یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
معماری اسلامی

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر معماری بر لزوم تلاش به منظور معرفی و تبیین زیبایی ها و محاسن معماری ایرانی و اسلامی برای آحاد جامعه تأکید کرد.

حسین مهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که معماری و شهرسازی نوین ریشه در فرآیندی تدریجی دارد که ناظر به سبک زندگی و تغییرات صورت گرفته در بینش و نگرش مردم است، اظهار داشت: در سال های اخیر ذائقه و علاقه بخشی از جامعه به سمت معماری مدرن و غربی گرایش یافته و حال آن که ما باید بتوانیم به شیوه های جذاب و البته به تدریج، مردم و خانواده ها را با زیبایی ها و محاسن معماری سنتی و اسلامی آشنا کنیم.

وی افزود: یکی از عوامل بسیار مهم و کلیدی در مقوله سبک زندگی، نوع معماری و مهندسی محل سکونت است، چه آن که امروزه بسیاری از روان‌شناسان بر این موضوع تأکید دارند که نوع معماری منازل تأثیر بسیار زیادی بر روحیات و رفتار انسان‌ها دارد.

وی همچنین با بیان این که رسالت مهم معماری طراحی مطلوب فضاست، گفت: در گذشته معماران مسلمان و ایرانی اهمیت زیادی برای چگونگی طراحی فضا با استفاده از نماهای آجری و دقت نظر در ظرافت های جذاب در بحث سبک زندگی ایرانی و اسلامی قائل بودند و لذا دستاورد فعالیت آن ها در طراحی و معماری، آرامش بخشی به خانواده ایرانی بوده و حال آن که به نظر می رسد که در سال های اخیر متأسفانه این مساله تحت تأثیر ترویج معماری و شهرسازی به سبک مدرن و عمدتاً غربی کمرنگ شده است.

این پژوهشگر عرصه معماری همچنین بیان داشت: از سویی معماران سنتی ایرانی که الهام گرفته از آموزه های اسلامی نیز بوده اند، در پی انعکاس مفاهیم فرهنگی و باورهای دینی مردم و به خصوص تحت‌تأثیر قراردادن رفتارهای مردم با این عناصر بوده اند.

وی افزود: در وضع موجود که به دلایلی چون تجمل گرایی و گاه چشم و هم چشمی، شاهد رواج ساخت و سازها به شیوه غربی از جمله گسترش استفاده از نماهای رومی در منازل هستیم، ما باید به شیوه های جذاب هنری و از طریق ابزار رسانه و فضای مجازی، مردم را با زیبایی ها و برکات و محاسن معماری ایرانی و اسلامی آشنا کنیم تا در آینده شاهد تغییر روند در ساخت و ساز منازل و نیز دیگر اماکن و بناها باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha