دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
قرآن

حوزه/ کتاب «سنت آزمایش بشری در قرآن» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی امیری، دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و به‌ همت دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «سنت آزمایش بشری در قرآن» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی‌امیری دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به‌همت دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

در سخن آغازین این کتاب آمده: «خدای متعال انسان را آفرید و زمین و آسمان‌ را در خدمت او نهاد تا در پرتو آن طی طریق سعادت هموارتر گردد. سنت‌های الهی به‌عنوان شیوه و منش مستمر خدای سبحان و به بیان دیگر به‌مثابه قانون الهی است که ازجمله ویژگی‌های آن ثبات و پایداری و تبدیل ناپذیری آن است، چنانکه قرآن کریم در آیات مختلفی بر آن تاکید ورزیده و فرموده است: «وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدیلا» (احزاب / ۶۲؛ فتح/ ۲۳؛ فاطر/ ۴۳).

یکی از سنت‌های ثابت الهی در نظام بشری، سنت امتحان است. ازجمله اهداف این سنت زمینه‌سازی رشد و تعالی انسان و جداسازی راستگویان از مدعیان دروغین است. این سنت الهی فراگیر است و همه انسان‌ها را شامل است، بر این پایه انبیا و اوصیای الهی در طول زندگی خویش، همواره مورد آزمایش الهی قرار داشته‌اند».

کتاب حاضر در هفت فصل نگارش یافته و مؤلف در این اثر بر آن است تا ماهیت، ویژگی‌ها، انواع، اهداف و ابزارهای سنت آزمایش را از منظر آیات نورانی قرآن کریم بررسی کند.

نویسنده در فصل آغازین کتاب به بیان «کلیات» پرداخته و در قالب چهار گفتار به معرفی اجمالی آثار موجود در باره سنت آزمایش، مفهوم‌شناسی آزمایش و واژگان معادل آن در قرآن، دلایل سنت‌مندی جامعه و تاریخ در قرآن و اهمیت سنت آزمایش در قرآن پرداخته است.

یادآور می‌شود: این اثر در ۲۶۴ صفحه در قطع وزیری و با قیمت ۶۰ هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha