شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصادف

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبری رویای مذاکره ترامپ با ایران را بر باد داد

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با رد هرگونه مذاکره با آمریکا تاکید کردند: اگر بنا بود به فرض محال با آمریکایی ها مذاکره کنیم قطعا با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی کردیم.با سخنان امروز رهبری ایران تکلیف دو دسته از افراد کاملا روشن شد اول ترامپ و هیات حاکمه امریکا که معتقد بودند در سایه تشدید تحریم ها ایران گزینه مذاکره را انتخاب خواهد کرد و دوم برخی افراد در داخل ایران که مرعوب از تهدیدات ترامپ تنها راه برون رفت از آنچه را بحران کنونی ایران قلمداد می کردند رجوع به مذاکره با امریکا معرفی می کردند.در حالی که همه دنیا می دانند سخنان رهبری ایران فصل الخطاب است به نظر دو اتفاق در روزهای آینده قابل پیش بینی باشد اول تشدید تهدیدات ترامپ که از این پس چاره ای جز توسل به آن ندارد و دوم تلاش مضاعف ایرانیان برای تقویت بنیان های داخلی اقتصادی.تغییر شرایط نسبت به دوران قبل از توافق هسته ای با تاکید بر تنها نبودن ایران در شرایط جدید، تقویت بنیه های دفاعی و مولفه های اقتدار منطقه ای ایران و... نشانه هایی است بر اینکه دیگر رویاهای ترامپ نیز مانند رویای مذاکره اش بر باد خواهد رفت.

 

رئیس پلیس راهور ساعات مرگبار جاده‌های کشور را فاش کرد

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه سرعت غیرمجاز، اصلی‌ترین عامل سوانح ترافیکی است، از وقوع حدود نیمی از تصادفات در ۸ ساعت خبر داد.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد از تصادفات در جاده‌های برون شهری است، ادامه داد: از آغاز طرح تابستانی تاکنون و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۰ درصد افزایش سفر داشتیم؛ براساس آمار ترددشمار در سازمان راهداری، حدود ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۵ از ابتدای طرح تابستانه امسال شاهد افزایش سفر بودیم.سردار مهری با اشاره به اینکه بیش از ۶۳ درصد از تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: رانندگان باید به تابلوها، سرتابلو‌ها و تذکرات پلیس بیشتر دقت و توجه کنند تا دچار حادثه نشوند.وی بیشترین علل تصادفات در سطح جاده‌ها را "سرعت غیرمجاز" برشمرد و افزود:عدم توجه به جلو،خستگی و خواب آلودگی با ۴۰ درصد و سبقت‌های غیرمجاز و انحراف به چپ با ۱۵ درصد، سهم بیشتری از تصادفات را به خود اختصاص داده اند.سردار مهری در پاسخ به این سوال که در چه بازه زمانی شاهد تصادفات هستیم؟ پاسخ داد: ۲۳ درصد تصادفات در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۰ بوده است، هم چنین ۴۵ درصد از تصادفات بین ساعت ۱۶ بعدازظهر تا ۱۲ شب اتفاق افتاده است.

 

وضعیت کودکان زباله گرد به حالت اورژانسی رسید

انتشار خبر دفن کودکان زباله‌گرد در محل‌های تفکیک زباله درهفته‌های گذشته واکنش‌های متعددی را به همراه داشت تا جایی که «طیبه سیاووشی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت اورژانسی کودکان زباله‌گرد تهرانی هشدار داد و گفت: «زمانی که کودکان زباله‌گرد مبتلا به ایدز می‌شوند، در همان محله تفکیک زباله دفن می‌شوند. متأسفانه هیچ خدمات پزشکی و درمانی به این کودکان ارائه نمی‌شود و ما زمانی متوجه می‌شویم که آنها مبتلا به ایدز یا هپاتیت هستند که بر اثر یک سانحه تصادف آنها به اجبار به بیمارستان فرستاده شدند. وی با تأکید بر اینکه 60 درصد از آنها از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند، می‌گوید: بر اساس تحقیقی که در سال گذشته روی این کودکان انجام دادیم بالاترین میزان ساعت کاری یک کودک زباله‌گرد، 20 ساعت است و کوچک‌ترین آنها 4 سال دارد. البته بیشتر این کودکان در مراکز تفکیک زباله زمان آباد ، قرچک. ورامین و پاسگاه نعمت آباد کار می کنند.مسئول کمیته ساماندهی کودکان زباله‌گرد جمعیت امام علی(ع)، با اشاره به اینکه این کودکان به‌طور میانگین 12 تا 13 ساله هستند، ادامه می‌دهد: از سال گذشته هیچ اقدام مؤثری برای کمک به این کودکان صورت نگرفته و حتی همین جریمه‌ای که شهرداری عنوان می‌کند هم انجام نشده است. چراکه، این اقدام نیاز به شناسایی گسترده دارد تا مشخص شود کدام پیمانکار این بچه‌ها را مورد بهره کشی قرار می‌دهد.

 

رهبری مسیر استرداد ثروت های حرام ویژه خوارها را هموار کرد

دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران گفت: پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس قوه قضاییه، مسیر تحقق عدالت و استرداد ثروت های حرام ویژه خوارها را برای دستگاه قضا هموار کرد. فیروز اصلانی روز دوشنبه به خبرنگار قضایی ایرنا اظهار داشت: نامه رئیس قوه قضاییه به نوعی درخواست حکمی بود که از سوی رهبر انقلاب صادر شد تا مسیر تحقق عدالت را که متضمن قاطعیت، سرعت و دقت لازم در رسیدگی ها است، برای دستگاه قضا تامین و راه را برای رسیدگی به پرونده های مفاسد اقتصادی هموار کند.وی از سه ویژگی در نامه آیت الله صادق آملی لاریجانی یاد کرد و افزود: این نامه یک درخواست مهم بود که به سه عنصر قاطعیت، دقت و سرعت دستگاه قضایی اشاره داشت تا دستگاه قضا بتواند با قاطعیت، دقت و سرعت بیشتری به پرونده های مفاسد اقتصادی رسیدگی کند.این حقوقدان اظهار داشت: حکم رهبر انقلاب ضامن سلامت نظام و عدم از انحراف قانون اساسی و سازمان های نظام است و می تواند اجرای عدالت را تسریع کند و دست قوه قضاییه را در این زمینه باز بگذارد و مسیر را برای قوه هموار و قاطعیت لازم را برای جلوگیری از شکستن حریم بیت المال و حقوق عامه ملت ایجاد کند.

 

وزارت دفاع از نسل جدید موشک های نقطه زن رونمایی کرد

موشک فاتح مبین به عنوان نسل جدید موشک های نقطه زن زمینی و دریایی با سر جستجوگر پیشرفته و هوشمند امروز با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز در مراسم رونمایی از نسل جدید موشک فاتح مبین با تبریک فرارسیدن 31 مرداد سالروز صنعت دفاعی به ملت بزرگ ایران و کارکنان وزارت دفاع گفت: موشک فاتح مبین 100درصد داخلی با قابلیت های فراوان و توسط دانشمندان وزارت دفاع ساخته شده و مراحل طراحی، تولید، زیرساخت ها و آزمایش های آن کاملا بومی است. امیر سرتیپ حاتمی ارتقای توان موشکی را اصلی ترین مولفه ارتقای قدرت دفاعی دانست و افزود: برای اینکه در دام موازنه های تسلیحاتی گرفتار نشویم سرمایه خود را در آنجا که لازم و ضروری و مورد نیار باشد استفاده می کنیم.

 

علت گرایش افراد به مواد اعتیادآور تشریح شد

یک روانشناس بالینی، علل گرایش افراد به مواد اعتیادآور را در پنج محور جسمی، شناختی، اجتماعی، عاطفی و معنوی تقسیم‌بندی کرد.دکتر حسین آقا فرش‌فروش عوامل گرایش جوانان به سمت مواد مخدر و اعتیاد را ۵ محور عنوان کرد و گفت: محور اول "جسمی" است، وقتی نیازهای جسمی رو به تکرار باشند بعد از مدتی خودشان را به سمت دیگری نشان می‌دهنداین استاد دانشگاه بیان کرد: محور دیگر گرایش به مواد مخدر "شناختی" است. شناخت به معنای مجموعه فرآیندهای عالی ذهن می‌باشد مثل تفکر، اراده، ادراک و توجه. اگر در این موارد یکنواختی باشد و معلم و استاد مطلب نو، جدید و کاربردی برای گفتن نداشته باشد مطمئنا فکر و ذهن به دنبال ساختارشکنی می‌رود.وی در ادامه؛ محور سوم گرایش به اعتیاد را "اجتماعی" خواند و گفت: اغلب جوانان به خصوص در اواخر دوران نوجوانی به برای کسب استقلال، ا از خانواده فاصله می‌گیرند و سپس این فاصله را با دوستان خود پر می‌کنند. دوستان نیز همیشه گروه های کوچک و حتی حق عضویت دارند، این حق عضویت هر چیزی می‌تواند باشد مثلا در گروهی حق عضویت یک پاکت سیگار است یا یک قلیان یا دورهمی‌هایی که مصرف مواد الکلی یا مخدر داشته باشد و همین باعث گرایش جوانان به مواد مخدر می‌شود.فرش‌فروش همچنین یکی دیگر از محورهای اصلی گرایش به مخدرها را "عاطفی" برشمرد و بیان داشت: ممکن است یک سری خلاءهای عاطفی به طور طبیعی در خانواده پیش ‌آید، بچه‌ای که بزرگ می‌شود خواسته‌هایی دارد که والدین با این خواسته‌ها به هر علتی مخالف هستند. همین مخالفت‌ها، کدروت‌ها و رنجش‌های روانی زیادی را پیش می‌آورد و به استقلال وی صدمه می‌زند. جوان برای یافتن این موارد به فضاهای جدید مثل فضای مجازی روی می‌آورد.وی محور آخر را "معنوی" خواند و گفت: وقتی ایمان سست شود اولین اتفاقی که می‌افتد این است که قبح گناه شکسته می‌شود و جوان رفاقت با مواد مخدر را به رفاقت با خدا و اهل بیت ترجیح می‌دهد و از دنیای حقیقی فاصله می‌گیرد. پس باید باورهای مذهبی در جوانان تقویت شود.

 

بازداشت ها به شورای شهر تهران رسید

استانداری تهران با انتشار گزارش هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان در دوره پنجم فعالیت شوراها، نتایج بررسی‌ها در این خصوص را در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار می‌دهد.به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، عملکرد هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان در دوره پنجم فعالیت شوراهای اسلامی نشان می‌دهد در این دوره، طی برگزاری ۶ جلسه، تعداد ۲۹ پرونده مورد بررسی قرار گرفته است. براین اساس ۲۵ نفر به دلیل عدم سکونت، سوء استفاده از موقعیت و سوء استفاده از اموال شهرداری و اقدامات غیر قانونی دیگر براساس ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی هیئت‌های حل اختلاف مورد اتهام قرار گرفته‌اند.همچنین برای ۶ نفر به اتهام جعل مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت و سوء استفاده از موقعیت شغلی به سلب عضویت از شورا رای صادر شده است.این گزارش می‌افزاید، ۹ نفر نیز به اتهام ارتشاء و تبانی در معاملات شهرداری دستگیر شدند که اکنون با قرار وثیقه آزاد هستند و یک نفر به اتهام سوء استفاده از موقعیت و تحصیل مال نامشروع در تعلیق قضایی است.

 

دادگاه‌های مفسدان اقتصادی اخیر رسانه‌ای می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در جلسه امروز ادامه بحث رسیدگی به پیشنهاد مرکز رسانه قوه قضاییه و دستورالعملی که این مرکز در مورد چگونگی اطلاع رسانی داشتند، پیگیری شد و مواد دیگری از این دستورالعمل مصوب شد که البته هنوز تمام نشده و امیدواریم به زودی به اتمام برسد.حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: در جلسه امروز برخی از آقایان پیشنهاد دادند که شاید احیانا نیاز به یک دستورالعمل موقت هم باشد که در این خصوص به معاونت حقوقی دستور داده شد که هرچه سریع‌تر این دستورالعمل را تهیه کند که البته شروع کار دادگاه‌ها متوقف بر این دستورالعمل نیست و جنبه ارشادی و احتیاطی دارد.وی در رابطه با اطلاع رسانی این دادگاه‌ها نیز گفت: اطلاع رسانی به دو صورت است: اول اینکه خود دادگاه‌ها که برگزار می‌شوند تا جایی که علنی است، منتشر شوند؛ چون قبلا این اجازه را نداشتیم؛ اما اکنون منتشر خواهند شد که این یک تغییر کامل اساسی است؛ دوم اینکه سعی می‌کنیم اطلاعات را نوبه به نوبه و زودتر به استحضار مردم برسانیم؛ اعم از اینکه اگر حکمی صادرشد، اگر افرادی دستگیر شدند و یا احیانا اگر افرادی محکوم و یا تبرئه شدند، مردم در جریان رسیدگی‌ها و احکام صادر شده قرار بگیرند که انشاءالله با کمک رسانه‌ها بتوانیم مردم را در جریان این امور قرار دهیم.

 

بهشت زهرا حداقل و حداکثری قبور را تعیین کرد

سعید خال در نشست خبری اظهار داشت: سازمان بهشت زهرا از سال 1345 شروع به کار کرده است و در سال 49 به صورت رسمی افتتاح شده و 48 سال از ساخت آن می‌گذرد.وی خاطرنشان کرد: سازمان بهشت زهرا 584 هکتار مساحت دارد که با احتساب حرم امام خمینی (ره) به 750 هکتار می‌رسد.خال با اشاره به اینکه بهشت‌زهرا قطب فرهنگی تهران محسوب می‌شود، گفت:30 هزار شهید و 4 هزار شهید گمنام در سازمان بهشت‌زهرا وجود دارد و رهبر انقلاب در طول سال حداقل 2 بار در بهشت‌زهرا حضور پیدا می‌کنند.وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 300 هزار اموات در بهشت‌زهرا دفن شده‌اند، گفت:‌2 هزار و 400 نفر مشاهیر در سازمان بهشت‌زهرا دفن شده‌اند.رئیس سازمان بهشت زهرا اظهار داشت: روزانه 150 متوفی در سازمان بهشت زهرا داریم و در سال گذشته 56 هزار و 95 نفر وارد سازمان شدند که 58 درصد اموات مرد و 42 درصد زن بوده است.خال گفت: در طول سال 40 هزار قبر ساخته می‌شود که جزو خدمات عمرانی محسوب می‌شود.وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه حداقل و حداکثر قیمت قبر در بهشت‌زهرا چه میزان است،‌گفت: حداکثر 16 میلیون تومان و حداقل آن رایگان است و با این مبالغ سازمان بهشت‌زهرا خدمات لازم را ارائه می‌دهد.

 

۱۰ استان در طلاق در وضعیت قرمز قرار گرفتند

حبیب‌الله با اشاره به وضعیت قرمز ۱۰ استان کشور در بحث طلاق، گفت: باتوجه به این وضعیت تلاش ما ارتقاء اقدامات پیشگیرانه است، بطوری که بتوانیم با خدمات مشاوره‌ای مانعی برای رشد طلاق در کشور ایجاد کنیم و در گام بعدی بتوانیم سیر آن را کاهشی کنیم.وی هزینه خدمات این مراکز را رایگان دانست و از مسئولین کشوری خواست اعتبار نهادهای حمایتی را ۱۰۰ درصد تخصیص دهند تا این نهادها بتوانند از عهده وظایف خود برآیند.مسعودی فرید در ادامه به وضعیت طلاق در کشور هم اشاره کرد و از ثبت ۱۷۰ هزار طلاق در کشور طی سال گذشته خبر داد و افزود: آمار سه ماهه امسال کاهش طلاق را در کشور نشان می دهد، اما هنوز قضاوت در این زمینه زود است.وی علت اصلی طلاق در کشور را عدم مهارت‌های ارتباطی زوجین عنوان کرد و افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده عدم توانایی زوجین در گفت و گو و برقراری ارتباط، عامل اصلی طلاق در کشور است و مشکلات دیگر از جمله مشکلات اقتصادی در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

گرد و غبار در سیستان،از ۶۰ برابر حد مجاز را  عبورد کرد

رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: طوفانی با سرعت ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت شب گذشته ‌در شمال استان در منطقه سیستان صورت گرفت.علی ملاشاهی ادامه داد: شدت طوفان و غلظت گردوغبار وذرات آلوده کننده هوا به اندازه‌ای بود که شعاع دید را تاحد بسیار زیادی کاهش داده بود.وی ادامه داد: حداکثرمیزان غلظت گردوغبار در این منطقه به ۹۰۷۵ میکروگرم برمترمکعب یعنی ۶۰ برابر حدمجاز رسیده بود.وی اضافه کرد: طوفان شدید بوده ولی از سه شنبه با شدت کمتر تا پایان هفته ادامه خواهد داشت‌.فرمانداری زابل نیز براساس اعلام ستاد بحران، ادارات و سازمان‌ها را در این شهرستان امروز تعطیل کرد.

 

سردار مومنی آمار تلفات جاده ای را اعلام کرد

سردار اسکندر مومنی صبح امروز در جمع خبرنگاران، بابیان اینکه آمار سوانح و حوادث در کشور روند کاهشی قابل‌توجهی داشته است، اظهار داشت: در سال‌های 84 و 85 حدود 28 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شدند و درحالی‌که تعداد خودروها 7 میلیون بود ولی امروز که تعداد خودروها از 20 میلیون گذشته، تعداد کشته‌ها به 16 هزار نفر رسیده است.وی افزود: تعداد خودروها افزایش و کشته‌ها کاهش‌ یافته است که این روند کاهش جای خوشحالی دارد اما یک نفر هم زیاد است و 16 هزار نفر عدد بسیار بالایی است که باید همه تلاش کنیم این عدد به حداقل ممکن برسد.جانشنین فرمانده نیروی انتظامی به 4 راهبرد اساسی کاهش تصادفات جاده‌ای اشاره و عنوان کرد: رعایت و احتیاط مردم، بالا‌بردن ایمنی خودروها، بهتر‌شدن راه‌ها  و جاده‌ها و سرعت بیشتر سیستم امداد و نجات، 4 راهکار کاهش تلفات تصادفات است.

 

معاون رئیس جمهور آمار صحیح رفت و آمد نخبه های کشور را گزارش کرد

رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور، آمار مهاجرت نخبگان ایرانی، تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور و چگونگی فعالیت نخبگان در کشور صحبت کرد.بهترین و معتبرترین آمار برای مهاجرت به صورت کلی همان آماری است که توسط سازمان ملل منتشر می شود.طبق آمار سازمان ملل ایران جزء کشورهایی است که نه مهاجر پذیر و نه مهاجر فرست است؛ ما الان در چنین جایگاهی هستیم و آمار آن نیز هر ساله منتشر می شود.آمارهایی که از قول صندوق بین المللی پول منتشر می شود که تعداد بالایی از ایران مهاجرت کرده اند و این اخبار در سایت ها می چرخد، آمارهای صحیحی نیستند.آمار دانشجویان خارج از کشور ما بسیار پایین است؛ یعنی حدود ۴۷-۴۸ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور داریم که به نسبت جمعیت دانشجویی کل کشور که برابر با ۴ ونیم میلیون است، تقریبا حدود یک درصد می شود.این در حالی است که متوسط دنیا در این زمینه بالای ۳ درصد است و ما بر اساس آخرین آمار نرخ بالایی در زمینه تحصیل دانشجویانمان در دانشگاههای خارجی نداریم.اکنون عربستان ۵برابر ما دانشجو در خارج از کشور دارد. کره ۸ برابر و چین هم ۳۵۰ هزار دانشجو در خارج از کشور دارد و این یعنی تعداد ما به نسبت سایر کشورها کمتر است.البته این بد نیست که ما فرزندانمان را تشویق به تحصیل در رشته های مختلف در خارج از کشور کنیم.اما مهم عدم ماندگاری آنها در خارج از کشور است.طی دوسال و نیم گذشته هزار و صد نفر بازگشته اند که ۷۰ درصد آنها  در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده اند.

 

متخصص مسائل هیدروپلیتیک مافیای بخش آب را مسبب بحران آب کشور دانست

کار بحران آب کشور از مرز بحران گذشته و به زعم بسیاری از کارشناسان شرایط آبی سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل به مراتب بدتر خواهد بود. کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش‌ها در بسیاری از نقاط کشور در شرایطی که تغییر محسوسی در نظام مدیریت منابع رخ نداده و گویا قرار هم نیست رخ بدهد نگرانی‌ها را در این باره افزایش داده است.دکتر مصطفی رشیدی، متخصص مسائل هیدروپلیتیک در رابطه با بحران آب ایران در حوضه‌های مختلف آبریز گفت: تغییرات اقلیمی و سوء مدیریت شدید در مدیریت منابع آب، دو کلیدواژه کلی در توصیف وضعیت کلی است که در اینجا ما بیشتر بر مورد دوم جهت آسیب شناسی متمرکزیم. براساس مناطق و نواحی جغرافیایی و حوضه های آبریز کشور وضعیت به گونه ای است که در حال حاضر هیچ یک از این حوضه ها در شرایط عادی، سفید و خارج از ریسک و خطر نیستند.رشیدی با انتقاد از رویه‌های غلط مدیریتی در مورد ریشه‌های بحران کنونی کشور در حوزه آب گفت: به نظر من، در بخش مدیریت منابع آب داخلی پژوهش‌های زیادی در بخش کشاورزی، منابع آب، مناطق خشک و ... صورت گرفته است و طرح‌های آمایشی نیز مکمل خوبی برای آنهاست؛ اما آنچه کشور را به بحران کنونی آبی وارد کرده، مافیای بخش آب، کشاورزی و صنایع است که به دلیل رویه غیرعلمی و بدون توجه به مطالعات اصیل پژوهشی، منافع و امنیت ملی را فدای منافع شخصی، گروهی، محلی و بومی و شهری خود می‌کنند.

 

آخرین آمار پزشکی قانونی از نزاع در پایتخت منتشر شد

مسعود قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از کاهش ۲.۸ درصدی تلفات حوادث رانندگی در خردادماه امسال خبر داد و گفت: در خرداد امسال ۱۰۶ نفر در حوادث رانندگی استان تهران جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته که ۱۰۹ نفر بود، ۲.۸ درصد کاهش داشته است.وی افزود: از مجموع تلفات حوادث رانندگی در خردادماه امسال ۹۱ نفر مرد و ۱۵ نفر زن بوده‌اند، عهمچنین در این مدت ۳ هزار و ۳۶۴ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده که آمار مصدومین نیز نسبت به گذشته ۳.۹ درصد کاهش داشت.مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال بیش از ۲۵ هزار نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است.قادی پاشا خاطرنشان کرد: از تعداد کل مراجعین نزاع در سه ماهه امسال ۱۵ هزار و ۸۶۷ نفر مرد و ۹ هزار و ۱۳۸ نفر زن بوده‌اند.

 

پایتخت از باج کودکان زباله گرد پرده برداشت

میانگین سنی کودکان زباله گرد ۱۲ سال است و به طور متوسط این کودکان تا ۱۰ و نیم ساعت در روز کار می کنند.بعد از روایت تلخ دو برادر ۷ و ۸ ساله، پژوهشی در خصوص کودکان زباله گرد انجام شد. کودکانی که نیروهای اصلی تفکیک زباله هستند. کنار هر مخزن زباله یکی از آنها تا کمر خم شده، این کودکان به طور میانگین ۱۰ و نیم  ساعت در روز کار می کنند. برخی از آنها تا ۲۰ ساعت هم کار می کنند. کمرشان زیر بار زباله خم شده است و جسم کوچک شان پر از بیماری است.صاحبان گاراژها برای هر بچه ۸۰۰  هزار تومان ماهیانه حقوق می دهند، بدون دستکش و ماسک. ۵۰ تا ۶۰ درصد بچه های زباله گرد در همان محل جمع آوری زباله می خوابند، در همانجا غذا می خورند، مواردی بوده که این کودکان توسط جانوران موذی مانند موش گزیده شده اند.این عضو جمعیت امام علی علیه السلام  ادامه می دهد: ۴۰ درصد این بچه ها بی سواد مطلق هستند. ۳۷ درصد ترک تحصیل کرده اند، ۲۱ درصد یک تا دو کلاس درس خوانده و تنها آنهایی در حال تحصیل بودند که یا ایرانی بودند یا افغان هایی که به همراه خانواده هایشان زندگی می کردند و بیشتر کودکان زباله گرد رویای تحصیل داشتند. ۵۲ درصد در مراکز زباله می خوابیدند، ۴۸ درصد در خانه هایشان که خانه های آنها نیز کوهی از زباله است. ۵۹ درصد این کودکان هنگام جمع آوری زباله همراه دارند، ۴۰ درصد تنها عضو خانواده هایشان هستند که  زباله گردی می کنند، برخی از این کودکان تا ۲۰ ساعت کار می کنند، اما میانگین کار این کودکان  ۱۰.۵ ساعت است، ۶۲ درصد آنها بدون دستکش کار تفکیک زباله را انجام می دهند و به دلیل اینکه دستکش ها خیلی زود پاره می شود، ترجیح می دهند پول دستکش را صرف گرسنگی خواهر و برادرشان بکنند.بر اساس نتایج این تحقیقات، این کودکان دچار بیماری پوستی شدید، ایدز، هپاتیت، اسهال خونی، به دلیل آنکه ماسک ندارند سل، کزاز، سالک پوستی، انگل روده ای، فلج اطفال و خمیدگی ستون فقرات هستند زیرا برخی از آنها بیش از ۷۰ تا ۸۰ کیلو زباله را روزانه بر دوش خود می کشند و نمی توانند از گاری استفاده کنند زیرا مامور شهرداری گاری های آنها را می گیرد. برای این کودکان کارت های غیرقانونی طراحی شده که شهرداری می گوید از جانب ما نیست اما مامورانی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می گیرند که اجازه بدهند این کودکان تفکیک زباله کنند و اگر این باج را ندهند به این کودکان اجازه کار داده نمی شود.

 

سربازان گمنام امام زمان (عج) دو باند بزرگ مواد مخدر را متلاشی کردند

دو باند كلان مواد مخدر در هرمزگان و سيستان و بلوچستان با تلاشهاي سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسايي و اعضاي آنها دستگير شدند.به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت اطلاعات، با اقدامات اطلاعاتي و عملياتي سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره كل اطلاعات هرمزگان و با هماهنگي مقام قضايي، يك محموله كلان مواد مخدر كه به طرز ماهرانه اي در كانتينر حاوي 24 تن برنج جاسازي و با يك دستگاه كاميون تريلر به مقصد استان هاي عمقي كشور حمل مي شد، شناسايي و 1660 كيلوگرم ترياك كشف و ضبط شد و قاچاقچيان دستگير شدند.همچنين با اقدامات اطلاعاتي ديگر سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره كل اطلاعات سيستان و بلوچستان در درگيري مسلحانه كه بيش از 2 ساعت به طول انجاميد، اعضاي يك باند سازمان يافته مسلح قاچاق مواد مخدر متلاشي شدند و 2200 كيلوگرم ترياك، يك قبضه تيربار و يك قبضه كلاشينكف به همراه مهمات كشف و توقيف شد.در اين درگيري يكي از قاچاقچيان مسلح به هلاكت رسيد و ساير عناصر نيز دستگير شدند.

 

خشکسالی گریبان آلمان را گرفت

خشکسالی شدید در آلمان و پایین آمدن سطح آب رودخانه راین سبب پیدا شدن لاشه یک کشتی شد.خشکسالی شدید در آلمان و پایین آمدن سطح آب رودخانه راین سبب پیدا شدن لاشه یک کشتی که ۲۳ سال پیش در این رودخانه گمشده بود شد.خشکسالی شدید در آلمان و پایین آمدن سطح آب رودخانه راین سبب پیدا شدن لاشه یک کشتی گمشده شد.این کشتی که دی هوپ نام دارد، یکصد و ۲۳ سال پیش در این رودخانه مفقود شده بود. لاشه این کشتی در منطقه کلیو اوبروسل در شمال آلمان پیدا شده است.رود راین با ۱٬۳۲۰ کیلومتر طول یکی از طویل‌ترین و مهم‌ترین رود‌های اروپاست که با سرچشمه گرفتن از کوه‌های آلپ از کشور‌های سوئیس، آلمان، فرانسه و هلند عبور می‌کند.نام این رود از ریشه سلتی رنوس به معنی آنچه روان و جاری است(رونده) گرفته شده است.حدود ۸۳۳ کیلومتر از طول رود راین قابل کشتیرانی است و این امر به اهمیت این رود در زندگی مردمان اطراف آن افزوده است.گفتنی است گرمای شدید هوا و کاهش بی سابقه بارندگی در آلمان، زمین‌های زراعی این کشور را به زمین‌های خشک و بی آب و علف تبدیل کرده و ضرر میلیاردی به بار آورده است.از آوریل(فروردین ) باران نباریده است و این مدت، زمان اصلی رشد محصولات در آلمان است.زمان حاضر در آلمان به عنوان دوره وقوع یک فاجعه طبیعی تلقی می‌شود و معیشت مردم را با تهدید رو به رو می‌کند.انجمن کشاورزان آلمان خواستار برگزاری نشست بحران به منظور بررسی مساله کمک‌های فوق العاده شده است.محصول غلات آلمان در سال جاری به میزان ۱۸ میلیون تن یا حدود ۱۸ درصد کاهش یافته و به واسطه آن، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو از درآمد این بخش کاسته شده است.براساس اعلام سازمان هواشناسی آلمان، گرمی و خشکی هوا در تابستان سال جاری در این کشور، دستکم در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.در همین حال، مقام‌های آلمانی می‌گویند، کمبود غلات، کشاورزان را از غذا دادن به چارپایان محروم می‌کند و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

 

ناجا کشور را برای  قاچاقچیان و احتکارگران ناامن کرد

سردار اسکندر مومنی اظهار داشت: این مقام ارشد انتظامی با اعلام اینکه نیروی انتظامی برای برخورد با احتکارگران بسیج شده، تصریح کرد: در این رابطه، انبار‌های بزرگی شناسایی و کشف شده است.سردار مومنی با تاکید بر اینکه بسیاری از کالا‌های کشف شده از انبار‌های احتکارگران با حکم قضائی به چرخه اقتصاد وارد شده اند، اعلام کرد: افرادی که ارز دولتی گرفته و کالایی وارد نکرده اند و در صورتی که کالا‌ها را پس از وارد کردن در انبار‌ها نگهداری می‌کنند، حتما شناسایی، دستگیر و به پرونده آن‌ها رسیدگی می‌شود.جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: دلال‌هایی که سکه خریده اند، تلاش می‌کنند قیمت‌ها پایین نیاید و شایعات مختلفی را در این رابطه ایجاد می‌کنند.این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه در این شرایط معاندین نظام هم بیکار ننشسته اند و منافقان فراخوان‌های بسیاری انجام داده اند، گفت:خوشبختانه مردم به این فراخوان‌ها توجه نکردند و با هوشیاری بالا جواب رد به آن داده اند، مردم می‌دانند نعمت امنیت از نعمت‌های مهم است و قدر آن را می‌دانند.

 

هزینه مالی هر طلاق اعلام شد

دکتر «محمدعلی صادقی‌پور» در نشست خبری پویش ازدواج پایدار، گفت: در یزد دو ازدواج را بیشتر شاهد هستیم که شامل ازدواج در سن بالا 28 تا 30 سال و ازدواج واکنشی در سن 14 و 15 سال که در خیلی از مردم از ترس بسیاری از مسائل یا متاسفانه به تبع برخی تبلیغات ازدواج‌های این سنین، پیدا شده است . وی گفت: متوسط سن ازدواج نسبت به سال‌های قبل بالاتر رفته است اما در آمار صرف یک عدد نمی‌توان نگاه کرد چرا که بحثی درخصوص سن ازدواج وجود دارد که دقیقاً نشان دهنده واکنش مردم است . صادقی پور در خصوص تاثیر اقتصاد بر کاهش ازدواج، گفت: مطالعه‌ای که سالها قبل انجام شد نشان داده از لحاظ مالی هزینه طلاق 70 میلیون تومان است یعنی افراد از بسیاری منافع ملی چشم می‌بندند و حتی هزینه مالی می‌کنند که جدا شوند لذا نمی‌توان گفت اقتصاد تاثیری در ازدواج پایدار دارد. وی تعداد سازمان‌های فعال در حوزه پیشگیری بهزیستی را 150 سازمان ذکر کرد و گفت: اغلب برنامه‌های بهزیستی بر روی سازمان‌های اجتماع محور (cbo)   هست و تقریبا 750 سازمان اجتماع محور فعال در یزد داریم .

 

۴۰۰ زن روهینگیا به دیوان بین‌المللی عدالت شکایت کردند

صدها زن مسلمان روهینگیایی علیه جنایاتی که نظامیان ارتش میانمار و بوداییان افراطی مرتکب شدند، به مجامع جهانی شکایت کرده‌اند.تابستان سال ۲۰۱۷ بود که عملیات نظامی علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین میانمار شروع شد و هزاران نفر از آنان به دست سربازان ارتش کشته شدند. بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان نیز آواره شده و به بنگلادش گریختند. در این میان هزاران زن و دختر روهینگیایی مورد آزار جنسی قرار گرفتند. با توجه به لزوم ثبت و مستندسازی جنایات صورت گرفته در حق مسلمانان، بیش از ۴۰۰ زن شکایت به دیوان بین‌المللی عدالت موسوم به (ICC) را امضا کرده‌اند. این زنان یا مورد آزار قرار گرفته‌اند و اعضای خانواده‌اشان به دست نظامیان و بوداییان میانماری کشته شده‌اند.باتوجه به بی‌سواد بودن اکثریت این زنان آواره، گروه Shanti Mohila (زنان صلح‌طلب) تشکیل شده تا نمایندگی این زنان بی‌پناه را برعهده بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha