یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
نیره قوی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: امروز یکی از وظایف رسانه ها باید این باشد که مؤلفه ها و شاخصه های سبک زندگی غربی را مورد نقد و بررسی علمی قرار دهند.

دکتر نیره قوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این مطلب که امروز یکی از وظایف رسانه ها باید این باشد که مؤلفه ها و شاخصه های سبک زندگی غربی را مورد نقد و بررسی علمی قرار دهند، اظهار داشت: این که ما در نشست ها و همایش ها و یا نگارش مقالات و کتب از سبک زندگی غربی انتقاد می کنیم، این مساله به تنهایی کافی نیست؛ بلکه مهم تر این است که رویکرد نقادانه ای بر اساس روش های علمی داشته باشیم و در این خصوص هم رسانه ها و هم نخبگان حوزوی و دانشگاهی، یک ورود جدی به قضیه داشته باشند.

وی افزود: در این رابطه به نظر بنده از منظر مطالعات زن و خانواده و سبک زندگی باید از ظرفیت های علوم انسانیِ اسلامی نهایت استفاده را داشته باشیم و در این بین، بانوان طلبه و اساتید محترم نقش فعالانه تری ایفا نمایند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به اسلامی سازی و بومی سازی علوم انسانی گفت: گرچه در دهه های گذشته یکی از دغدغه های جدی ناظر به همین مساله بوده اما واقعیت آن است که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید نخبگان و اساتید و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی در این زمینه با همدلی و هم افزایی و همفکری، به دنبال تحولی اساسی باشند تا به این طریق منویات بزرگان به خصوص نظرات و ایده های امام و رهبری دنبال شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بی شک چنانچه ما به اهداف مدنظر در تحول علوم انسانی بر پایه فرهنگ و آموزه های دینی نائل شویم، تاثیر و برکات آن را بر مسایل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیز مشاهده خواهیم کرد و اگر کاستی هایی در این خصوص وجود دارد باید ببینیم که ایراد کار کجاست و هر کس چگونه می تواند در رفع این کاستی ها نقش تاریخی خود را ایفا کند.

وی همچنین افزود: رهبر معظم انقلاب در یکی از بیانات خویش با تاکید بر اهمیت و حساسیت علوم انسانی در تحولات اصلی کشور می فرمایند علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه‌های نخبه کشور است که هدایت جامعه را بر عهده دارند بنابراین آلوده یا پاک بودن این هوای تنفسی بسیار تعیین کننده است.

قوی در خاتمه بیان داشت: این همه تاکید سکاندار انقلاب بدین خاطر است که بدون توجه جدی به تحول در علوم انسانی نمی توان به تمدن نوین اسلامی و پیشرفت های چشم گیر در مسیر هدایت جامعه به اهداف مقرر نائل شد، خصوصاً این که بخواهیم مبانی اندیشه ای غرب و از جمله سبک زندگی غربی را به کمک رسانه ها مورد نقد و تحلیل قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha