سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالنبی موسوی فرد- امام جمعه اهواز

حوزه/ مسئولان و مدیران استانی و کشوری و مردم خوب آبادان و خرمشهر تمام‌قد در میدان حضور داشتند و تلاش می‌کردند نیازمندی‌های موردنیاز را به میدان بیاورند. سهم مردم، سهم بسزایی بود. بعضی از عزیزانی که از سایر استان‌ها می‌آمدند، باورشان نمی‌شد که مردم خوزستان این‌قدر خون‌گرم باشند.

خبرگزاری حوزه - تهران/ در پی حادثه تأسف‌بار جان‌باختن و مجروح شدن تعدادی از هموطنان در اثر فرو ریختن یک ساختمان در آبادان، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت به بازماندگان مصیبت‌دیده این حادثه، به مسئولان دستور دادند ضمن سرعت عمل برای کاستن از تلفات، مقصران حادثه مورد پیگرد و مجازات عبرت‌آموز قرار بگیرند و از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری شود. رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اهواز جزئیات و وضعیت رسیدگی به حادثه آبادان را بررسی کرده است. حجت‌الاسلام موسوی‌فرد از مسئولانی است که از ساعات اولیه به‌صورت میدانی در محل حادثه حاضر بود.

شما از همان ساعات اولیه در محل ریزش ساختمان متروپل آبادان حضور داشتید، شرایط آن ساعات را چگونه توصیف می‌کنید؟

من از همان ساعات اولیه این حادثه از نزدیک بازدید میدانی داشتم؛ مخصوصاً روز دوم که کسی تخمین نمی‌زد عمق فاجعه تا این حد باشد؛ چون تعداد قابل‌توجهی از عزیزانی که آنجا مشغول کار بودند، از حادثه جان سالم به در بردند. تقریباً چهار طبقه‌ این برج تکمیل شده بود و برای تکمیل مابقی آن مشغول کار بودند. تعداد قابل‌توجهی از عزیزانی که مصدوم حادثه هستند و همچنین افرادی که جان خودشان را از دست دادند، کسانی بودند که در این برج کار می‌کردند. خدای متعال را سپاسگزاریم که حادثه در ساعت شلوغی روز اتفاق نیفتاد؛ چون خیابان امیری که این ساختمان در آن‌جا واقع شده، مخصوصاً در ساعات مغرب و بعد از مغرب پرتردد است، ولی این اتفاق نزدیک اذان ظهر افتاد.

در خصوص آواربرداری هم در آن دو سه روز اول خیلی با احتیاط کار انجام می‌شد؛ تا اگر احیاناً عزیزی زیر آوار زنده بود، بتوان او را نجات داد.

چه ظرفیت‌هایی به صحنه آمدند تا آواربرداری به سریع‌ترین صورت ممکن انجام شود؟

از همان ساعات اولیه از اهواز، آبادان، پالایشگاه نفت آبادان، خرمشهر، منطقه آزاد اروند و سایر دستگاه‌های مرتبط با دستگاه دولتی به میدان آمدند. بیل مکانیکی با بوم‌های متعدد، لودرها و کامیون‌های متعدد در صحنه حضور داشتند و تیمی هم از آتش‌نشانی تهران که ابزارشان خیلی کامل بود و عزیزانی هم از شیراز آمدند.

حضورشان سازمان‌یافته بود؟

بله، سازمان‌یافته آمدند. آن‌ها با تمام تجهیزات در صحنه حاضر شدند. بنده بیل‌های مکانیکی و کامیون‌های متعددی را از نزدیک دیدم. لودرهای بسیار پرتوان از بندر خرمشهر وارد صحنه شد. ابزار کامل بود. وزیر کشور و مدیران عالی‌رتبه‌ استانی شبانه‌روز در اینجا حضور داشتند و رصد می‌کردند. متخصصانی هم از تهران و از شهرهای گوناگون آمدند. تیم‌های گوناگونی جلسات متعدد می‌گرفتند. دوربین‌هایی در اطراف ساختمان نصب شد و آنجا را زیرنظر دقیق خودشان قرار دادند و با دقت دنبال می‌کردند که در حین آواربرداری اتفاقی ناخواسته برای این عزیزان نیفتد.

انصافاً مردم خوب آبادان و خرمشهر تمام‌قد در میدان حضور داشتند، عزیزان از جاهای دیگر هم آمدند و دستی در آتش داشتند و تلاش می‌کردند نیازمندی‌های موردنیاز را به میدان بیاورند. سهم مردم، سهم بسزایی بود. بعضی از عزیزانی که از سایر استان‌ها می‌آمدند، باورشان نمی‌شد که مردم خوزستان این‌قدر خون‌گرم باشند.

همین الآن هم تعدادی از مواکب اربعین در آبادان و خرمشهر مستقرند و خدمت‌رسانی می‌کنند.

امکاناتی که برای مدیریت قضیه در میدان حاضر شده بودند پاسخ‌گوی نیاز بود؟

بله! ظرفیت‌هایی که نیاز بود، حتی بیش از حد نیاز در میدان وارد شدند. الحمدلله تمام ظرفیت‌های موجود و در اختیار را به میدان آوردند و همه را به‌کار گرفتند.

یکی از نکاتی که در پیام رهبر انقلاب برای این حادثه به چشم می‌خورد، تأکید ایشان بر پیگرد قضائی و اقدام عبرت‌آموز با مقصران این حادثه است. چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

در نامه‌ ۵۳ نهج‌البلاغه، یکی از نکاتی که امیرالمومنین علیه‌السلام به مالک اشتر خیلی اصرار می‌کنند، عیون و نظارت‌هاست. متأسفانه با همه‌ ظرفیت‌هایی که در نظام مقدس اسلامی موجود است، عمده‌ مصیبت‌ها و مشکلات‌ ما به‌خاطر نظارت‌های ضعیف است. منظورم همه‌ دستگاه‌های نظارتی است. در طول این ۴۳ سال هر کجا نظارت قوی بوده ما آنجا کمترین آسیب را داشتیم. اگر نظارت‌ها و حراست‌ها و مجموعه‌هایی که در نظام مقدس اسلامی جایگاه‌شان نظارت است به‌معنای واقعی کلمه فعال می‌شدند، این اتفاق نمی‌افتاد. امیدوارم بعد از این آسیبی که وارد شد، دستگاه نظارتی تقویت شود و تمام‌قد در میدان باشد. باید مسئولین کشور اعم از هر سه قوه پیگیر این قضیه باشند تا از این تاریخ به بعد ما شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

در خصوص مطالبه‌ جدی رهبر انقلاب برای برخورد با همه دستگاه‌هایی که به هر شکلی در این مسائل دخالت داشتند باید گفت که مخاطب اول، خود دستگاه‌های اجرایی است که باید در این مسئله خوب ورود پیدا کنند و اگر احیاناً کسانی در دستگاه‌های اجرایی تقصیر داشتند، باید با آن‌ها برخورد شود. الحمدلله قوه‌ قضائیه هم به‌خوبی به میدان آمد و بنا شد با تمام دستگاه‌هایی که به هر شکلی در این مصیبت دخیل بودند برخورد قاطع داشته باشند و تاکنون ۱۴ نفر در رابطه با حادثه دستگیر شده‌اند. از طرف آقای دادستان کل هم تیمی به اینجا آمد و یک هفته در محل مستقر شد تا حقی از کسی پایمال نشود.

بخش دیگر این حادثه هم مربوط به خسارات و ضایعاتی است که به مردم وارد شده است. وضعیت مردم آسیب‌دیده چگونه است؟

متأسفانه با فروریختن این برج تعداد قابل‌توجهی از خانه‌ها و مغازه‌های اطراف آسیب دید؛ به‌گونه‌ای که مجبور شدیم برای دسترسی سریع عزیزان به برج، بعضی از خانه‌ها و مغازه‌هایی را که در اطراف بودند تخریب کنیم و این اتفاق افتاد. شاید سی چهل ساختمان و مغازه‌های متعدد در اطراف ساختمان متروپل آسیب دیدند. تعدادی از کارگرانی که در اینجا کار می‌کردند هم نجات پیدا کردند. من به جاهای گوناگون مراجعه کردم و دیدم یکی از مغازه‌دارهای اطراف می‌گفت که الآن تعداد قابل‌توجهی از کارگرهایمان بیکار شدند و عده‌ای مغازه‌ها و خانه‌هایشان خراب شده است. آن بخش‌هایی هم که دارند آواربرداری می‌کنند فعلاٌ امکان فعالیت نیست.

بنده به دیدار تعدادی از بازماندگان که رفتم، از ناحیه‌ این عزیزان جز بزرگواری و حلم چیز دیگری ندیدم. پدری را دیدم که همراه فرزندش در این ساختمان کار می‌کرده، در همان روز پدر یک سمت ساختمان بوده و پسرش با فاصله چند قدمی همراهش بوده، یک لحظه ساختمان فروریخته و فرزندش زیر آوار رفته بود. من وقتی پدر را دیدم، گفت، به هر حال مصلحت الهی بوده حالا درست است که عده‌ای کم‌کاری کردند، ولی مرگ دست خدای متعال است. بعضی دیگر میگفتند وقتی می‌بینیم وزیر و مسئولین در میدان حضور دارند و با ما هم‌درد هستند، برای ما التیام‌بخش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    قربون جدت فدای اخلاصت مسئولین باید در مسئولیت خود در میدان و صحنه باشند تا چنین فجایعی بوجود نیاید!!!