عملکرد نامناسب و سوء تدبیرهای مسئولان و دولتمردان باعث کاهش اعتماد مردم شده باید مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار گیرد و برای جبران این خطاها، راه حل هایی ارایه شود که بخش مهمی از این مباحث می تواند در فضای گفتگوی آزاد علمی و در قالب همین کرسی ها مطرح گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: وقتی مردم احساس کنند که طیفی از جناح های سیاسی با وجود شعارها و وعده هایی که داده اند، نمی توانند مشکلات را برطرف کنند، طبعاً تا حدودی نسبت به انتخابات بی تفاوت و یا کم رغبت می شوند و در این جا لازم است که بدون محافظه کاری های مرسوم، دلایل و ریشه های این قضایا در رسانه های جمعی و به خصوص صداو سیما به بحث و نظر گذاشته شود.

وی بیان داشت: در این راستا بسیار خوب است که از طیف های مختلف، کارشناسان و نخبگان با مردم به طور مستقیم به گفتگو بپردازند و این موضوع را مطرح کنند که آیا واقعاً راه حل مشکلات، شرکت نکردن در انتخابات است یا این که مسیرها و راه های دیگری وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

فراتی همچنین خاطرنشان کرد: از سویی ما باید نهادهای واسطی در اجتماع داشته باشیم که مردم را به درستی قانع کنند، ضمن آن که باید احزاب قوی در کشور فعالیت داشته باشند که واقعاً منادی حرف مردم و مدافع حقوق آن ها باشند و در رفتار سیاسی نیز البته وقتی که در رأس قدرت قرار می گیرند، به معنای واقعی کلمه، پاسخگوی مردم در قبال عملکرد خود باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha