شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
طلیعه حضور-گلستان

حوزه/ حجت الاسلام سلیمانی فرد با بیان اینکه امروز تبلیغ جهانی شده است، اظهار کرد: امروز تنها از طریق منبر نمی توان تبلیغ کرد، بلکه باید در این عرصه از ابزارها و روش های جدید استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام سلیمانی فرد در جمع طلاب جدید مدارس علمیه خواهران گلستان پیرامون «جایگاه و اهداف طلبگی» سخن گفت و با اشاره به آیه ۹ سوره زمر بر علم و دانش تاکید کرد.

وی با استناد به روایتی از امام علی(علیه‌السلام)، علم را چراغ هدایت عقل معرفی کرد که عقل را به تفکر و اندیشه الهی و علوم آل احمد منور و متفکر می‌کند، و افزود: دل بدون حکمت و دانش مثل خانه ویران است؛ پس، دانش بیاموزید و در دین تفقه داشته باشید تا جاهل از دنیا نروید که پیامبر خدا تاکید کردند: «خداوند عذری را بر جهل و نادانی از ما نمی پذیرد».

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گلستان به فضیلت‌های دانش بر ثروت اشاره کرد و افزود: اولین فضیلت دانش بر ثروت این است که علم میراث انبیاء است زیرا انبیا دانشمند بودند و میراث آنها علم است اما ثروت و مال یادگار فراعنه است که فی‌نفسه ارزشی ندارد.

حجت الاسلام سلیمانی فرد، کاهش مالی و مراقبت را از دیگر ویژگی‌های ثروت دانست و گفت: هرقدر علم و دانش گسترش یابد، زکات آن است؛ همچنین علم ملکه ای است که از صاحب خودش محافظت می‌کند.

وی در ادامه به تفاوت‌های متعدد علم و دانش پرداخت و ابراز کرد: علم وحیانی با فضیلت الهی تنها برای مومنین است، دو بال عروج انسان تزکیه و تعلیم است که آن دو باید با هم باشند زیرا علم بدون تزکیه و اخلاق مثل بمب اتم در دست رژیم کودک‌کش در فلسطین و غزه می‌شود، علم بدون عمل، وزر و وبال است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان با بیان اینکه تمام مردم در امر دین خود به انبیاء نیازمند هستند، گفت: اهل علم و جهاد نزدیک‌ترین درجه به انبیا هستند و شما طلبه‌های جدیدالورود جایگاه مهمی دارید؛ در این دوره،‌ دین‌ستیزی بسیار است و ما مسئولیت سنگینی به عهده داریم.

حجت الاسلام سلیمانی فرد به تاریخ ایران و آسیب‌های دوره رضاخان اشاره کرد و گفت: در دوره رضاخان به نام تجدد و نوگرایی خیانت‌هایی مثل ممنوعیت حجاب، ممنوعیت تظاهرات مذهبی و تعزیه‌داری را در حق مردم و انبیا روا داشتند.  

وی به نحوه شکل‌گیری محفل‌های علمی اشاره کرد و گفت: بحث علم و دانش قبل از دوران تجدد معاصر و عصر سیاه رضاخان منحصر به مکتب‌خانه‌ها بود، اما اگر کسی قصد ورود داشت، از طریق علما وارد می‌شدند؛ آنان تزکیه را از علم جدا کرده و مدارس را تشکیل دادند و مکتب‌خانه‌ها را تعطیل کردند، از همین طریق علم تقویت شد و تزکیه سقوط کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان با اشاره به دیگر آسیب‌های دوران رضاخان و دورکردن علما از عرصه‌های اجتماعی خطاب به طلاب گفت: شما طلبه‌ها در عرصه خطیری قدم نهادید، قدر جوانی خود را بدانید که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) هم در بیانیه گام دوم انقلاب بر قدم‌نهادن در مسیر علم، فضیلت تزکیه و تعلیم تاکید کرده‌اند.

حجت الاسلام سلیمانی فرد با تاکید بر خودسازی و تزکیه و تعلیم گفت: در مرحله دوم باید به هدایت خانواده خود پرداخته و بعد نگاه حداکثری به آینده داشت.

وی به کمبودها و سختی‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: امروز انقلاب اسلامی این درخت تنومند چهل سالگی را پشت سر گذاشته است، اگرچه امکانات کم است، اما شرایط نسبت به گذشته بیشتر است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان بر سعه صدر در امر تبلیغ تاکید کرد و افزود: مراکز تخصصی خوبی در قم و استان‌ها تشکیل شده است، اما علاوه بر مراکز پاسخگویی به شبهات، مراکز پاسخگویی به شبهات دینی و مشاوره بسیار مورد نیاز است به ویژه در مسائل مربوط به خانواده.

حجت الاسلام سلیمانی فرد با بیان اینکه امروز تبلیغ جهانی شده است، اظهار کرد: امروزه تنها از طریق منبر نمی توان تبلیغ کرد، بلکه تبلیغ چهره به چهره در موضوعات متعدد و مورد نیاز نیز مطرح است.

وی بر مطالعه منشور روحانیت، بیانیه گام دوم و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نیز تاکید و اضافه کرد: به طلبگی افتخار کنیم و در راستای پاسخگویی به شبهات و تخصصی کردن مباحثه، حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی و پافشاری بر آن و ارزشمند دانستن مقدسات اسلامی اهتمام داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha