شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / دیدار معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با حجت الاسلام مقیمی معاونت پژوهشی حوزه های علمیه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در نشست‌ هم‌اندیشی انقلاب اسلامی و تاریخ گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت پژوهش در دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی پاسخ به مسائل نظام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پنجمین نشست هم‌اندیشی از سلسله نشست‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه با موضوع انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این نشست، گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت پژوهش در دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی پاسخ به مسائل نظام است.

وی در ادامه افزود: این نشست با هدف به‌روزرسانی اولویت‌ها تشکیل شده است و در تلاش هستیم با ایجاد گفتمان نسبت به گسترش مطالعات کاربردی و راهبردی در این زمینه تلاش کنیم تا سهم این پژوهش‌ها در مراکز علمی و بنیادی بیشتر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به اهمیت و ضرورت کشف مسائل دانش انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر در جامعه و نظام اسلامی تأکید کرد: آشنایی اعضای کمیته با یکدیگر سبب هم‌افزایی و مشارکت بیشتر اعضا می‌شود.

در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات برگزار شد اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.

مشخص شدن منطق تقسیم‌بندی موضوعات و اولویت‌ها (از فلسفه انقلاب تا آینده‌پژوهی انقلاب)، چگونگی کارآمد سازی نظام جمهوری اسلامی، تحلیل جریانهای انقلاب اسلامی بعد از انقلاب _ به ویژه جریانهایی که به انقلاب ضربه می‌زنند _ و آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی ناظر به مباحث عینی و عملیاتی برخی از مباحث و اولویت‌هایی بود که در این نشست مطرح شد.

توجه به بحث جریان‌شناسی، توجه به آسیب‌های اجتماعی،‌ شاخص‌های انقلابی گری،‌ آفات و آسیب‌های انقلاب اسلامی، اسلامی سازی علوم انسانی، تمدن نوین اسلامی در مراحل انقلاب اسلامی و شبهات و آسیب‌های انقلاب از دیگر مباحث و اولویت‌هایی بود که در این نشست از سوی اعضا مطرح شد.

همچنین ضرورت توجه به روش‌شناسی مطالعات انقلاب اسلامی، نقد متون و منابع در مورد انقلاب اسلامی و حوزه، تاریخ شفاهی حوزه و انقلاب اسلامی، تاریخ جمهوری اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری، تاریخ انقلاب در سایر کشورها و آینده‌پژوهی انقلاب از دیگر مباحث و اولویت‌هایی بود که در این نشست مطرح شد.

شایان ذکر است: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با هدف بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام اسلامی» سلسله‌ نشست‌هایی را برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha