شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
تصاویر/ ضبط تفسیر سوره فتح حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه

حوزه/ اگر خداوند متعال حجت را بر بندگان تمام نکند و با بندگان احتجاج نکند، تکلیفی نیز از آن­ها نمی­خواهد، لذا یکی از شؤون انبیای الهی و ائمه اطهار سلام الله علیهم اَجمعین، این است که این بزرگواران حجّتُ الله هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری  جمع عزاداران حسینی در حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها به تبیین طرح امامت حضرت مهدی علیه‌­السلام در دوران غیبت پرداخت و افزود: بسیاری از انبیای الهی در برنامه­­ی هدایت خودشان، یک دوره غیبت داشتند و شیخ صدوق رحمت الله علیه در کتاب « إکمال الدین» که به سفارش حضرت ولی عصر علیه‌­السلام نوشته شده، به داستان­های غیبت انبیای الهی اشاره کرده­است. استاد میرباقری البته این نکته را نیز بیان کرد که غیبت حضرت حجت علیه‌­السلام بر خلاف سایر رسولان الهی بسیار طولانی شده­است.

وی  در ادامه با اشاره به طرح امامت حضرت مهدی علیه‌­السلام در دوران غیبت برای آماده سازی شیعیان در عصر ظهور به تبیین سه معنای دوران غیبت پرداخت و گفت: یک معنا از غیبت، غیبت کلّی ولایت امام زمان علیه­‌السلام است که در واقع به معنای در پرده رفتن حقیقت امامت در عالم است. معنای دوم از غیبت، همان معنای مشهور از غیبت در بین مردم است که دیگر ائمه سلام الله علیهم، دارای چنین غیبتی نبوده ­اند. در حقیقت این معنای از غیبت یعنی حضرت علیه‌­السلام، اُمّت را هدایت و رهبری می­کنند ولی دسترسی به ایشان مقدور نیست.

 استاد حوزه علمیه قم، در ادامه به ذکر معنای سوم از غیبت بر اساس بعضی از آیات و روایات پرداخت و افزود: حضرت مهدی علیه‌­السلام بر اساس این معنا، آن آیه غیبی هستند که خداوند متعال به نبی اکرم صلوات الله علیه عطا کرده که البته هنوز زمان ظهور آن آیه غیبی فرا نرسیده است و این آیه غیبی، همان معجزه­ای است که خداوند متعال وعده­ی آن را به رسول اکرم صلوات الله علیه داده­است و دین اسلام به وسیله ایشان در عالم، واقع می­شود.

وی افزود: در حقیقت حضرت مهدی علیه‌­السلام بر اساس این معنا همان «کلمه تامّه مُغَیّب الهی» است که در روایات به آن اشاره شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به اهمیت و ضرورت همراهی با طرح امام در دوران غیبت اشاره کرد و افزود: بهره مندی از هدایت و امامت حضرت مهدی علیه‌­السلام در دوران غیبت یک امر مسلّم است و امام زمان علیه­‌السلام نیز در عصر غیبت به دنبال هدایت امّت مؤمنین و آماده سازی و خالص سازی مؤمنین به سمت عصر ظهور است.

وی در ادمه به یکی از شؤون مهم حضرت مهدی علیه‌­السلام در عالم اشاره کرد و افزود: یکی از شؤون امام عصر علیه‌­السلام این است که ایشان حجت خداوند بر روی زمین هستند.

استاد حوزه علمیه در توضیح این مطلب گفت: انسان وقتی قصد انجام کاری را دارد، برای خودش حجتی دارد، به عنوان مثال اگر کسی در جامعه­ای می­خواهد کاری انجام دهد، این جامعه برای او قواعدی تعیین می­کند که به منزله حجت­ های جامعه بر آن فرد است. لذا اگر این شخص بر خلاف قواعد و قوانین این جامعه عمل کند، جامعه بر اساس همان حجتی که در حق این فرد تمام شده و قواعدی که برای این فرد تعیین کرده است، حکم و مجازاتی برای فرد تعیین می­کند.

جت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه ­ی توضیح معنای حجیت به این نکته مهم اشاره کرد و گفت: اگر خداوند متعال حجت را بر بندگان تمام نکند و با بندگان احتجاج نکند، تکلیفی نیز از آن­ها نمی­خواهد، لذا یکی از شؤون انبیای الهی و ائمه اطهار سلام الله علیهم اَجمعین، این است که این بزرگواران حجّتُ الله هستند.

وی افزود: حجت­‌های الهی یک احتجاج عمومی دارند که همان اظهار دین الهی در میان امت­هاست که به دست همه مردم می­رسد، و البته یک معنای جامع­تری نیز در باب حجت­های الهی وجود دارد به این صورت که هر یک از مؤمنین وقتی عملی را می­خواهد انجام دهد، در آخر با او احتجاج می­شود و خوب یا بد بودن عمل را برای آن شخص واضح و روشن می­گرداند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این مطلب که هر کدام از معانی غیبت را که بپذیریم به این معناست که امام زمان عجل‌­الله­‌تعالی‌­فرجه‌­الشریف پیوسته مشغول رهبری جامعه مؤمنین در عصر غیبت هستند و راه برای ارتباط مؤمنین با طرح حضرت علیه‌­السلام در عصر غیبت باز است و همچنین حجت الهی هم بر همه به تمام می­شود.

وی البته این نکته را هم خاطر نشان کرد که احتجاج در دوران غیبت با مؤمنین در مقیاس فردی و اجتماعی  دارای پیچیدگی­ هایی است درحالی که در عصر ظهور، مؤمنین با نور امام راه می­روند و نور امام در همه‌­ی قوای انسانی و طبیعی منتشر می­شود.

جت الاسلام والمسلمین میرباقری در فراز پایانی سخنان خویش به یکی از آثار خطرناک بی­توجهی به حجت باطنی اشاره کرد و افزود: اگر کسی پشت به حجت الهی کند، یک مرتبه ­هایی از احتجاج و روشنی از او برداشته می­شود و در نهایت به جایی می­رسد که بر اساس آیات قرآن، خداوند متعال بر قلب او مهر می­زند و از فهم حقایق عالم باز می­ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha