یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
خاندوزي

حوزه/ وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام عطش جدی در عرصه سیاستگذاری و تعیین تکلیف مسائل اقتصادی، تصریح کرد: اگر این مسیر و رویکرد درست انتخاب شود، می‌تواند چهره واقعی اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر سید احسان خاندوزی در نخستین نشست توجیهی دوره سوم پودمانی اقتصاد به صورت تماس ویدئویی شب گذشته با اشاره به عطش جدی در عرصه سیاستگذاری و تعیین تکلیف مسائل اقتصادی به ویژه روندها و مسیرهای جهت ساز و سرنوشت سازی که در حوزه اقتصاد هست، گفت: اگر این مسیر و رویکرد درست انتخاب شود، می‌تواند بسیاری از قوانین، مقررات و مصوبات دولت و مجلس و در نهایت چهره واقعی اقتصاد در کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: اگر این الگوها و رویکردها را به درستی انتخاب نکنیم در مسیر بسیار دشواری قرار می‌گیریم که آثار آن نه تنها در سطح خرد و زندگی خانوارها و تک تک اصناف و فعالان اقتصادی شخصی بلکه در میان شرکت‌ها، سازمان‌ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان نشان خواهد داد و اگر متفاوت درنظر گرفته شود، مسیر دیگری پیش روی اقتصاد باز خواهد شد.
 

خاندوزی به شاخص‌ها و معیارهای تحقق سیستمی نزدیک به الگوی مطلوب اسلام در اقتصاد مانند شاخص‌های فقر، فساد، عدالت، توانمندی تولید و رشد و بالندگی اقتصادی اشاره کرد و گفت: اینها معلول رویکردها و الگوهایی است که در ذهن سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان اصلی کشور قرار دارد و هر چه از منظر اندیشه ناب و آمیخته با تجارب که کارآمدی و پیاده سازی نگاه‌های نظری را به دنبال داشته باشد، به طور حتم ثمرات هم متفاوت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی به چنین بازنگری‌ها و بازاندیشی هایی در رویکردها و الگوها نیاز داریم، تصریح کرد: اگر این انتخاب‌ها را اصلاح نکنیم و نظریه پردازی‌های خود را با مسائل واقعی اقتصاد مردم، فعالان تجاری، بانکداران، سرمایه گذاران، بازاران مالی و … نزدیک نکنیم و ثمره آن موجب تغییر آن الگوها نشود، به یک معنا مصداق «علم لا ینع» خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، انتظار خود را از کسانی که چنین دغدغه‌های اصلاحی در واقعیت‌های نظام سیاستگذاری و حیات اقتصادی واقعی جامعه را دارند، اینگونه بیان کرد که با آزاداندیشی علمی و روحیه نقادی و ارائه طرح‌های متفاوتی که بتواند اقتصاد ایران را از وضع فعلی خارج کند، ورود جدی تری به این عرصه‌ها داشته باشند.

وی افزود: به قدر وسع خود وظیفه داریم با معاونت سیاستگذاری اقتصادی و پژوهشکده وزارت اقتصاد در این امر کمک کنیم تا ظرفیت‌های تحولی در حوزه‌های اندیشه اقتصاد اسلامی بیشتر از قبل و جلسات سالانه و ماهانه به کار سیاست گذاری حوزه اقتصاد بیاید.
این نشست به همت هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش این حوزه در محل مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/‏۳۱۳/‏۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha