چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
کوروش زارعی
کوروش زارعی

حوزه/ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: شرایط در تئاتر و فیلم‌های سینمایی به گونه‌ای شرم‌آور شده که برخی مواقع دیدن برخی سکانس‌ها برای خانواده‌ها شرم‌آور شده است.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، وضعیت تئاتر را ناخوشایند توصیف کرد و گفت: هنرهای نمایشی در ابتدای پیروزی انقلاب دستخوش تغییرات بسیار مثبتی شد به‌ نحوی که در سایه این تغییرات کارهای بسیار خوبی در تئاتر روی صحنه رفت. تغییرات پیش آمده نیز از آنجا رخ داد که کشور به واسطه انقلاب اسلامی ارزش‌هایی را در خود می‌دید که تا به حال آن را تجربه نکرده بود.

وی افزود: تاثیرات انقلاب اسلامی به تئاتر تنها معطوف به هنرمندان متعهد و ارزشی نمی‌شد، بلکه سینماگران یا کارگردانانی که قبل از انقلاب فعالیت می‌کردند خود را با شرایط جدید وفق داده و کارهای خوبی روی صحنه بردند. برای مثال به تئاتر «حلاج» به کارگردانی سیاوش طهمورث اشاره می‌کنم این نمایش در زمان خود با استقبال بسیار چشمگیری روبرو شد به‌نحوی‌که تماشاگران تمام سالن را نشسته یا ایستاده پر می‌کردند تا بتوانند بیننده این نمایش ارزشمند باشند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: بعد از گذشت چند سال در دهه ۷۰ سینما و تئاتر راه خود را از ارزش‌های انقلاب تا حدی جدا کرد به نحوی که در دهه ۸۰ و ۹۰ دیگر اثر چندانی از آموزه‌های انقلابی در کارهای نمایشی باقی نماند. هر چند در این میان هنرمندان متعهدی هم وجود دارند که بنا به دغدغه شخصی خودشان کار ارزشی می‌ساختند، اما در مقایسه با کل تولیدات، آن آثار چندان به چشم نمی‌آید.

بازیگر فیلم سینمایی «رستاخیز» با بیان اینکه شرایط به وجود آمده به واسطه عملکرد مدیران و سیاست گذاران فرهنگی به وجود آمده اظهار کرد: به نظرم هنرمندان چندان در شرایط به وجود آمده دخیل نیستند، بلکه مدیران وزارت ارشاد یا نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی در این زمینه ایفاگر نقش هستند. در این میان نباید از نقش نهادهای انقلابی و ارزشی نیز غافل شد، زیرا آنها موظف هستند در حوزه امور فرهنگی کار کنند، ولی وقتی از تولیدات ارزشی حمایت نمی‌شود به این نتیجه می‌رسیم که تمام نهادهای مربوطه نتوانستند عملکرد مطلوبی داشته باشند.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: شرایط طی یک یا دو دهه اخیر چنان وخیم شده که در جشنواره فیلم و تئاتر فجر که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود دیگر اثری با محوریت ارزش‌های انقلابی دیده نمی‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: وقتی از نبود کارهای انقلابی حرف می‌زنم منظورم آثاری نیست که در آنها تنها تاریخ انقلاب اسلامی مد نظر باشد، چون معتقدم تئاتر انقلابی تنها آثاری نیستند که در آن تاریخ انقلاب اسلامی بیان شده، بلکه تمام ژانرها قادرند اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ کند. بگذارید مثالی بزنم مقام معظم رهبری رمان «بینوایان» را دینی‌ترین رمان جهان توصیف کرده‌اند، پس وقتی حضرت آقا چنین دیدگاهی به حوزه فرهنگ دارند مشخص است کار انقلابی تنها در ظاهر خلاصه نمی شود ولیکن شرایط در تئاتر و فیلم‌های سینمایی به گونه‌ای شرم‌آور شده که برخی مواقع دیدن برخی سکانس‌ها برای خانواده‌ها شرم‌آور شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha