پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
فیروزآبادی

حوزه/ دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: آموزش سواد رسانه ای در کشور باید منجر به تربیت مخاطب خلاق و دارای رویکرد انتقادی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی طی سخنانی در سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی، اظهار داشت: با وجود اهمیت فوق العاده سواد رسانه ای، متاسفانه در کشور بهای لازم به آن داده نشده و متولی یا متولیان مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: سواد رسانه ای سازه ای آموزشی است و به دلیلی تحولاتی که در حوزه رسانه وجود دارد، ما شاهد بروز و ظهور رسانه های اجتماعی هستیم به طوری که شانه به شانه رسانه های جمعی فعالیت می کنند و به زودی هم ضریب نفوذ گسترده تر و هم ساعات بیشتری در زندگی مردم خواهند داشت و مورد توجه ویژه نیز قرار خواهند گرفت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی همچنین با بیان اینکه آموزش در این فضا امری خطیری است، گفت: به این معنا که کسانی که آموزش می بینند خود مولد آن فضا هستند و در حالی که در حال آموزش هستند، در حال ساختن آن فضا نیز می باشند، چرا که همه کاربران می توانند رسانه باشند و پیام تولید کنند یا انتقال دهند. در حقیقت نقشی که این کاربران در تولید محتوا و خلق رسانه های اجتماعی شبکه ای دارند، غیر قابل انکار است.

وی افزود: رسانه به خصوص رسانه های اجتماعی، سازنده نوع ادراک بشر امروز نیز هستند و شاید بعد از خانواده مهمترین رکنی هستند که هویت انسان امروز را می سازند؛ هویت انسانی ای که بر روی رسانه ها شکل می گیرد به دلیل جهانی بودن ممکن است دچار حوادثی از قبیل واسازی قرار گیرد و در فضای پر از اطلاعات جهان امروز در صورتی که کاربر سواد کافی نداشته باشد، فقط حوزه تخریب این واسازی شکل می گیرد. تخریب پندارها، هنجارها و ارزش ها و در حقیقت ساخت و بازسازی مجددی که صورت می گیرد توسط کسانی انجام می شود که می توانند در این فضا هیمنه داشته باشند.

فیروزآبادی همچنین با بیان این که در این فضا ما شاهد شکل گیری ساختارهای پلتفرمی هستیم که همین ها موجب ایجاد انحصارهای بزرگ شده اند و از این طریق می توانند هویت و ادراک انسان ها را شکل دهند، ابراز داشت: متاسفانه شاهد هستیم که بعضاً تعبیرهایی که در حوزه سواد رسانه ای و دیجیتالی وجود دارد، خلاصه می شود در استفاده از تکنولوژِی و استفاده ابزاری از آن و نیز بهره گیری از پلتفرم های آماده شده از سوی شرکت های غربی، کما این که بر این اساس نشانه توسعه یافتگی و مراحل مختلف سواد رسانه ای و سواد مجازی به استفاده ابزاری تقلیل پیدا کرده است که این بسیار خطرناک است چون این موضوع می تواند یک انسان فاقد هویت و هویت زده غربی را شکل دهد.

وی با اشاره به این تعریف سواد رسانه ای که تنظیم کننده روابط میان مخاطب و رسانه است، یادآور شد: ما نوع نگاه مان نسبت به رسانه بایستی انتقادی باشد، چون تنظیم از نوع انتقاد است، در حالی که بعضاً در سواد رسانه ای نوع نگاه این است که فقط خلاقانه باشد. تاکید بیش از حد نوآوری بدون آنکه نگاه انتقادی در آن مدنظر قرار بگیرد از نکاتی است که در نظام سواد رسانه ای باید به آن توجه کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین ادامه داد: نهادهای ذیربط در این حوزه متاسفانه توجه کافی به این موضوع ندارند. نظام آموزشی کشورمان نظامی یک طرفه است، به طوری که مخاطب در آن منفعل است، در حالی که در فضای مجازی مخاطب هم فعال است و هم مشارکت گراست و هم تعامل گراست و هم خود سازنده فضای مجازی و فضای رسانه ای است؛ از این رو نظام آموزشی ما باید قابلیت سه رویکرد خلاقانه، انتقادی و مراقبتی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در این رابطه ما شاهد تلاش جدی نیستیم و امیدواریم که در این همایش مقالاتی که ارائه شده توجه به حوزه های تولی گری، نظام آموزشی و محتوای آموزشی و رویکردهای آموزشی با توجه به مولفه هایی که حوزه سواد رسانه دارد مورد عنایت بیشتری قرار گیرد.

فیروزآبادی ابراز امیدواری کرد: تحقق این امر باعث شود تا از این حالتی که فعلا در سواد رسانه ای یا سواد فضای مجازی وجود دارد یعنی نگاه این است که تهدیدهای فوری امنیتی را توجیه کنیم یا تهدیدهای فوری اخلاقی را مورد توجه قرار دهیم و از مولفه های دیگر رسانه که مولفه های شناختی، احساسی و زیبایی شناختی است غفلت کنیم، خارج شویم.

وی در خاتمه گفت: از سویی لازم است در نهادهایی که متولی نظام آموزشی کشور هستند و می توانند در حوزه آموزش سواد رسانه ای در کشور فعال باشند ما فقط شاهد فعالیت پلیس فتا برای توجیه نحوه زیست و مقابله با خطرات در فضای مجازی نباشیم بلکه با آموزشی که به مردم ارایه می دهیم، چگونگی تنظیم مناسب روابط را بیاموزیم و به آن ها بگوییم که چگونه مطلب تولید نموده و چگونه محتوا را تحلیل و ارزیابی کنند و لذا باید مخاطبانی تربیت کنیم که خلاق و دارای رویکرد انتقادی باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha