جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
اخلاق

حوزه/ حجت الاسلام رهایی با بیان اینکه امام راحل می فرمود «طلبه باش که خیر دنیا و آخرت در طلبگی است» گفت: معنای حرف امام راحل این نیست که فقط طلبه شوید، آنچه مهم است این که سعی کنید خوب درس بخوانید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین یحیی رهایی، صبح امروز در راستای سلسله مباحث دروس اخلاق در مدرسه علمیه اقدمیه شهرضا، با موضوع سیره و خاطرات اخلاقی علما، اظهار داشت: ممکن است گاهی از خودتان بپرسید راه طلبگی که انتخاب کردیم، راه درستی بوده است، با حرف‌های مردم باید چه کار کنیم؟، یکی از بهترین پاسخ ها به این سوال، فرمایشی است که امام راحل به نوه خود گفتند «طلبه باش که خیر دنیا و آخرت در طلبگی است.»

وی ادامه داد: آیت الله بهاءالدینی(ره) در یکی از دروس اخلاق گفته بودند «طلبه‌ها خوب درس بخوانید اگر خوب درس خواندید خدا و پیامبر از شما راضی خواهند بود اگر نه بدانید از همه چیز عقب هستید.»

استاد حوزه ادامه داد:  اگر طلبه ای بی سواد باشد، هر چقدر بخواهد ظاهر سازی کند، نمی‌شود و موفق نخواهد شد، اگر جدی درس خواندید همه جا عزت خواهید داشت و همه کس میزبان شما خواهند بود، باید بگردید علاقه خود را پیدا کنید.

وی ادامه داد: به چیزی که علاقه داشته باشید هیچ وقت از آن خسته نمی‌شوید، تفسیر، اخلاق، تاریخ، بیان، کلام و فلسفه و سخنرانی خوب عرصه های مختلفی است که هر کس به هرچه علاقه دارد باید پیگیر آن شود، اما اول باید متون اصلی حوزه را بخواند و زیر بنای علمی خود را تقویت کند و سپس به دنبال علاقه خود برود.

استاد حوزه اظهار کرد: در اوقات فراغت یک کتاب کوچک برای مطالعه همراهتان باشد و مطالعه کنید؛ آیت‌الله العظمی خویی(ره) هنگامی که مسیر از نجف تا کوفه را طی می‌کردند  شروع به حفظ قرآن کردند.

حجت‌الاسلام رهایی عنوان کرد: به عنوان مثال حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان از خطبای فقید، در زمینه ادبیات علاقه مند بودند و در این زمینه کتاب های فاخری نوشتند.

استاد حوزه افزود: باید با توجه به پذیرش و ظرفیت جامعه سخنرانی کر. برخی از کلیپ‌های پخش شده در فضای مجازی شیطنت است و برخی برخاسته از بی سوادی است، باید مراقب خود باشید، یکسری مسائل برای ما طلبه‌ها چون نماز اول وقت، جزء موارد الزامی است  که این موجب موفقیت ما می‌شود.

وی اظهار کرد: آیت‌الله بهجت(ره) می‌فرمود اگر کسی مقید به نماز اول وقت بود و به جایی نرسید به من بد بگویید؛ این سخن کمی نیست. یکسری از موارد شرایط اضطراری هست و راهی نیست و باید شرایط را درک کرد، ولی در شرایط عادی انسان باید نسبت به نماز اول وقت جدی باشد که اطرافیان ما هم متوجه این قضیه شوند.

جامعه به طلبه عالم و باسواد نیاز دارد

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha