یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
تصاویر / دیدار نوروزی آیت الله  محمد جواد فاضل لنکرانی با آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ این بسیار ساده لوحانه و کوته فکری است که شخصی مطرح کند ما با اسرائیل و دشمنان چکار داریم؟ ما بنشینیم مشغول کار یا درس و بحث خود شویم! این واقعا درست نیست، با چنین تفکری چگونه می توان ادعا کرد که دین اسلام دین کامل و جامعی است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در مسجد این مرکز برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت کسب علم و لزوم عمل به دانسته ها و آموخته های علمی پرداخت.

وی گفت: مطابق روایاتی که از ائمه اطهار(ع) به دست ما رسیده است، کسب علم باید همراه با عمل باشد چرا که اگر انسان به آنچه می داند و آموخته است عمل نکند هم خود انسان هلاک می شود و هم دیگران را هلاک می کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: در روایتی تأکید شده است که علم با عمل مقرون است و اگر انسان ارزش علم را بداند طبعا وارد عمل نیز می شود و یک رابطه دو طرفه بین علم و عمل وجود دارد و علم، عمل را فرا می خواند.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: وقتی انسان علم پیدا کرد بعد از آن وارد حیطه عمل می شود و آن علم ریشه دار شده و در عالم برزخ و قیامت نیز همراه اوست.

وی افزود: مطابق روایات ممکن است کسی در دنیا به عالم بودن مشهور باشد اما علم از او جدا شود و در عالم برزخ و قیامت جاهل محشور شود و آن علم به داد او نرسد چرا که عمل نداشته است لذا باید دانست که اگر عمل به همراه علم نباشد آن علم از انسان جدا خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در فرمایشات امام خمینی(ره) خطاب به طلاب و روحانیون آمده است که ایشان می گفتند که در جهنم اهل جهنم از بوی بد عالم بی عمل اذیت می شوند و باید پناه برد به خدا از علم بدون عمل و بدترین اهل جهنم عالمی است که از علمش استفاده نکرده باشد و بیشترین حسرت را چنین شخصی خواهد خورد.

آیت الله فاضل لنکرانی بیا بیان اینکه هدف از همه فعالیت های علمی و تحصیلی در نهایت عمل و بندگی خداست تأکید کرد: اینکه ما در این مرکز علمی جمع شده ایم و مشغول درس و بحث هستیم برای این نیست که صاحب عنوان شویم و مردم ما را عالم و مجتهد صدا کنند بلکه هدف این است که وارد میدان عمل شویم و در نهایت بندگی خدای متعال را انجام دهیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عمل به هر علمی باید متناسب به آن علم باشد گفت: حلال و حرام های زیادی وجود دارد و آن علمی مورد تأکید قرار گرفته است که به سعادت دنیا و آخرت انسان گره خورده است و باید همراه به عمل نیز باشد.

وی افزود: اگر انسان توحید افعالی را پذیرفت آن گاه در همه بحران ها آرامش پیدا خواهد کرد و این عمل متناسب با آن علم است لذا اگر کسی معتقد به توحید افعالی باشد با کسی که چنین اعتقادی ندارد در مواقع مشکلات و مصائب بسیار فرق دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: ما تعصب نداریم اما واقعا اگر کسی فقیه نباشد عبادت خدا را بلد نیست حتی اگر مدعی عرفان باشد چرا که فقه برای انسان عبادت صحیح می آورد، فقه معاملات بین مردم را تنظیم می کند، فقه سلطه و حکومت را تنظیم می کند و سایر عرصه های مختلف زندگی بشر را تنظیم می کند.

این استاد حوزه در ادامه با انتقاد از کسانی که می گویند ما چکار با اسرائیل و آمریکا داریم گفت: این بسیار ساده لوحانه و کوته فکری است که شخصی مطرح کند ما با اسرائیل و دشمنان چکار داریم؟ ما بنشینیم مشغول کار یا درس و بحث خود شویم! این واقعا درست نیست، با چنین تفکری چگونه می توان ادعا کرد که دین اسلام دین کامل و جامعی است؟

وی تأکید کرد: امروزه مشکل بشریت این است که از فقه اهل بیت(ع) دور هستند و حوزه نیز باید روز به روز قوی تر از قبل باشد چرا که این انقلاب مولود حوزه است و هنر امام راحل(ره) این بود که این انقلاب را از دل منابع و متون دینی استخراج کرد و به منصه ظهور رساند و ما نیز باید به نوبه خود به وظیفه عمل کرده و از این انقلاب اسلامی حفاظت کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان ابراز داشت: امروزه هیچ مسئله مبتلابه نیست که به حوزه عرضه شود و حوزه نسبت به آن حرفی برای گفتن نداشته باشد و این از افتخارات حوزه های علمیه است البته باید حوزه قوی تر از قبل نیز باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha