یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
جامعه القران

حوزه/ عبداللهی گفت: تربیت بیش از ۳ هزار حافظ کل قرآن کریم، برگزاری دوره‌های تربیت مربی و تاسیس بیش از ۹۰ شعبه تنها بخشی از فعالیت های جامعة القرآن کریم در اصفهان است.

محمدرضا عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان از تاسیس اولین شعبه جامعه القرآن کریم در سال ۱۳۷۸ در شهر مقدس قم خبر داد و گفت: در همان سال دومین شعبه در شهر اصفهان تأسیس شد و به حول قوه الهی هم اکنون در ۴۰۰ نقطه کشور دارای شعبه است که بیش از ۹۰ شعبه آن در استان اصفهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه خیلی از خواهران و برادران که آشنایی کافی با جامعة القرآن ندارند، این سوال در ذهن آنها مطرح می شود که فرق میان جامعة القرآن و دیگر نهادها و موسسات قرآنی چیست، گفت: پدرسید محمد حسین طباطبایی (علم الهدی) بعد از این که سید محمدحسین حافظ برجسته قرآن گردید و در کشور و دنیا مطرح شد، در دیداری که با علما و آیات عظام داشت به این مسئله پرداخت که آیا خردسالانی که هم سن محمدحسین هستند می توانند توانایی های او را داشته باشند و حافظ قرآن شوند یا خیر؟

مدیر جامعة القرآن استان اصفهان افزود: حجت الاسلام طباطبایی بر این عقیده است که تمام کودکان و نوجوانان می توانند حافظ قرآن و علوم قرآنی شوند، لیکن مربیان، پدران و مادران باید روش‌های صحیح آموزشی قرآن به کودکان را یاد بگیرند و سپس شروع به آموزش نمایند.

وی تصریح کرد: حجت الاسلام طباطبایی پس از سفارش و تاکید علما اقدام به تأسیس شعب جامعة القرآن کرد و تمامی آموزش هایی که به فرزند خود سیدمحمدحسین داده بود را به صورت کتاب در آورد و مربیان پس از گذراندن دوره های تربیت مربی در قم در واحد های شهر خود مشغول به تدریس می شوند.

عبداللهی ادامه داد: حاج آقا طباطبایی آموزش قرآن را از حالت سنتی به روش‌های جدید و امروزی تبدیل نمود به صورتی که کودکان و قرآن آموزان از اول تا آخر آن با شادی و نشاط و ذوق فراوان در کلاسها شرکت می کنند.

وی افزود: طرح دیگری که در جامعة القرآن اجرا می‌شود، تربیت حافظان کل قرآن می باشد که جامعه القرآن کریم در کنار دیگر موسسات قرآنی اقدام به برگزاری دوره های حفظ کل قرآن کرده و تاکنون بیش از ۳۵۰۰ حافظه کل قرآن در استان اصفهان تربیت شده است.

مدیر جامعه القرآن کریم استان اصفهان اظهار کرد: ما گسترش فعالیت های قرآنی را مدیون امام خمینی (ره) و شهدا هستیم که با جانفشانی و گذشتن از خود باعث شدند تا موقعیت ایجاد مراکز قرآنی و اجرای برنامه‌های قرآنی فراهم گردد.

وی افزود: شاید بعضی می‌گویند بعد از انقلاب چه کار فرهنگی مذهبی شده است، فقط کافی است به آنها بگوییم از صدر اسلام تا حالا در کجای تاریخ دیده یا شنیده اید که در یک استان در کمتر از چند سال هزاران حافظ کل قرآن تربیت شود و این کار کوچکی در کنار هزاران کار قرآنی دیگر است که در کشور در حال انجام می باشد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: موسسه جامعة القرآن یک نهاد مردمی می باشد و هیچ بودجه دولتی ندارد و از بدو تاسیس تاکنون توسط مردم اداره و تامین شده؛ که جا دارد از مردم خیر و همچنین از مسئولین که ما را یاری نمودند تشکر نماییم.

وی توضیح داد: جامعة القرآن دارای سه بخش شامل واحد برادران، واحد خواهران و واحد خردسالان است که برای هریک از بخش ها برنامه های خاصی طراحی شده است.

مدیر جامعة القرآن کریم اصفهان در توضیح واحد خردسالان اظهار کرد: خردسالان از سن چهار سالگی وارد جامعة القرآن می شوند و تا قبل از دبستان توانایی هایی همچون حفظ آیه هایی از قرآن به روش خاص کودکانه همراه با ترجمه تفسیر و داستان و نیز حفظ جزء ۲۹ و ۳۰و..... قرآن و کودکانی که از توانایی بیشتری برخوردار باشند حافظه کل قرآن می شوند، همچنین روخوانی و روانخوانی کل قرآن را قبل از ورود به دبستان یاد می گیرند، توانایی سخنوری، خطبه خوانی در مجامع عمومی در حد عالی را هم بعضا آموزش می بینند و به آنها در حد قابل قبول، هماهنگ با آیات قرآن و داستان های آن آموزش نقاشی داده می شود.

وی افزود: خواهران و برادران از ۹ ساله به بالا در تمام سنین (دانش آموز، دانشجو و طلبه، شاغل و خانه دار و.....) می‌توانند در برنامه های جامعة القرآن شرکت می کنند.

عبداللهی در ادامه به اهم برنامه های شعبه واحد خواهران و برادران اشاره کرد و گفت: طرح حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تفسیر، مفاهیم و تجوید برگزار می شود، همچنین دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان در اردیبهشت هر سال برای این دوره ثبت نام می کنند و پس از گذراندن دوره آزمایشی در تابستان و موفقیت در این دوره، وارد دوره اصلی می‌شوند و از اول مهرماه هر روز از ساعت ۷ الی ۱۳ در کلاس‌های حفظ، تفسیر و مفاهیم و تجوید و..... در طول یک سال شرکت می نمایند و حافظه ۲۵ جز الی کل قرآن کریم می‌شوند.

وی افزود: از دیگر برنامه‌ها کلاس‌های تفسیر و مفاهیم که به صورت مستقل در جامعة القرآن برگزار می گردد، روخوانی و روانخوانی قرآن همراه با ترجمه لغات برای افراد مبتدی و همچنین برنامه های متنوع قرآنی دیگر چون مسابقات و جشن های قرآنی و..است.

عبدالهی اضافه کرد: جامعه القرآن کریم اصفهان دارای ۷۰۰ نفر کادر اعم از مدیر مسئول، استاد، مربی و کارمند می باشد که بیشتر آنها نیروهای تمام وقت هستند که با خلوص و برای رضای خدا با کمترین حق الزحمه مشغول به فعالیت هستند.

مدیر جامعه القرآن کریم اصفهان بیان کرد: تعداد قرآن آموزان به ویژه در فصل تابستان تا بیست هزار نفر نیز می‌رسند و در فصول غیر از تابستان بین پنج الی هفت هزار نفر بوده، در آموزش این افراد مربیان دوره های آموزشی را گذرانده و سعی می‌کنند به ساده ترین روش آموزش قرآن را برای قرآن آموزان داشته باشند.

عبدالهی افزود: حفظ قرآن روش خاصی ندارد، بلکه نیازمند تلاش و پشتکار قرآن آموز است و هنگامی که مربی آموزش را ارائه می‌دهد قرآن آموز با تلاش و پشتکار خود و تمرین و تکرار می‌تواند قرآن را حفظ کند.

وی در ادامه از دستاوردهای جامعه القرآن کریم استان اصفهان یاد کرد و افزود: حفظ آیات موضوعی با زبان اشاره ویژه خردسالان ۴ الی ۵ سال، آشنایی با خطبه خوانی و سخنوری، همچنین آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن هزاران کودک قبل از ورود به مدرسه، آشنایی ده‌ها هزار نفر با ترجمه، تفسیر و مفاهیم قرآن از از دیگر دستاوردهای این نهاد است.

عبداللهی در پایان از تربیت هزاران نفر حافظ یک جز، ۵ جز، ۱۰جز، ۲۰ جز، ۲۵ جزء قرآن کریم، تربیت بیش از ۳ هزار حافظه کل قرآن کریم، برگزاری دوره‌های تربیت مربی و اشتغال بکار بیش از ۷۵۰ نفر کادر مربی قرآن و نیز تشکیل مجمع حافظین کل قرآن، تاسیس بیش از ۹۰ شعبه در استان اصفهان، تاسیس مرکز تخصصی تفسیر و مفاهیم قرآن کریم، راه اندازی مراکز پیش دبستانی قرآنی و مرکز آموزش و آمادگی آزمون کارشناسی ارشد ویژه حافظان قرآن کریم به عنوان دیگر دستاوردها و فعالیت های جامعة القرآن کریم استان اصفهان اشاره کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha