دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
تصاویر/ نشست خبری رئیس جدید مرکز آموزش های مجازی موسسه آموزشی امام خمینی(ره)

حوزه/ بسیاری از ریزش‌های انقلاب که تا کنون رخ داده به این خاطر بوده است که افراد با مبانی اعتقادی آشنایی نداشتند. رهبر معظم انقلاب با اشاره به کارهای سطحی و دور از مبانی، تعبیر زیبایی دارند و فرمودند بی مایه فطیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا در نشست خبری که با موضوع برگزاری دوره های طرح ولایت در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد گفت: این طرح ۲۵ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. محتوا، کتب و متون آن، توسط موسسه امام خمینی (ره) تهیه و تدوین می‌شود.

رئیس مرکز آموزش‌های آزاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در آغاز برگزاری طرح ولایت بعضی از مراکز به صورت جدی به میدان آمدند، بسیج دانشجویی با توجه به دغدغه‌ای که نسبت به مبانی اندیشه اسلامی داشت یکی از این مراکز بود.

وی بیان داشت: دوره‌های طرح ولایت تاکنون برای گروه‌های مختلف دانشجویان، طلاب، اساتید، متخصصین پزشکی، دانشکده امین ناجا، بنیاد شهید و برخی گروه‌های دیگر برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا گفت: دوره‌های طرح ولایت با اهتمامی که مرحوم آیت الله مصباح یزدی به آموزش مبانی اندیشه‌ای داشتند، شکل گرفت و مورد حمایت جدی مقام معظم رهبری قرار گرفت. لذا این طرح ولایت از آغاز شکل‌گیری موافقان و مخالفان بسیار جدی داشته است، دلیل این مسئله تعارض طرح با تفکرات مادی گرایی و سکولاری است. آنها معتقدند که طرح ولایت رقیب جدی تفکرات مادی گرایی است و با آن دشمنی می کنند.

رئیس مرکز آموزش‌های آزاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی های طرح افزود: ویژگی طرح ولایت این است که مباحث مطرح شده در آن انسجام و نظم مشخصی دارد و هر فراگیری که شش کتاب طرح ولایت را می‌گذراند به منظومه فکری اسلام مسلط می‌شود و این قدرت را پیدا می‌کند که در مقابل شبهات اعتقادی دچار تزلزل نشود. شش کتابی که در دوره‌های طرح ولایت تدریس می‌شود کتاب‌های معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست است.

حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا افزود: هر یک از این سرفصل‌ها در این کتابهای فوق به وجهی از وجوه نظام اندیشه اسلامی می‌پردازد و در صدد است که با تبیین این گزاره‌ها دانشجویان را با نظام کلی تفکر اسلامی آگاه سازد.

رئیس مرکز آموزش‌های آزاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با شاره با فارغ التحصیلی ۱۰۰ هزار نفر در این طرح، گفت: این افراد اقشار مختلفی چون دانشجو و طلبه، اساتید هستند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری این طرح در جامعه و در میان جوانان و مهمتر خنثی سازی شبهه های اعتقادی، گفت: معتقدیم که دوره‌های پاسخ به شبهات اعتقادی در دوران‌های مختلف به اشکال مختلفی مطرح شده است، کسانی که به کتب طرح ولایت مسلط می‌شوند، توانایی پاسخگویی به شبهات را تا حدودی پیدا می‌کنند. چرا که کتب طرح ولایت اصول کلی حاکم بر پاسخگویی به شبهات را در اختیار فراگیران قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا افزود: البته پاسخگویی به تمام انواع شبهات نیاز به تمرین و دوره‌های تکمیلی دارد. بسیاری از ریزش‌های انقلاب که تا کنون رخ داده به این خاطر بوده است که افراد با مبانی اعتقادی آشنایی نداشتند. رهبر معظم انقلاب با اشاره به کارهای سطحی و دور از مبانی، تعبیر زیبایی دارند و فرمودند بی مایه فطیر است.

رئیس مرکز آموزش‌های آزاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اجرای این طرح از نظر تنظیم محتوای، برگزار دوره های و تربیت استاد و اعزام اساتید و مورد تأیید بودن این مؤسسه، باید از سوی این مؤسسه اجر شود.

وی بیان داشت: تنظیم محتوای درس تربیت استاد طرح، برگزاری دوره ها برای اقشار مختلف به صورت متمرکز و غیر متمرکز از جمله فعالیت هایی است که از سوی این مرکز آزاد اندیشی برگزار می شود

حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا با بیان این که ما به دنبال دانش افزایی برای گروه های مختلف در طرح ولایت هستیم، اضافه کرد: یکی از این گروه ها روحانیون عقیدتی می باشند که در این رابطه ۴۰ نفر برای امر استادی تربیت شدند.

وی بیان داشت: ار نظر ما طرح ولایتی رسمیت دارد که محتوای آن از سوی مؤسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی(ره) طراحی شود و اجرا شود و اگر غیر این باشد آن دوره مورد تأیید این مؤسسه نیست، چون مباحثی که در این دوره ها ارائه می شود عقلی است و اگر درست و صحیح ارائه نشود حتی ممکن سبب شبهه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha