سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
معمای شاه

حوزه/ "معمای شاه"، محصول تلاش پنج ساله محمدرضا ورزی و مجموع عوامل سازنده این سریال است که حدود ۱۶۰۰ بازیگر اصلی و فرعی در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی شک یکی از نشانه هایی که هر ساله به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر و البته گاه در طول سال، یادآور روزهای خاطره انگیز انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش و پس از پیروزی الهی ملت ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است، سریال هایی است که با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده و یا در آن ها به نحوی مشخص به مساله انقلاب پرداخته می شود.

در این روزهای خاطره انگیز، مناسب دیدیم نگاهی گذرا و اجمالی داشته باشیم به مهم ترین و به یادماندنی ترین این سریال ها که البته برخی از آن ها بارها بازپخش شده اند و انصافاً همچنان تماشایی و جذاب هستند.

محمدرضا ورزی که پیشتر سریال هایی چون "عمارت فرنگی"، "پدرخوانده" و " سال‌های مشروطه" را با موضوع تاریخ معاصر ساخته بود با تولید سریال "معمای شاه" بار دیگر علاقه مندی خود به این قبیل موضوعات را نشان داد و این بار در این سریال ۹۵ قسمتی، تحولات سیاسی و اجتماعی ایران از دهه ۱۳۳۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ را به تصویر کشید.

در این میان، گرچه محصول تلاشش عاری از نقد و ایراد نبوده، اما انصافاً اثری قابل توجه در مدیوم تلویزیون به شمار می رود که در آن بازیگران بسیاری از قبیل امیریل ارجمند، سعید نیکپور، حسین نورعلی، حدیث فولادوند، گوهر خیراندیش، سپند امیرسلیمانی، نازنین فراهانی، نرگس محمدی، جعفر دهقان، عبدالرضا اکبری، احمد نجفی، فخرالدین صدیق شریف، امیرحسین صدیق، چنگیز جلیلوند، قطب الدین صادقی، رحیم نوروزی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

در مجموع در این سریال پرهزینه، ۱۲۰ بازیگر اصلی و بیش از ۸۵۰ بازیگر فرعی حضور داشتند به طوری که بر اساس اعلام سازندگانش، ۹۱۰ سکانس داشته و در مدت پنج سال ساخته شده است.

محمد رضا ورزی در مقام کارگردان در یکی از مصاحبه های خود می گوید: "نسل چهارم انقلاب سوالات زیادی درباره تاریخ معاصر دارد به طوری که در گذشته به واقع هیچ واکاوی و اطلاع‌رسانی جدی بخصوص برای نقش محمدرضا شاه صورت نگرفته است، تا جایی که برخی جوانان دچار شبهاتی شده‌اند. بنابراین به دنبال این بودیم که چرایی انقلاب و مسیری را که رژیم پهلوی رفت تا به انقلاب ختم شد را بیشتر بررسی کنیم... به نظرم در دوران پهلوی هنوز زوایای زیادی وجود دارد که فیلمسازان دیگر با نگاه‌های مختلف می‌توانند به آن بپردازند و به تصویر بکشند. چیزی که ما به تصویر کشیدیم این بخش از تاریخ بود که چرا انقلاب شد و رژیم به چه فضایی رسیده بود که مردم ایران در آن مقطع برنتابیدند و شاه به آن شکل فرار کرد، فضای جامعه تغییر کرد، رژیم ساقط و انقلاب پیروز شد. "

وی همچنین در خصوص نقدهای تند و صریحی که درباره این سریال مطرح شد نیز گفت: طبعاً اگر فیلم تاریخی مانند ابن‌سینا که برای هزار سال پیش است، ساخته شود کمتر نقد و تخریب می‌کنند، اما در تاریخ معاصر هر کسی بر اساس ظن و خاطرات خویش قضاوت می‌کند. ما در معمای شاه بیشتر از نقد، تخریب داشتیم. هنوز دنبال نقدی هستیم که به لحاظ علمی و تخصصی اسمش را نقد بگذاریم. نقد چیست؟ نقد یعنی نقاط قوت و ضعف را کنار هم قرار دهیم و جمع‌بندی کنیم. این‌که کار را بمباران و تخریب کنند و اساس کار را زیر سوال ببرند یا مسائل فردی و شخصی را نسبت به فیلمساز لحاظ کنند، این نقد نیست؛ تخریب است. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha