سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
المصطفی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی، در اجلاس مربیان تربیتی جامعةالمصطفی، به بیان مباحثی پیرامون مهارت های ارتباطی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی، در اجلاس مربیان تربیتی جامعةالمصطفی روابط اجتماعی را یکی از نیازهای روانی مهم انسان دانست و یادآور شد: طبق آیات و روایات و آموزه های دینی و تحقیقات روانشناسی، یکی از نیازهای ما روابط اجتماعی است ضمن تقویت حس احترام در ما، خدماتی که از دیگران نیاز داریم و منافعی که ما می توانیم به بقیه برسانیم را تامین می نماید.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه دوری و عزلت از خانواده یا جامعه در آموزه های دینی ما نهی شده است، ابراز داشت: روابط اجتماعی، زمینه تاثیرگذاری در تربیت و گسترش دین را در ما تقویت می نماید. شما نمی توانید بدون ارتباط خوب، تاثیر تربیتی داشته باشید.

وی مهارت های ارتباطی را از لوازم زیست ما در جامعه جهانی برشمرد و یادآور شد: گاهی شما در کشور دیگر از نظر زبان با مشکل مواجه هستید اما مهارت های ارتباطی می تواند در این زمینه به ما کمک شایانی نماید.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی در ادامه به تبیین مفهوم مهارت و ارتباط پرداخت و گفت: مهارت یعنی توانمندی خاص در یادگیری برای به نتیجه رساندن یک مسئله با صرف حداقل زمان و انرژی. مهارت یک توانمندی است و تنها به حافظه سپردن کفایت نمی کند.

وی ادامه داد: ارتباط به معنی انتقال پیام، عواطف و هیجانات است که می تواند کلامی یا غیرکلامی باشد. در ارتباطات ما با دیگران ۷۳ درصد پیام ها از طریق ارتباط غیرکلامی و ۲۷ درصد از طریق ارتباط کلامی صورت می گیرد که اهمیت این نوع ارتباط را بیان می دارد که یکی از دلایل آن صداقت بیشتر در ارتباط غیرکلامی است.

سخنران جلسه ارتباطات غیرکلامی را دارای چند کانال مختلف دانست و اظهار داشت: تغییر جهت گیری بدن، تماس چشمی، حالت چهره، لحن و آهنگ کلام و... مناسب می تواند در انتقال پیام، عواطف و هیجانات بسیار موثر باشد.

وی در ادامه به ویژگی های یادگیری های مهارتی پرداخت و ابراز داشت: ما باید در مهارت های تربیتی، باید تمرین مناسب تا رسیدن به سطح مهارت داشته باشیم. در این مسیر ما نیازمند به مربی و استاد برای یادگیری مهارت و اصلاح اشتباهات خود هستیم. همچنین در یادگیری مهارت باید به نقطه ای برسیم که این مهارت را به ساده ترین شکل استفاده نماییم. زبردستی و تسلط کامل بر مهارت آخرین گام یادگیری است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حوزه و دانشگاه کسب اعتماد در ارتباط را مهم ترین عنصر دانست و تاکید کرد: کلید اصلی اعتماد، صداقت است. عدم صداقت در ارتباطات غیرکلامی بیشتر خود را نشان می دهد و موجب سلب اعتماد می شود.

وی عنصر بعدی موفقیت در ارتباط را خوب گوش کردن سخن مخاطب خواند و ابراز داشت: به جرأت می توان گفت تا هشتاد درصد موفقیتی که در ارتباطات شما به عنوان مربیان تربیتی می تواند حاصل شود، از مسیر خوب گوش کردن فراهم خواهد شد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آن قدر به حرف مردم گوش می کرد که دشمنان آن را به عنوان یک نقطه ضعف بیان می داشتند اما خداوند در دفاع از پیامبر این ویژگی را موجب ایمان بیشتر به خداوند و جلب اعتماد مومنان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی در پایان به بیان برخی عوامل برهم زدن ارتباط پرداخت و اظهار داشت: دستوری سخن گفتن، تهدید، در اجبار قرار دادن، مقصر جلوه دادن مخاطب، انتقاد شدید، پیش داوری کردن، برچسب زدن، تمسخر، تحقیر و فریبکاری از عوامل بریده شدن ارتباط است. همچنین رفتارهایی مانند دروغگویی، غیبت، تهمت زدن، تجسس، تکبر و... می تواند رابطه را برهم زنند. سومین عامل نیز توجه به تفاوت های جنسی، فرهنگی، سنی، صنفی، نژادی و ... با مخاطب است می تواند زمینه ساز اختلاف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha