چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
شهیدان سردار سلیمانی و المهندس

حوزه/ استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه شهدا از منظر شهید سلیمانی، گفت: اعتقاد به ولایت فقیه در همه‌ ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی نمود داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، روح الله رفعتی پور در نشست مجازی با موضوع «مؤلفه‌های مکتب حاج قاسم» در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان با اشاره به خطبه‌ی نماز جمعه‌ی رهبر معظم انقلاب در ۲۷ دی ۱۳۹۸ گفت: در این خطبه، شهید سلیمان به عنوان یک مکتب و مدرسه‌ای درس‌آموز معرفی شد که شناخت آن، مستلزم شناخت مکتب اسلام است، همچنین، رهبر انقلاب با برشمردن برخی از شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی، اولین شاخص آن را را توحید دانست و این مکتب توحیدی را به عنوان الگویی کم نظیر برای مسیر انقلاب و نظام اسلامی، بیان کردند.

وی با اشاره به جایگاه شهدا از منظر شهید سلیمانی اظهار کرد: ایشان، بر این باور بود که شهدا با تمسک به اخلاصی که برخاسته از اصول دین است، به این مقام والا رسیدند. از این رو، شهید سلیمانی، در وصیت‌نامه و نیز نامه‌هایی که خطاب به فرزندان شهدا می‌نوشت، اخلاص را مهم‌ترین رکن تقرب به خداوند بیان می‌کرد و به یقین می‌توان گفت حاج قاسم، خود، عامل به این عمل و الگوی به تمام معنای آن بود.

رفعتی پور، شهید سلیمانی را مصداق ولایت مدار حقیقی برشمرد و تصریح کرد: اعتقاد به ولایت فقیه در همه‌ی ابعاد شخصیت سردار سلیمانی نمود داشت. او همواره امام خمینی (ره) را تجدیدگر اسلام ناب می‌دانست و در عرصه‌های دیپلماسی با تأسی به امام خمینی و امام خامنه‌ای، مؤلفه‌های ظلم ستیزی، عدالت خواهی، دفاع از مظلومان، امید بخشی و تقویت روحیه‌ی شهادت طلبی را مد نظر قرار می‌داد.

استاد دانشگاه، حبّ به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را یکی دیگر از مؤلفه‌های مکتب سلیمانی دانست و گفت: در بحران‌ها و مشکلاتی که در جبهه‌های جنگ، به وجود می‌آمد، حاج قاسم با توکل به خداوند متعال و توسل به ذات مقدس چهارده معصوم علیهم السلام، بر مصائب و سختی‌ها فائق می‌شد و حتی به یقین می‌توان گفت، عشق او آنقدر زیاد بود که در نحوه‌ی شهادتش نیز ظهور و بروز پیدا کرد، به نحوی که جدا شدن سر و دست، تکه تکه شدن و سوختن پیکر هنگامه‌ی شهادت، حکایت از این محبت و ارادت حقیقی دارد.

وی در ادامه، با اشاره به ویژگی دنیا گریزی در شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: با وجود موقعیت‌ها و مقامات بالای دنیوی که برای حاج قاسم پیش می‌آمد اما وی به همه‌ی مقام‌ها، مدال‌ها و درجات نظامی بی اعتنا بود و با این‌که مقام معظم رهبری بالاترین مدال نظامی کشور، یعنی نشان ذوالفقار را به وی اهدا نمودند ولی شهید سلیمانی، هیچ‌گاه این مدال را به لباس خود نصب نکرد و همواره خود را خادم و سرباز این ملت می‌دانست.

استاد دانشگاه، تلفیق معنویت و سیاست را از مؤلفه‌های بارز مکتب شهید سلیمانی بیان کرد و گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های سردار سلیمانی، توجه به سیاست همراه با معنویت بود. در بین همه‌ی دیپلمات‌ها و مقامات کشور اعم از سیاسی و نظامی او با اخلاق محمدی و نورانیتی که در قلب و کلام خود داشت، تنها کسی بود که توانست رئیس جمهور روسیه را قانع کند تا با ایران برای دفاع از سوریه متحد شده و وارد عرصه‌ی میدان جنگ علیه داعش بشود. همچنین این شهید بزرگوار در هیمنه‌ی سخت جنگ نیز همواره به شدت مراقب بود که به کسی تعدی نشود و حتی ناخواسته، انسانی مورد ظلم و تجاوز قرار نگیرد.

رفعتی پور با اشاره به مسأله‌ی دشمن‌شناسی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان حفظ نظام اسلامی، آن را یکی از شاخصه‌های مهم مکتب شهید سلیمانی دانست و بیان کرد: باور به وجود دشمن و شناخت نقشه‌ها و ترفندهای دشمنان، دو امر بسیار ضروری برای پایداری و قدرتمندی نظام است که این دو مؤلفه به صورت توأمان در شخصیت شهید سلیمانی، تجلی داشت.

وی با بیان نگاه جهانی و فرامنطقه‌ای شهید سلیمانی به حوادث و اتفاقات، به تبیین این مسأله پرداخت و گفت: از نظر شهید سلیمانی، برای مقدمه سازی حکومت جهانی امام زمان (عج)، نگاه حزبی، کشوری و منطقه‌ای کافی نیست و لازم است نگاه ما، نگاهی تمدن ساز برای همه‌ی جهانیان باشد. در همین راستا، حاج قاسم توانست با کمک برخی از کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای و در حقیقت با ایجاد یک ارتش بین‌المللی، داعش را نابود کند و قدرت و اقتدار اسلام و نظام اسلامی را به همه‌ی دنیا نشان دهد.

استاد دانشگاه، با اشاره به برخی دیگر از مؤلفه‌های مکتب سلیمانی و رسالت ما در قبال زنده نگه داشتن آن، افزود: استقامت و ثبات قدم، شجاعت، علاقه به کتاب و مطالعه، انسان‌دوستی، تهذیب نفس و سیر و سلوک، روحیه‌ی شهادت طلبی از ویژگی‌های شهید سلیمانی است. بر این اساس، با وجود این‌که، وی دیگر در میان ما نیست و به آرزوی دیرین خویش رسید اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، شهید سلیمانی را نباید یک فرد، بلکه باید یک مکتب بدانیم، و با مطالعه‌ی زندگی و وصیت‌نامه‌ی این شهید والا مقام، تلاش کنیم، در نسل آینده، فرزندانی سلیمانی گونه، پرورش دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha