دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
علیرضا مختارپور قهرودی، رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

حوزه/ مختارپور قهرودی، گفت: متن روایت‌های راویان و تصاویر موجود در این کتاب، ترسیم‌کننده صحنه‌های بی‌بدیل و اعجاب‌آور و شگفت‌انگیزی است که اگر مدارک و مستندات متقن برای آن وجود نداشت شاید باور مجاهدت این مجاهدان خاموش و بی‌ریا و گمنام برای آیندگان بسیار دشوار می‌نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، علیرضا مختارپور قهرودی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در دوازدهمین آیین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «حوض خون» که امروز ۲۲ اسفندماه در بیمارستان سابق شهید کلانتری اندیمشک برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در مهرماه سال جاری در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان زنجان ضمن تأکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی درخصوص دفاع مقدس و شهدای عظیم‌شأن به نکته مهم دیگری اشاره کرده‌اند و آن لزوم تحلیل‌ها و استنتاج‌های جامعه‌شناختی و روان‌شناختی درباره خاطره‌نویسی‌ها و مراسم باشکوه تشییع پیکر مطهر شهدا در شهرهای مختلف است و سپس به کتاب حوض خون اشاره و احساس شگفتی و احترام خود نسبت به خدماتی که این بانوان انجام داده و زحماتی که کشیده‌اند را بیان کرده‌اند.

وی گفت: در آن ماه‌های اولیه که هنوز دستگاه‌های اجرایی و قوای نظامی کشور فاقد هماهنگی و امکانات لازم بود، نقش مهم و اصلی در دفاع در برابر دشمن و پشتیبانی از رزمندگان ایران بر عهده عموم اهالی میهن‌دوست شهرهای مختلف خوزستان قرار گرفت.

مختارپور قهرودی گفت: جوانان دلیر خوزستانی وظیفه جلوگیری از پیشروی دشمن را عهده‌دار شدند و بسیاری از طبقات مختلف مردم نیز به انجام امور پشتیبانی از دفاع مقدس از تأمین مواد غذایی و البسه گرفته تا تهیه اقلام پزشکی و ملزومات عمومی رزمندگان پرداختند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بیان کرد: در این میان و با توجه به وضعیت آب‌وهوای خوزستان و آثار و تبعات جنگ و کمبود امکاناتی همچون لباس و پتو و ملافه، برخی از شیرزنان در اهواز و اندیمشک به‌صورت کاملاً خودجوش مرکزی برای شستن لباس‌ها و پتوهای برگشتی از خط مقدم به پا کردند تا این اقلام پس از شست‌وشو و آماده‌سازی مجدداً مورد استفاده رزمندگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در همان هفته‌های اول حمله دشمن، با اذن حضرت امام (ره) برای حمایت از رزمندگان و کمک به تأمین نیروی انسانی و جمع‌آوری امکانات به خوزستان رفته و در آنجا مستقر شدند در خاطرات خود از روزی یاد می‌کنند که از سالنی بازدید کرده‌اند که زنانی لباس‌های خونین و خاک‌آلود رزمندگان را در آنجا می‌شستند و پارگی لباس‌ها را رفو می‌کردند و بعد از اتوکشی آن‌ها را آماده ارسال به خط مقدم می‌ساختند. ایشان از کار آن بانوان به‌عنوان کار سخت و عظیمی یاد می‌کنند که هیچ‌کس هم از آن‌ها خبر ندارد.

مختارپور قهرودی تصریح کرد: حماسه این مهربانوان غیور اهوازی و اندیمشکی، همچون صدها حماسه دیگر، ناگفته و مغفول مانده است. اینک به برکت بصیرت دفتر مطالعات جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی و به همّت هشت‌تن از بانوان جوان نسل جدید انقلاب، تحقیق جامعی دربارۀ تاریخ شفاهی مجاهدت بانوان اندیمشک صورت گرفته و نتیجۀ آن به قلم روان و تأثیرگذار خانم فاطمه‌سادات میرعالی به رشتۀ تحریر در آمده و با نام حوض خون در گنجینۀ آثار مکتوب فاخر دفاع مقدّس قرار گرفته و منتشر شده است.

وی در پایان گفت: متن روایت‌های راویان و تصاویر موجود در این کتاب، ترسیم‌کننده صحنه‌های بی‌بدیل و اعجاب‌آور و شگفت‌انگیزی است که اگر مدارک و مستندات متقن برای آن وجود نداشت شاید باور مجاهدت این مجاهدان خاموش و بی‌ریا و گمنام برای آیندگان بسیار دشوار می‌نمود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha