شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
سید مرتضی میر کتولی - مجمع عالی تفسیر

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: از ناحیه امام هادی علیه‌السلام ادعیه و زیارات فراوانی به دست ما رسیده است که زیارت جامعه کبیره تنها یکی از همین زیارات و ادعیه نورانی است که به‌تنهایی یک دریای بیکران از معارف اهل‌بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرکتولی طی سخنانی به مناسبت شهادت امام هادی علیه‌السلام در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: وجود مبارک امام هادی علیه‌السلام در سال ۲۱۲ هجری در شهر مدینه متولد شدند و یکی از مهم‌ترین حوادث زندگانی این امام معصوم در تولد، ماجرای ازدواج امام جواد علیه‌السلام با مادر امام هادی علیه‌السلام است که شاید مخاطبان از مادران اهل‌بیت(ع) و مخصوصاً از مادر امام هادی علیه‌السلام اطلاعاتی چندان نداشته باشند.

وی افزود: مادر امام هادی علیه‌السلام اهل مدینه و عربستان نبودند و طبق نقل تاریخ از بانوان با کرامت مغرب زمین بوده‌اند و نام مبارکشان سمانه می‌باشد و به‌قدری این بانوی بزرگوار مقامات عالی دارند که امام جواد علیه‌السلام در این خصوص می‌فرماید این بانو عارف به‌حق امام معصوم بوده‌اند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: این بانو به‌قدری مورد اعتماد امام جواد علیه‌السلام بودند که امام هادی علیه‌السلام می‌فرماید مادرم عارف به مقام شامخ امام زمان خودشان بوده‌اند و بعد از ازدواج این بانوی بزرگوار با امام جواد علیه‌السلام، حدود یک سال بعد امام هادی علیه‌السلام در شهر مدینه متولد شدند و امام هادی علیه‌السلام از افق وجودی این بانو در عالم هستی طلوع نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرکتولی خاطرنشان کرد: امام هادی علیه‌السلام دومین امام معصومی است که قبل از بلوغ به امامت رسیده‌اند تا مجدداً مردم توسط خداوند مورد آزمایش و امتحان الهی قرار بگیرند و این امام معصوم در سن هشت‌سالگی سکان هدایت و رهبری جامعه را به دست بگیرند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه یادآور شد: خداوند برخی از رهبران دینی را قبل از بلوغ به امامت و رهبری جامعه برگزیده است و امثال عیسی بن مریم و یحیی بن زکریا و امام جواد علیه‌السلام و امام هادی علیه‌السلام از مصادیق این انتخاب الهی است.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: بعدازاینکه امام هادی علیه‌السلام در سال ۲۲۰ به امامت انتخاب شدند عده‌ای تشکیک داشتند و به خاطر اعتقاد ضعیفی که داشتند نتوانستند با این انتخاب الهی کنار بیایند.

وی افزود: برای بعضی از افراد جامعه قابل قبول نبود که یک کودک هدایت و رهبری جامعه را بر عهده بگیرد و پیامد این مسئله این شد که عده‌ای از افراد به برادر امام هادی علیه‌السلام یعنی جناب موسی بن مبرقع که انسانی باکرامت و بافضیلت بود، روی آوردند و دست از امامت امام هادی علیه‌السلام برداشتند.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: کسانیکه به‌سوی موسی بن مبرقع روی آوردند توسط ایشان به توبه فراخوانده شدند و موسی بن مبرقع فرمودند امام معصوم در حال حاضر امام هادی علیه‌السلام است و مردم را از اطراف خودش به سمت امام هادی علیه‌السلام هدایت نمود و در این زمینه موفق هم شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرکتولی تأکید کرد: وجود مبارک امام هادی علیه‌السلام در شیوه تربیت مردم و هدایت انسان‌ها و قرار دادن آن‌ها در راه مستقیم به شیوه امام سجاد علیه‌السلام بود چراکه هرکدام از ائمه معصومین شیوه خاصی برای هدایت جامعه را انجام می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: امام هادی علیه‌السلام از طریق ادعیه و زیارات در تربیت جامعه اقدام نمودند و یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به عرفان و مقام اهل‌بیت(ع) مراجعه به زیارات و ادعیه‌ای است که از ناحیه ائمه معصومین به ما رسیده است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: از ناحیه امام هادی علیه‌السلام ادعیه و زیارات فراوانی به دست ما رسیده است که زیارت جامعه کبیره تنها یکی از همین زیارات و ادعیه نورانی است که خودش به‌تنهایی یک دریای بیکران از معارف اهل‌بیت(ع) است و سندی بسیار متقن و محکم در حقانیت اهل‌بیت(ع) می‌باشد و دریچه‌های معرفتی بسیار زیادی را برای مراجعین باز می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرکتولی در پایان گفت: از مهم‌ترین فرازهای زیارت جامعه کبیره تبیین حقوق متقابل بین تمام مردم عالم و اهل‌بیت(ع) است و به‌نوعی گوشزد کننده این است که اهل‌بیت(ع) رهبران تمامی مخلوقات عالم هستی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha